Goedemiddag rookvrienden;
Ik heb een rookkast gebouwd van 50x50x120 en vond de rookopbrengst van een csg te matig voor dit formaat kast. In Duitsland een koudrook generatorset besteld bij Smo-King. Deze is vergelijkbaar met een dymbox
mijn bevindingen na twee jaar gebruik;
kwaliteit van de set is zonder meer goed. Een vulling rookt plm 8-9 uur. Afstellen van de luchttoevoer is aandachtspunt maar zo gedaan..Te veel lucht toevoer zal teveel rook opleveren, indien te weinig lucht toevoer gaat de generator uit.
Er ontstaat condens, zowel in de smoker maar met name in de alu slang naar de rookkast vanwege de afkoeling van de rook. Ik heb de alu rookslang onderbroken en een kunststof opvang boxje van Ikea ertussen geplaatst om zo de condens in de rookkast zoveel mogelijk te voorkomen. Werkt prima. Ik droog overigens de houtchips voor in de oven op plm 80C, dit levert minder condens op.
Na een aantal rookgangen reinig ik de smokerbuis aan de binnenzijde want condens levert een lichte mate van teeraanslag op waardoor de chips aan de binnenkant soms wat blijven plakken.. Reinigen is even een klusje. Het zou mogelijk zonder reinigen lang goed kunnen gaan maar ik hou het graag schoon.
De houtchips in de smoker worden aan de onderzijde aangestoken, de bedoeling is dat de voorraad chips geleidelijk naar onderen zakt naarmate de tijd verstrijkt. Dat gebeurt echter niet altijd, de smoker gaat dan uit. Chips zo los mogelijk in de smoker vullen werkt het best, dus niet schudden of vast stampen want dan gaan de chips "klemmen". Ik rook voor de zekerheid overdag..
Onder in de rookkast heb ik een terrarium warmtesnoer liggen onder een dubbele bodem. Snoer verwarmd de lucht in de kast waardoor de rook opstijgt. Verwarming schakelt in bij 10C en weer uit bij 19C.
Een csg leverde in mijn situatie geen warmte en de rook bleef daardoor onder in de kast hangen.
Kortom, ik ben tevreden over mijn Smo-King. De csg heeft minder aandacht nodig en gebuik ik in mijn Weber
Voor inspiratie rondom koudroken met een Dymbox os Smo_king generator zie YT kanaal: Grillblitz
GRILLBLITZ: Bauchspeck selber räuchern Bacon Schweinebauch kalträuchern, Anleitung,