Ik had al een aantal keren gerookte kip gemaakt voor op de boterham of in de salade, maar op een of andere manier komt hij met warm roken er bij mij altijd te droog uit.
Dus ik had het idee om het eens met koud roken te proberen , zie hieronder de werkwijze:
Ingredi?nten:
6 kipfilets
2 liter water
200 gram zout
200 gram bruine basterdsuiker
1 eetlepel gekneusde peperkorrels
1 eetlepel tijm
0,5 theelepel rozemarijn
4 laurierblaadjes
Eerst een brine gemaakt volgens het recept van Noskos (link)
Kortom, alles behalve de kip in een pan gooien en kort koken en roeren tot al het zout en suiker opgelost is.
Om het wat sneller af te koelen kun je zoals Noskos al aanraad de helft van het water gebruiken en het afkoelen met een liter ijsklontjes .
als het water enigszins is afgekoeld (~30 graden) heb ik de (schoongemaakte) kipfilets in de brine gelegd.
Daarna gaan ze de o.v.e.n. in (of op de BBQ/smoker) op een temperatuur van 80 graden tot de kern van 74 graden bereikt is.
In mijn geval was dit na 4 uur.
Haal ze uit de brine en spoel ze goed af, doordat ze vrij lang in de brine hebben gelegen zijn ze vrij zout, dus goed spoelen.
De filetjes zijn nu op smaak en hebben alleen nog wat rook nodig.
voordat je ze koud kunt roken, moeten ze eerst goed drogen, hier zijn verschillende methoden voor...
Je hangt ze in de wind, zet ze op een rooster in de koelkast of zet ze nog even terug in de oven op een graad of ~50.
Als ze droog zijn, en stroef aanvoelen wordt het tijd om te roken.
Hiervoor heb ik de CSG gevuld met appelmot, aangemaakt en heb ik de kipfilet 4 uur in de WSM laten roken.
het eindresultaat is verbluffend malse kipfilets met een goede rook smaak.
Helaas ben ik in de haast vergeten een foto te maken van het eind resultaat.
Voordelen: de kip blijft veel malser dan met warm roken (dat is mijn ervaring althans)
Nadeel: je krijgt niet de mooie bruine kleur die je krijgt met warm roken (ze blijven vrij bleek).
Maar de smaak is heerlijk, voor mij de beste gerookte kip tot nu toe.
Bedankt voor het kijken naar dit experiment, en als jullie nog tips ter verbetering hebben zijn die natuurlijk zeer welkom .