BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte edelhertenbiefstuk

 
 
 

RdB

Kooltjesharker
Berichten
132
Afgelopen zondag op de streekmarkt in Utrecht twee edelhertenbiefjes aangeschaft. Bij de bbq gingen ze niet op dus ik heb ze een dag of 5 in de pekel (evenwichtsmethode) gegooid, met knof, tijm en jeneverbessen.
2lasun5.jpg


Daarna heb ik ze nog twee dagen laten drogen in de koelkast.

Ze liggen nu met op de bbq met de CSG aan. Koud roken in de zomer, mooi dat dat zo snachts kan.

Na het roken wil ik ze nog wat verder laten drogen in de koelkast, met ribeye beviel dat goed vorige keer.

Wordt uiteraard vervolgd.
 
Vannacht heb ik ze een uur of 7 gerookt. Ze zijn nog wat te klef naar mijn mening, dus ik droog ze verder in de koelkast.
 
Hoi, ik las net ook je draadje over koudgerookte eendenborst. ik vroeg mij af of je bewust
kiest voor een bakpekel in plaats van een droogpekel bij het koud roken? Ik associeer een
bakpekel eigenlijk meer bij warm roken dan wel met braden en droogpekel bij koudroken, waarbij
ook vanwege de voedselveiligheid de vochtpercentage naar beneden moet.
 
Heb er nog een paar in diepvries  :D dus ga deze even volgen, ben benieuwd naar het eind resultaat!
 
Ben erg beniuwd , ga dit volgen :)
 
Miki zei:
Hoi, ik las net ook je draadje over koudgerookte eendenborst. ik vroeg mij af of je bewust
kiest voor een bakpekel in plaats van een droogpekel bij het koud roken? Ik associeer een
bakpekel eigenlijk meer bij warm roken dan wel met braden en droogpekel bij koudroken, waarbij
ook vanwege de voedselveiligheid de vochtpercentage naar beneden moet.

Ik volg eigenlijk het pekelrecept van Meneer Wateetons, de evenwichtsmethode. Droogzouten zal ik eens proberen, maar dat wordt ivm vakantie pas in oktober.

BertM zei:
Heb je ze wel eerst in de vriezer gegooid? Dit ivm parasieten.

Ze waren -20 toen ik ze kocht.

In ieder geval, ze zijn nu wat droger en ?rg lekker. Grappig hoe je verschil proeft tussen de twee biefjes. De ene vind ik duidelijk lekkerder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan