BasBQ
Beef en Steak

Koperen vat

 

Hudding

Sprokkelaar
Berichten
36
Heeft iemand wel eens een BBQ gemaakt van een koperen boiler vat en is dit eigenlijk wel mogelijk.

Groeten,
Ren?
 
denk dat koper te zacht metaal is, en dat er giftige dampen vanaf komen als je daar in gaat stoken
 
Voor low and slow is het vat niet te zacht denk ik, maar wat betreft die giftige dampen heb ik wel m'n twijfels, daarom deze post, misschien iets voor koud roken, wie heeft hier ervaring mee
 
Een koperen vat kan je veel beter gebruiken om iets anders lekkers mee te maken.

Zelf gedestilleerd likeurtje ofzo.
 
Leo zei:
denk dat koper te zacht metaal is, en dat er giftige dampen vanaf komen als je daar in gaat stoken

Nee dit klopt niet Leo alle alcoholische versnaperingen worden in koper gestookt.
Dus giftig is het zeker niet, wat wel klopt als je koper heet stookt en je laat het langzaam afkoelen gloei je koper idd uit en zal het heel zacht worden en erg makkelijk verbuigen.
Plus dat koper heel erg goed is in warmte geleiden en zal dus erg veel warmte verliezen aan de buiten lucht.
Kortom koper is niet het ideale metaal om een Q van te bouwen.   
 
Tegenwoordig wordt er niet eens meer gestookt in RVS. Men koopt pure alcohol in bij Nedalco welke bieten en andere gewassen gebruikt om dit industrieel te maken. Dan een paar aroma's erbij en klaar is de likeur.

Trap er niet in: alle commercials met koperen ketels (en dan zeker inzake likeuren) is fake en nog eens fake.

Er zijn nog maar zeer weinig 'echte' producenten van eerlijke alcohol.

Weet ook dat de in de normale handel verkrijgbare alcohol vol zit met verontreinigingen die wettelijk toegestaan zijn tot een bepaald maximum. De gemiddelde thuisstoker produceert voor zichzelf en vrienden (en niet voor de verkoop) en weet een veel betere kwaliteit te produceren met veel minder verontreinigingen!!

Neem dat maar aan van deze 'ervaringsdeskundige' die het stoken heeft geleerd van Stiebie uit Mechelen en heeft laten keuren bij een commercieel laboratorium!

Gr. Erwin
 
In het voorjaar anders deze nog tegengekomen in de Brouwerij op Texel

25ppe2x.jpg
 
Bedankt voor de reacties heren, de koperen vaten gaan even in de koelkast tot er een idee komt om ze te gebruiken
 
moonshine stoken voor in je bbq saus misschien?  :p
of rookbiertjes brouwen in je koperen vat, van zelf gerookte mout.
 
Drikusniet zei:
Tegenwoordig wordt er geen koper meer gebruikt bij alcoholische versnaperingen, maar RVS.

Zeker wel dat koper bij stoken nog gebruikt wordt als men stookt met een RVS ketel dan doen ze in de kolom waar de alcohol gescheiden wordt kleine koperen spiraaltjes  ;)

Bron: http://home.zonnet.nl/nvvoorst/ketelbouw.html

Waarom Koper ?

Koper is makkelijk te bewerken, heeft een goede warmte geleiding en is goed bestand tegen de zuren van fruit.
Proefondervindelijk is vastgesteld dat ketels van koper betere aromatische destillaten opleveren
dan ketels gemaakt van andere materialen zoals inox of glas.
Tijdens de gisting van drank kunnen er vluchtige zwavelverbindingen ontstaan.
Koper zet die vluchtige zwavelverbindingen om in niet vluchtige verbindingen en die blijven dus tijdens het stoken in de ketel.
 
Zo, die Danny lijkt wel les te hebben gehad van mijn 'Meester'!!!

Natuuurlijk word er in Nederland nog gestookt in koper, maar alleen bij de kleine stokerijen die een eerlijk product willen leveren. Er zijn er sinds een paar jaar weer meer te vinden, want in het verleden bijna allemaal verdwenen.

Zo zijn er zelfs stokerijen waar rvs ketels staan die van buiten met koper beslagen zijn, alleen om het nostalgische gevoel en beeld te cre?ren. Helaas doet het merendeel niet meer dan alcohol inkopen, stoken met een net vol met wat kruiden en specerijen (jeneverbes) en een flinke scheut aroma....

Gr. Erwin
 
-Danny- zei:
Leo zei:
denk dat koper te zacht metaal is, en dat er giftige dampen vanaf komen als je daar in gaat stoken

Nee dit klopt niet Leo alle alcoholische versnaperingen worden in koper gestookt.
Dus giftig is het zeker niet, wat wel klopt als je koper heet stookt en je laat het langzaam afkoelen gloei je koper idd uit en zal het heel zacht worden en erg makkelijk verbuigen.
Plus dat koper heel erg goed is in warmte geleiden en zal dus erg veel warmte verliezen aan de buiten lucht.
Kortom koper is niet het ideale metaal om een Q van te bouwen. 

Als dat waar was zo men nog steeds koperen pannen gebruiken , koperen pannen werden aan de binnenzijde "vertint" om het giftige koperen niet in je voedsel te krijgen .
het werd vroeger gebruikt omdat de geleiding perfect is maar dat is allemaal verleden tijd .
Qua geleiding nemen we nu aluminium.
 
Hoi Solexfrank,

Ik heb het helemaal niet op aluminium als het om stoken gaat....... Als je gewoon suikerwater vergist en afstookt oke, maar als je met fruitwijnen aan de slag gaat dan heb je toch een redelijke hoeveelheid zuur aanwezig en dat in combinatie met temperatuur en aluminium......

Dat is ook de reden waarom ze bij wecken/inmaken nooit met aluminium willen werken (er ontstaan aluminiumzouten die schadelijk zijn en de groenten/fruit verkleuren).

Ik heb toch de voorkeur voor mijn glazen stookbol (10 liter voor tests), mijn RVS vat van 25 liter met 2 meter hoge kolom (alleen voor pure alcohol productie, dus zonder smaak) en mijn koperen ketel voor de mooie destillaten.

Gr. Erwin
 
Wat betreft koper en voeding. In de horeca mogen al tijden geen puur koperen pannen meer gebruikt worden.
De reden hiervoor is dat kopergroen (zeg maar koperroest) erg giftig is.

Eerst werden de pannen vertind, maar dat smelt bij 230 graden en in een pan is dat wel te halen.
Later werd nikkel toegepast.

Tegenwoordig wordt er bimetaal geperst, een laag koper en roestvrij staal worden tot ??n plaat geperst.

Voordat je koper gaat gebruiken voor etenswaren moet je even goed nagaan of het kan.
 
Hoi Hoefnix,

Altijd opletten met zuren en zo is altijd belangrijk, maar ik zal je ??n ding zeggen: met een koperen ketel krijg je de mooiste geklopte eiwitten........

Ja, naast stoken en Q'en doen we meer culinaire dingen in huis ;-)

Gr. Erwin
 
hoefnix zei:
Voordat je koper gaat gebruiken voor etenswaren moet je even goed nagaan of het kan.

Eigenlijk best gek, als je ziet waar ons drinkwater doorheen gaat?
 
Koper is echt geen probleem als het medium maar redelijk pH neutraal is. Dus zolang je niet met citroenzuur, azijn of andere zuren werkt is er niks aan de hand!!!

Aluminium is echter schadelijker (de aluminiumzouten die ontstaan in een zure omgeving is veel vervelender dan de koperzouten).

Je kunt dus gerust je watertje drinken!

Gr. Erwin
 
Terug
Bovenaan Onderaan