En ja, nog maar eens een koud gerookte zalm topic. Ook ik heb me er eens aan gewaagd.
Ik heb ongeveer het recept van Tom Bertels (Barbecoa) gevolgd.
Ik heb de zalm 24u gepekeld met Brine For Fish van Barbecoa. Dan erg goed afgespoeld en 24u laten drogen in de frigo. Vervolgens 9u gerookt met 50/50 beuken- en appelmot.
Daarna nog meer dan 24u laten rusten in de frigo vooraleer aan te snijden.
Nog maar een beetje geproefd, maar wauw... echt heel lekker.
Wel best wat werk (vooral doorlooptijd), dus volgende keer zullen we waarschijnlijk 2 zalmzijdes tegelijk roken.
Wel nog eens bekijken waar ik de vis dan ga aanschaffen, want deze was best prijzig. Ik heb deze bij de visboer gehaald en was 50,90€ per kg kwijt. Volgens de verkoopster was het Schotse wilde zalm.
Ik heb ongeveer het recept van Tom Bertels (Barbecoa) gevolgd.
Ik heb de zalm 24u gepekeld met Brine For Fish van Barbecoa. Dan erg goed afgespoeld en 24u laten drogen in de frigo. Vervolgens 9u gerookt met 50/50 beuken- en appelmot.
Daarna nog meer dan 24u laten rusten in de frigo vooraleer aan te snijden.
Nog maar een beetje geproefd, maar wauw... echt heel lekker.
Wel best wat werk (vooral doorlooptijd), dus volgende keer zullen we waarschijnlijk 2 zalmzijdes tegelijk roken.
Wel nog eens bekijken waar ik de vis dan ga aanschaffen, want deze was best prijzig. Ik heb deze bij de visboer gehaald en was 50,90€ per kg kwijt. Volgens de verkoopster was het Schotse wilde zalm.

Laatst bewerkt: