Beef en Steak

Koningsvis

Ridevi71

Forum Meubilair
Beste bbq collega's

Gisteren met koningsdag een heerlijk dagje gehad.
Er lag nog een visje in de koeling, gekregen van mijn broertje.
Gezien de kleur van de vis (zalmforel) vond ik het een prima idee om deze op koningsdag klaar te maken om onze koning te eren.
Het feit dat het ook gewoon leuk en lekker is, was eigenlijk bijzaak.
Oftewel: ik offerde mezelf op voor de monarchie.

Plan van aanpak:
Eerst een beetje op internet wat receptjes gelezen om wat inspiratie op te doen. Vervolgens een glaze samengesteld van:
1 eetlepels likeur 43 (volgende keer doe ik 2 eetlepels)
1 eetlepel zelfgemaakte mosterd (volgende keer neem ik een "flauwe" mosterd, of anders 1/2 eetlepel)
1/2 eetlepel oregano
ca 50ml citroensap
20260427_094646.jpg

Alles bij elkaar mikken en ff goed roeren. Dan lekker laten staan zodat de smaakjes konden samenkomen
20260427_095003.jpg

Vervolgens de stukken vis gefileerd. Dat was lastig want het was geen hele complete vis.
Uiteindelijk toch gelukt. De lapjes droog gedept en bestrooid met pezo

20260427_101220.jpg

Vervolgens afgedekt in de koelkast tot het avond eten

20260427_101512.jpg

Vervolgens hadden we tijd om samen een fietstochtje te maken en te genieten van het heerlijke weer.
Bij thuiskomst onszelf voor deze prestatie beloond met een tompouce en een glaasje ijs- en ijskoude limoncello :love:

IMG-20260427-WA0003.jpeg

IMG-20260427-WA0006.jpeg

Inmiddels was het zover: de bbq mocht aan. Omdat het maar kleine lapjes vis waren gemikt op een temp van ca 150 gr, met een klein stukje rookhout. Het zou niet lang duren. Lapjes op het rooster gelegd en meteen ingesmeerd met de glaze

20260427_171516.jpg

en na 10-15 minuten waren ze al klaar

20260427_173418.jpg

Het smaakte prima, maar de mosterd was wat aanwezig. Vandaar dat ik volgende keer andere verhoudingen zou nemen (zie ingrediënten lijst bovenaan deze post). Maar het is zeker voor herhaling vatbaar.

Dank voor het kijken
Rick

Zalmforel is een lekker en ook redelijk betaalbaar visje! Niet alleen op Koningsdag. Ik maak hem regelmatig met iets minder mosterd en wat soja saus. Deze variant kende ik nog niet ga ik zeker proberen!

Terug
Bovenaan Onderaan