BasBQ
Beef en Steak

Koud roken kersen zaagsel

Werner L&S

Kooltjesharker
Berichten
147
Ik heb een koud rook generator gekocht en wil beginnen met zeezout te roken in mijn bbq. Nu heb ik nog zaagsel liggen van kersenhout. Is dit ook geschikt om zeezout koud te roken?

Werner
 
Ja hoor, kersenhout, is prima geschikt om mee te roken.
 
Is 20 minuten dan ook voldoende voor kersenhout omdat eiken een sterkere smaak heeft?
 
Zeezout heeft veel langer nodig. Het is ook handig om het zout een nachtje buiten te laten liggen voordat je gaat roken, wel zo dat er geen regen bij kan. Het wordt dan vochtig en dan plakt de rook beter.
 
Ik lees nu inderdaad verschillende tijden op verschillende websites. Dan start ik met 8 uur. Ben benieuwd naar het resultaat. Een nachtje overdekt buiten laten liggen moet geen probleem zijn. Thxs.
 
Ik lees nu inderdaad verschillende tijden op verschillende websites. Dan start ik met 8 uur. Ben benieuwd naar het resultaat. Een nachtje overdekt buiten laten liggen moet geen probleem zijn. Thxs.
Ben heel benieuwd naar het resultaat, heb net ook een csg gekocht en wil ook zout roken. Hou je ons op de hoogte?
 
Ik heb het zout een nachtje buiten laten liggen onder de overkapping. Het viel mij op dat het de volgende dag niet vochtig aanvoelde. Vanmorgen de csg aangezet. In het begin ging het erg hard, dus heb hem dichter gezet. Totaal 6 uur koud gerookt op 20 graden, toen was het zaagsel al op. Het zout is licht bruin gekleurd. Paar dagen laten rusten en dan hopen dat het de moeite waard is.

20211105_142732.jpg


20211105_083925.jpg


20211105_083422.jpg


20211104_112741.jpg
 
Ik heb het zout een nachtje buiten laten liggen onder de overkapping. Het viel mij op dat het de volgende dag niet vochtig aanvoelde. Vanmorgen de csg aangezet. In het begin ging het erg hard, dus heb hem dichter gezet. Totaal 6 uur koud gerookt op 20 graden, toen was het zaagsel al op. Het zout is licht bruin gekleurd. Paar dagen laten rusten en dan hopen dat het de moeite waard is.

Bekijk bijlage 30900

Bekijk bijlage 30901

Bekijk bijlage 30902

Bekijk bijlage 30903
Leuk! Kleurtje vind ik al mooi hoor. Benieuwd of het bevalt qua smaak.
 
Net het zout getest met gourmetten, smaakte lekker. Heb het nog een dag buiten gelegd omdat de hele woonkamer naar rook stonk.

Een zacht eitje met rookzout klinkt goed. Wil het ook nog uitproberen met vers gebakken brood ipv gewoon zout. Weer genoeg om ideeën voor de komende tijd 😀
 
Net het zout getest met gourmetten, smaakte lekker. Heb het nog een dag buiten gelegd omdat de hele woonkamer naar rook stonk.

Een zacht eitje met rookzout klinkt goed. Wil het ook nog uitproberen met vers gebakken brood ipv gewoon zout. Weer genoeg om ideeën voor de komende tijd 😀
Goed idee, door het deeg. Benieuwd of je het terugproeft.
 
Net het zout getest met gourmetten, smaakte lekker. Heb het nog een dag buiten gelegd omdat de hele woonkamer naar rook stonk.

Een zacht eitje met rookzout klinkt goed. Wil het ook nog uitproberen met vers gebakken brood ipv gewoon zout. Weer genoeg om ideeën voor de komende tijd 😀
Oh ik ben wel benieuwd hiernaar. Kan je aangeven of dit eruit haalt?
 
Ik heb ook pas een koud rook generator, maar nog niet gebruikt. Ik las al van kaas en boter, zalm houden we niet zo van, en nu dus ook zout. Wat kan je allemaal nog meer koud roken eigenlijk?
 
Ik moet het zout nog proberen nadat het buiten heeft gelegen. Daar kom ik nog op terug.

Wat ook kan: kruiden of vlees bijv ham
 
Het heeft even geduurd maar beter laat dan nooit. Vanmiddag eieren gekocht en getest. Het zout heeft nog steeds een milde rooksmaak. Op een eitje was het prima maar op een broodje ei proefde ik er niet veel van terug. De volgende keer leg ik het niet meer buiten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan