BasBQ
Beef en Steak

koud roken mini kamado

 
 

Kaspa

Kooltjesharker
Berichten
127
Dag,

Momenteel beschik ik over een kleine basterd (mini). Ik zou komend weekend graag chocolade koud roken evenals in de toekomst nog veel meer ingrediënten zoals zalm/kaas etc. Nou heb ik ergens gehoord of gelezen dat koud roken in een kleine kamado lastig is omdat er mogelijk onvoldoende vrije ruimte is om de rook door te laten stromen. Klopt dit?
En hebben jullie tips voor een cold smoke generator? Zit er kwalitatief veel verschil tussen de modellen van ome ali en bijv die van sites als rookplankje?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Volgens mij is de ruimte vooral belangrijk om de temperatuur van de rokende houtmot niet bij het gerecht te krijgen en de rook een beetje te verdelen. Koud roken kan ook in een grote kartonnen doos.

Ik heb een CSG van rookplankje maar een soortgelijke van Ali werkt ongetwijfeld ook.

Kwaliteit houtmot is belangrijk.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Chocolade roken had ik nog niet van gehoord.

Gewoon zorgen dat het product de warmte niet voelt en smelt. het is dan wel koud roken, maar helemaal koud is het niet
 
Koud roken kan in een verhuisdoos.
Geen probleem.
 
Inderdaad de enige beperking is in dit geval de geringe ruimte in een mini kamado omdat die sneller opwarmt door het smeulende rookmot dan in een grotere ruimte. Niet getreurd zoals gezegd werkt een kartonnen doos ook 😉👍🏼
 
Heb het vaak zat gedaan in m'n mini. Gaat prima. Bij deze buitentemperaturen loopt de temperatuur in de kamado echt niet veel op door een CSG. Voor de zekerheid een deflector er tussen tegen de stralingswarmte. Of het product er niet recht boven leggen, maar dan is je ruimte beperkt. Die rook komt echt wel overal, je hebt maar weinig ruimte nodig. Heb een CSG van Ali, werkt elke keer perfect
 
En hebben jullie tips voor een cold smoke generator? Zit er kwalitatief veel verschil tussen de modellen van ome ali en bijv die van sites als rookplankje?

Alvast bedankt voor het meedenken!
vandaag in de aanbieding bij vuur en rook
 
Ikzelf heb een ronde. Op internet had ik gelezen dan een ronde beter rookt dan een vierkante. Misschien kan iemand hier iets meer over zeggen.
 
Ik heb alleen een vierkante dus kan het verschil niet beoordelen.
Gaat tot nu toe telkens prima.
De houtmot die ik gebruik lijkt me meer invloed hebben. Grover / fijner en oorsprong.
De kers gaat bij mij harder, moet ik er meer in doen dan beuk.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dank allemaal voor de reacties. Ik wilde er eentje gaan bestellen blijkt m’n zwager een ongebruikte in de schuur te hebben liggen.
Dus rookmot besteld en de zalm gepekeld(18 uur) en gedroogd in de koelkast (24 uur) liggen.

Is het verstandig om nu te gaan roken, gezien het mooie weer van vandaag? De bbq kan ik in de schaduw zetten.
Of kan ik de zal ook tot vanavond in de koelkast laten liggen en beter vannacht roken?
 
Zolang je de temperatuur onder de 25/30 graden kunt houden in je bbq is er niks aan de hand.
 
Dank allemaal voor de reacties. Ik wilde er eentje gaan bestellen blijkt m’n zwager een ongebruikte in de schuur te hebben liggen.
Dus rookmot besteld en de zalm gepekeld(18 uur) en gedroogd in de koelkast (24 uur) liggen.

Is het verstandig om nu te gaan roken, gezien het mooie weer van vandaag? De bbq kan ik in de schaduw zetten.
Of kan ik de zal ook tot vanavond in de koelkast laten liggen en beter vannacht roken?
Als de rookkast in de schaduw staat lijkt het me geen probleem. Het is nog geen zomer. In de zon is het misschien aangenaam warm, maar in de schaduw nog niet.
Hier in Vierhouten is het nu 2 °C.
Ik ga zelf vanmiddag wel een mooie zalmzijde koud roken.
 
d122f717496bc950b741c02cf651e54c.jpg


Meet je dan de rooster temperatuur? Want ondanks dat de buitentemperatuur pas een graad of 14 hier is loopt de temperatuur in de bbq al wel op tot 26 graden. En hij ligt er pas vanaf half 10 op.
 
Ja het roostertemeratuur. Maar laat je de q open staan, toch niet? Ik zie op je thermometer de temperatuur met een open q?
 
Ja het roostertemeratuur. Maar laat je de q open staan, toch niet? Ik zie op je thermometer de temperatuur met een open q?

Nee zeker niet. Deksel open was voor de foto.
Uiteindelijk bleef de temperatuur steken op 27 graden. Hiervoor heb ik wel af en toe de deksel open moeten doen om wat te koelen.
Gemiddeld bleef hij op 25 graden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Al met al was het een leerzame sessie. Punten die ik mee neem voor de volgende keer:
-gemiddeld steeg de temperatuur in de bbq zo'n 10 tot 14 graden ten opzichte van de buitentemperatuur. In het vervolg denk ik dat ik s' nachts ga roken. Waarschijnlijk komt dat doordat de rookmot relatief dicht op de zalm staat. Ik had er wel een heat deflector tussen maar dat maakte (te) weinig verschil.
-Doordat ik de bbq geregeld open heb gedaan om iets te koelen was de rookmot na 9.5 uur op. Qua smaak was de zalm voor ons perfect. (combinatie van beuk en whisky rookmot). Als je dit eenmaal geproefd hebt valt zalm uit de supermarkt vies tegen.
-750 gram is veel te weinig. Had verwacht iets in te kunnen vriezen maar dat zit er niet in. Daarbij stromen de bestellingen van familie en vrienden binnen.

Morgen gaat de kaas er op in verschillende batches om te testen.

IMG_3595.jpeg


IMG_3575.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan