BasBQ
Beef en Steak

Koud roken: kaas en eendenborstjes

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.796
Beste BBQ-vrienden!

Afgelopen weekend ging er weer lekker koud gerookt worden. SantaQ komt eraan dus er moest het een en ander voorbereid!

2eUvXKG.jpg


Op het programma stond een mooie extra belegen kaas van Weydelander, een 6 maanden gerijpte kaas uit de kop van de Noord-Hollandse Beemster en wat left-over Cheddar. Daar wilde ik een lekker kersenrookje op los laten voor een uurtje of 2-3. De kaas rook al fantastisch van zichzelf en smaakte heerlijk vol romig maar toch ook met de pit van een belegen kaas. Ben super benieuwd hoe de kersenrook die smaak gaat versterken en verdiepen!

Ik zeg wel eens, koud roken kan zelfs in een verhuisdoos... ik gebruik er dolgraag mijn ouwe trouwe Weber 57 voor met - speciaal voor de foto - het GBS rooster omdat dat nog zo lekker nieuw en shiny is!

AfzzELJ.jpg


Ik had daar dus kersenmot in geladen... wat een geur!

KkuGC6a.jpg


Na 2 uurtjes zag het er echt al lekker rokerig uit:

dlEhode.jpg


Ondertussen ook de Weber 57 Smokey Mountain opgestart op parallel daaraan de gepekelde eendenborstjes te kunnen roken. Ruim 2 weken met colorozo en 5 kruidenpoeder gepekeld. Toen even gedraagd en daarna lekker in de rook van beukenmot voor zeker 12 uurtjes:

Cp1O8h4.jpg


Na het roken laat ik de borstjes in de schuur nog een paar dagen indrogen zodat het een fijne rauwe-ham-achtige structuur gaat krijgen.

Ik krijg er gewoon trek van... en dorst!

Q9vqYTV.jpg


Proost vrienden, en tot de 14de december in Lunteren, kom maar lekker proeven!
 
Lekker bezig! Ik heb wel trek in een stukje kaas  :)
 
Oei, dat lijkt me lekker :)
 
Lekker man, tot de 14e  :)
 
Ha, gerookte kaas. Ik ben helemaal om. Wat Is dat lekker zeg.

Hoe doe je dat Sander,  dat drogen in je schuur? Ivm ongedierte en schimmels en zo?
Eendenborst Is hier erg favoriet en ben wel erg benieuwd naar jouw variant
 
Lekker hoor,

Tot de 14de bij Vuur & Rook
 
Ridevi71 zei:
Ha, gerookte kaas. Ik ben helemaal om. Wat Is dat lekker zeg.

Ja man, zalig. Ben ook benieuwd naar het smaakverschil tussen beide kaasjes.

Ridevi71 zei:
Hoe doe je dat Sander,  dat drogen in je schuur? Ivm ongedierte en schimmels en zo?
Eendenborst Is hier erg favoriet en ben wel erg benieuwd naar jouw variant

Ik heb een thermometer met hygrometer en volg zowel de luchtvochtigheid als de temperatuur.
Aan mijn schuur grenst mijn overkapping en door dan de schuurdeur open en dan weer dicht te doen kan ik spelen met die variabelen.
Tegen de vorst aan de grond heb ik een klein electrisch kacheltje zodat mijn bier voorraad goed blijft. Die droogt lucht enorm snel.
Ik kijk elke dag in de ochtend en de avond hoe het gaat en speel daar op in.
De mate van droging is ook een kwestie van smaak hoor...
 
Er zijn ook warm gerookte spicy nuts en er is toast met gerookte zalm... iedereen is welkom!
 
Sander72 zei:
Ik heb een thermometer met hygrometer en volg zowel de luchtvochtigheid als de temperatuur.
Aan mijn schuur grenst mijn overkapping en door dan de schuurdeur open en dan weer dicht te doen kan ik spelen met die variabelen.
Tegen de vorst aan de grond heb ik een klein electrisch kacheltje zodat mijn bier voorraad goed blijft. Die droogt lucht enorm snel.
Ik kijk elke dag in de ochtend en de avond hoe het gaat en speel daar op in.
De mate van droging is ook een kwestie van smaak hoor...

ok. zal dit toch ook eens gaan proberen. lijkt me erg lekker namelijk
thnx
 
Mooie run Sanders. Klinkt allemaal heel lekker. Ben benieuwd naar de foto?s van het aansnijden.
Ik heb nog een paar zakken met haasjes van houtduiven. Miss eens aan het koud roken gaan. Jou pekel staat die ergens beschreven?
 
Bram zei:
Mooie run Sanders. Klinkt allemaal heel lekker. Ben benieuwd naar de foto?s van het aansnijden.
Ik heb nog een paar zakken met haasjes van houtduiven. Miss eens aan het koud roken gaan. Jou pekel staat die ergens beschreven?

Nou Brams, daar kun je live bij zijn... op 14 december!  ;)

Haasjes of Duiven?  :p

De pekel was een droge pekel: wat kruiderij in de vorm van jeneverbes, kaneel, peper, piment en steranijs en wat colorozo zout, dat dan 2 weken in vacu?m. Daarna afspoelen onder de kraan en dan 24 uur laten drogen aan de lucht in de koelkast alvorens te roken. Veel plezier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan