BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte zalm

Rob's-rub

Tondelzoeker
Berichten
17
Afgelopen kerst had voor het eerst een lekker stuk zalm gerookt. Man was dat lekker! Binnenkort maar eens proberen een stuk zalm warm te roken.

IMG_20201229_113054.jpg


IMG_20201225_134535.jpg


IMG_20201224_150923.jpg
 
Dat ziet er goed uit! Wil ik ook nog eens proberen. Heb je geen foto’s van de zalm op de Q? Is een vereiste namelijk (zie reglement ☺️)
 
Nee, die heb ik niet gemaakt. Niet zo handig!! Zal ik met de warmgerookte zalm zeker doen.
 
Niet zeikerig maar vooral juist met de beste intenties bedoeld Rob, ik vind dat je erg zuinig bent geweest met je zout en suiker mengsel aan de vleeskant. Het is best belangrijk dat je goed door en door pekelt. Ik zou wat meer gebruiken en misschien de vis ook strak in huishoud folie inpakken zodat de droge pekel goed door en door z'n werk kan doen.

Bij warm roken is dat veel minder cruciaal omdat je de vis dan met warme rook gaart. Hier houd je de zalm 'rauw' voor het koude roken.

Dat kaiserbroodje met zalm ziet er geweldig uit en je hebt de kerst dus overleefd, maar toch... ;)
 
Hi Sander, bedankt voor de tip. Ik heb de verhoudingen gebruikt die in het recept van NOSKOS staan beschreven. De zalm had ik met folie afgedekt en een ruime 24 uur laten pekelen. Wat voor verhoudingen pas jij toe?
 
Ziet er goed uit.
Warm roken zeker ook proberen, doe ik hier ongeveer elke twee weken wel. Heel simpel maar zo lekker.
 
Lekker hoor, maar nu pas tijd om te posten... Al die tijd aan het uitbuiken geweest? 😂

Ik heb ooit vernomen dat jebij koud roken zalm ook onder druk zou moeten wegleggen (in de rub).
 
Hi Sander, bedankt voor de tip. Ik heb de verhoudingen gebruikt die in het recept van NOSKOS staan beschreven. De zalm had ik met folie afgedekt en een ruime 24 uur laten pekelen. Wat voor verhoudingen pas jij toe?

Met de verhouding zout-suiker is vast niets mis, het viel me vooral op dat je - naar mijn smaak - zo weinig van dat mengsel op je vis hebt liggen. Ik ging daarbij vooral af op je laatste fotootje in dat rijtje. De schaal met folie afdekken is goed omdat je daarmee hygiënischer werkt, maar als je de vis rondom ook een laagje folie geeft (of een strak ziplock zakje) dan werkt de pekel veel beter. Die begint namelijk droog maar werkt door in het vocht dat de vis verliest gedurende die pekeltijd.

De verhoudingen in de pekel kun je naar smaak varieren. Ik hou zelf van 2 zout op 1 suiker maar 1 op 1 hoor ik ook wel eens en 3 zout op 1 suiker ook. Dat is het grappige, je kunt veel naar smaak aanpassen als je zelf pekelt, droogt en rookt. Als je bijvoorbeeld een gewicht plaatst (zoals @Barbeknoei hier boven aangeeft) dan verlies je nog wat meer vocht en wordt de zalm vleziger en compacter. Dat vind ik zelf juist minder lekker, ik hou van dat zachte structuurtje en lekker veel rook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan