BasBQ
Beef en Steak

kook-duur inschatten buikspek van 2 kilo

 

Grillvanize

Sprokkelaar
Berichten
33
Hallo,

Kan iemand mij helpen met het inschatten/bepalen van een kook-duur?
Ik wil dit weekend een mooi stukje buikspek van 2 kilo gaan roken op 250 graden fahrenheit.
De calculators die ik online kan vinden kunnen me niet echt helpen.

Gr. Ben
 
Als je uitgaat van direct eetbaar, moet je bij buikspek wel een tijdje boven de 75 graden celcius zijn geweest. Meestal duurt dat bij zo'n stuk op 250F een Uur of 3.
Maar alles hangt af van de dikte van je vlees, het vet- en vochtgehalte etc. Dus in principe is het gaar als het gaar is....
Voor bacon hoeft het niet door en door gaar te zijn trouwens, dan ben je wel iets eerder klaar, afhankelijk van welke kern je aan wilt houden (ik hou zo'n 65 graden celcius aan hiervoor)
 
Thanks!
Het is wel de bedoeling dat we direct kunnen eten, na een halfuurtje rusten ofzo.
Ik begrijp dat het pas gaar is zodra het gaar is en dat het ook geen exacte wiskunde is maar normaliter gebruik ik calculators voor indicatie tijden. Nu heb ik tenminste een idee en 3 uur lijkt me zeer plausibel.

Heel erg bedankt!
 
Mij buikspek van laatst deed er 4 uur over en dat was 750gr. bij 107 graden.
 
Thanks, na vanmiddag / vanavond weet ik meer.
Ik houd gewoon rekening met 4,5 uur incl. rust, daarnaast heb ik een goede koelbox bij de hand dus mocht het eerder klaar dan is dit geen probleem.
 
Hier 1300gr 1,5 uur bij ~110graden Celsius
 
De Char Siu was aardig gelukt, ongeveer 3,5 uur bij 107 graden.
Bedankt voor de info allemaal! Hieronder enkele smakelijke foto's.

10954859_1386164241694288_378454718_n.jpg


10950568_1385915641720011_1576135466_n.jpg
 
Zo te zien is het helemaal goed gekomen! Ziet er zalig uit.
 
Wow, dat ziet er lekker uit!
 
Jep, voor mijn 2de kooksessie op de kamado ging het niet heel verkeerd.
Het eerste uur heb ik problemen gehad met de temperatuur, deze was te hoog, maar nadat ik dit onder controle had liep het redelijk gesmeerd.
We hebben met 4 man 75% in keer opgegeten, het overige is er s'avonds / s'nachts in dikke plakken nog een keer op gegaan B-)
 
Lekker hoor! Volgende keer misschien plakken doen? Het is dan sneller gaar en dan heb je meer oppervlakte voor de marinade en zo doen de Chinezen het zelf ook ;)
 
@Noskos: Kleinere stukken of plakken is zeker een optie, meer marinade is nooit verkeerd.
Injecteren is volgens mij ook wel een optie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan