BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte thee

 
 
 
 

NonSens

Pitmaster
Berichten
705
Ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met het (koud) roken van thee. Ik weet dat gerookte thee bestaat en gewoon te koop is bij speciaalzaken/op internet maar het lijkt me leuk om dit zelf te maken en mee te experimenteren. Heeft iemand enig idee hoe lang en met welk rookhout lekker is?

Als dit in het verkeerde hoekje staat voel je dan vrij om het te verplaatsen moderators.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Lekker. Ik drink regelmatig lapsang souchong. Schijnt vaak met cipressenhout gerookt te worden. Goed idee!
 
bedoel je als shag? 🤣
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram
Hahaha
Ja, of thee van trekken en dan met je injecteergereedschap aan de slag om gelijk in te spuiten. Dan hoef je niet zo diep te inhaleren. 😂
Wel eerst even af laten koelen naar ca. 37 graden.
 
🤔
 
Ik vraag me af of iemand hier ervaring heeft met het (koud) roken van thee. Ik weet dat gerookte thee bestaat en gewoon te koop is bij speciaalzaken/op internet maar het lijkt me leuk om dit zelf te maken en mee te experimenteren. Heeft iemand enig idee hoe lang en met welk rookhout lekker is?

Als dit in het verkeerde hoekje staat voel je dan vrij om het te verplaatsen moderators.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Aangezien ik ook alleen maar thee drink heb ik hier ook wel eens over nagedacht. In principe zou je met een neutrale zwarte thee kunnen beginnen en daarmee gaan experimenteren. Ik ben alleen bang dat je erg veel experimenteren nodig hebt en zie dan nog maar eens een constante smaak te maken. Ik meng soms lapsang souchon en engelse melange door elkaar omdat ik op sommige dagen de lapsang alleen te sterk vind maar die verhoudingen geven steeds een ander smaakresultaat. Gewoon maar eens uitproberen, denk ik....
 
Volgende week gaat er toch een pancetta in de koude rook dus ik denk dat ik er gewoon wat thee bij doe. Het plan is om te gaan roken met eik. Een collega heeft vandaag een koudrook sessie gedaan met Hickory, hij heeft er wat theezakjes bij gelegd en die gaan we vrijdag proeven.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Even kort gekeken naar lapsang souchon, de rooksmaak wordt geïntroduceerd bij het drogen van de thee. Een enigzins warme rook dus en een nat product.

Hoe denk je dit na te maken bij een reeds droge thee zoals we die in NL kennen?

Voor mij lijkt het proces op het mouten van gerst, zoals bij whisky. Voor de rokerige whisky wordt het drogen van de mout met turfvuur gedaan en op dat moment de rook/turfsmaak toegevoegd.
Zodra het graan daar droog is, krijg je daar geen smaak meer in hoor.

Ben benieuwd naar de andere meningen 🙂
 
Ik denk inderdaad dat het misschien moeilijker is om er rooksmaak in te krijgen. Aan de andere kant krijg je in zout en peper ook prima rooksmaak terwijl dat ook kurkdroog is.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Zout kan ik goed snapped, dat heeft een grove en daardoor redelijk open structuur. Kristallen met tussenruimte.
Thee bladeren zijn glad en gesloten lijkt me.

Peper heb ik nog nooit gerookt gezien, hele korrels of gebroken?
Ben er wel benieuwd naar 😁
 
Ik heb zowel de gerookte thee van mijn collega en die van mijzelf op en ze zijn allebei heerlijk. De ene is met puur Hickory en de andere met 20% eik en 80% turf, beide zo'n 12 uurtje koud gerookt. De variant met turf smaakt niet echt zoals de geturfde whiskies maar heeft wel een heerlijk aroma en smaak. Zeker voor herhaling vatbaar!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Hoe moet ik dat met die turf zien? Als in eik van whisky vaten of losse turf?
 
Terug
Bovenaan Onderaan