BasBQ
Beef en Steak

Kolen doven bastard 2022

 
 

Gido.V

Vuurmaker
Berichten
74
Daar ben ik nogmaals.

Ik heb een vraagje over hoelang het zou moeten duren totdat de kolen in een Bastard 2022 gedoofd zijn. Ik heb vandaag alle schuifjes rond 18:15 dicht gezet en ik ging net (20:45) even kijken en de kolenmand schudden. De kolen bovenop zijn uit maar na nog wat schudden met de kolenmand zit er tussenin toch nog wat kooltjes die nog gloeien. De dome thermometer geeft nog 70 graden aan. Zit natuurlijk ook nog wat warmte in het keramiek.

Uiteindelijk gaat hij wel uit want het is niet zo dat ik de volgende dag een lege kolenmand heb.

Zou dit sneller volledig gedoofd moeten zijn of heb ik wellicht ergens een plek waar zuurstof binnenkomt?

Ik hoor graag jullie ervaringen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hoelang heb je de Bastard, in het begin moet de top nog wat dicht slippen door gebruik.
Tenzij er overdreven veel speling in zit .
Die van mij is nu super strak dat als het kouder word buiten de top moet voor verwarmen met de looflighter om hem te openen 😅
 
Hoelang heb je de Bastard, in het begin moet de top nog wat dicht slippen door gebruik.
Tenzij er overdreven veel speling in zit .
Die van mij is nu super strak dat als het kouder word buiten de top moet voor verwarmen met de looflighter om hem te openen

Ik heb m nu 2 weken. Heb al een nieuwe topcap omdat de eerste ontzettend veel speling had. Deze nog maar een klein beetje. Maar dat word dus nog beter?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nou..lijkt me dat hij sinds 2022 wel uit zou moeten zijn.
Grapje natuurlijk.
Het is precies zoals rdj aangeeft. En als je zeker wil weten of je ergens lucht lekkage hebt, dan doe je een rook testje.

Even aansteken..blokje rookhout erop en dan schuifjes dicht. Je zult dan vanzelf rook zien ontsnappen.
 
Nou..lijkt me dat hij sinds 2022 wel uit zou moeten zijn.
Grapje natuurlijk.
Het is precies zoals rdj aangeeft. En als je zeker wil weten of je ergens lucht lekkage hebt, dan doe je een rook testje.

Even aansteken..blokje rookhout erop en dan schuifjes dicht. Je zult dan vanzelf rook zien ontsnappen.

Hahahah dan heb je wel goede houtskool

Er ontsnapt een heel klein beetje rook aan de achterkant van de dome, dit mag niet? Als alles dicht zit mag er dan echt nergens rook ontsnappen? 0,0?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik denk niet dat er echt een standaard is die zegt dat er 0.0 mag lekken, maar je ziet het verschil wel tussen wat vage lekkage of dat er nog echt "trek" is. De rook gaat dan harder naar buiten.
 
Ik denk niet dat er echt een standaard is die zegt dat er 0.0 mag lekken, maar je ziet het verschil wel tussen wat vage lekkage of dat er nog echt "trek" is. De rook gaat dan harder naar buiten.

Het sijpelt er langzaam uit. Het word er niet uit geperst. Ik zal m eens ff testen en anders de dome iets strakker afstellen. Thanks voor je antwoord!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb m nu 2 weken. Heb al een nieuwe topcap omdat de eerste ontzettend veel speling had. Deze nog maar een klein beetje. Maar dat word dus nog beter?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja hoor dat gaat wel dicht zitten
 
Hoelang heb je de Bastard, in het begin moet de top nog wat dicht slippen door gebruik.
Tenzij er overdreven veel speling in zit .
Die van mij is nu super strak dat als het kouder word buiten de top moet voor verwarmen met de looflighter om hem te openen 😅
+1, is af en toe geen beweging in te krijgen :) Ik zit de laatste tijd wel serieus na te denken over een topcap van BGE. Veel makkelijker helemaal open te zetten.
 
+1, is af en toe geen beweging in te krijgen :) Ik zit de laatste tijd wel serieus na te denken over een topcap van BGE. Veel makkelijker helemaal open te zetten.
Ik vind hem zelf prima en geen probleem om het zo te doen.
 
Ik heb sinds een paar maanden ook een Bastard Urban Large. Erg blij mee. Ik heb ook de verhalen gelezen dat de topvent niet goed zou afsluiten. Voor mijn gevoel heb ik dat probleem niet. Althans, mijn kolen branden niet helemaal op na sluiten van de schuifjes. Ik merk wel dat er soms wat rook ontsnapt. Dit is wel minimaal overigens.

Ik had laatst wel een bijzonder moment: vrijdagavond bbq aangezet. Rond 18:30 klaar en daarna schuifjes dicht. Later in de avond zelfs nog de hoes er omheen gedaan. Volgende dag rond 12 uur ben ik de bbq gaan schoonmaken. Kolenmand eruit. As eruit. Beetje stofzuigen, etc. Alles na 15 min weer teruggezet. 10 min later voelde ik aan de bbq. Hij voelde wat warm aan. Dome open. Bleken de kolen weer aan te staan. 😬

Kennelijk waren de kolen nog steeds niet helemaal gedoofd…
 
Ik heb sinds een paar maanden ook een Bastard Urban Large. Erg blij mee. Ik heb ook de verhalen gelezen dat de topvent niet goed zou afsluiten. Voor mijn gevoel heb ik dat probleem niet. Althans, mijn kolen branden niet helemaal op na sluiten van de schuifjes. Ik merk wel dat er soms wat rook ontsnapt. Dit is wel minimaal overigens.

Ik had laatst wel een bijzonder moment: vrijdagavond bbq aangezet. Rond 18:30 klaar en daarna schuifjes dicht. Later in de avond zelfs nog de hoes er omheen gedaan. Volgende dag rond 12 uur ben ik de bbq gaan schoonmaken. Kolenmand eruit. As eruit. Beetje stofzuigen, etc. Alles na 15 min weer teruggezet. 10 min later voelde ik aan de bbq. Hij voelde wat warm aan. Dome open. Bleken de kolen weer aan te staan.

Kennelijk waren de kolen nog steeds niet helemaal gedoofd…

Dat is wel vreemd! Hebben de kolen lange tijd gegloeid. Maar goed dat je de kolen nog niet in de container had zitten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik heb sinds een paar maanden ook een Bastard Urban Large. Erg blij mee. Ik heb ook de verhalen gelezen dat de topvent niet goed zou afsluiten. Voor mijn gevoel heb ik dat probleem niet. Althans, mijn kolen branden niet helemaal op na sluiten van de schuifjes. Ik merk wel dat er soms wat rook ontsnapt. Dit is wel minimaal overigens.

Ik had laatst wel een bijzonder moment: vrijdagavond bbq aangezet. Rond 18:30 klaar en daarna schuifjes dicht. Later in de avond zelfs nog de hoes er omheen gedaan. Volgende dag rond 12 uur ben ik de bbq gaan schoonmaken. Kolenmand eruit. As eruit. Beetje stofzuigen, etc. Alles na 15 min weer teruggezet. 10 min later voelde ik aan de bbq. Hij voelde wat warm aan. Dome open. Bleken de kolen weer aan te staan. 😬

Kennelijk waren de kolen nog steeds niet helemaal gedoofd…

Ik had laatst hetzelfde met mijn Bastard: Na een high en fast sessie roosters en platesetter eruit gehaald en alle schuiven dichtgezet. Volgende ochtend (uurtje of 10 later) dome opengezet en na een kwartier stond alles weer te gloeien. Daarna alle onderdelen weer in de Bastard gezet (platesetter, roosters etc.) en alles schuiven dichtgezet en de temperatuur in de gaten gehouden. Nu doofde de kolen wel zoals verwacht! Mijn vermoeden is dat door de platesetter i.c.m. de gesloten schuiven er dan te weinig airflow is en de Bastard uitgaat. Zonder die onderdelen net te veel airflow (kiertje hier en daar) dat de kolen lang blijven gloeien. Vandaag weer een sessie gepland en zal dit dan nog een keer testen!
 
Ik heb er ook 1. Eind van de rit stook ik even door tot 300 graden. Wordt het rooster weer schoon van. Alles dicht en de volgende dag is alles uit. Ik kijk wel eens tussendoor en in deze periode met hoge buitentemperatuur is na een uur of 2,5 de temperatuur gedaald tot 100 graden.

Ik vind het prima. En heb nog niet meegemaakt dat er de volgende dag iets nagloeit. Dat is dan weer wel bijzonder.
 
Gister een lange low en slow sessie gehad en daarna nog even op 250 gehad een klein uurtje. Om 2130 alles dicht gezet. Ik keek net 07:45 en was de temperatuur 50 graden. Even schudden met de kolenmand en toen zat er hier en daar nog wel een gloeiend stukje in. Betekent dit dan dat er ergens een te groot ‘lek’ zit?


Het betekent overigens niet dat de kolen echt ver opbranden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Gister een lange low en slow sessie gehad en daarna nog even op 250 gehad een klein uurtje. Om 2130 alles dicht gezet. Ik keek net 07:45 en was de temperatuur 50 graden. Even schudden met de kolenmand en toen zat er hier en daar nog wel een gloeiend stukje in. Betekent dit dan dat er ergens een te groot ‘lek’ zit?


Het betekent overigens niet dat de kolen echt ver opbranden.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou wel verwachten dat de kolen na die tijd uit zijn. Je topvent heeft geen grote speling? Wat ik zelf gedaan heb (had zelf niet echt een grote speling) is van die aluminium tape van de action een aantal keren (hoeveel ligt aan je speling) strak om de topvent gedaan zodat de Topcap er strak op zit maar nog net kan draaien. Omdat die tape plakt kan je dat in tegenstelling tot een losse aluminium rol veel mooier/netter doen.
 
Ik zou wel verwachten dat de kolen na die tijd uit zijn. Je topvent heeft geen grote speling? Wat ik zelf gedaan heb (had zelf niet echt een grote speling) is van die aluminium tape van de action een aantal keren (hoeveel ligt aan je speling) strak om de topvent gedaan zodat de Topcap er strak op zit maar nog net kan draaien. Omdat die tape plakt kan je dat in tegenstelling tot een losse aluminium rol veel mooier/netter doen.

Nee heb een nieuwe topvent. De speling is minimaal. Ik ga eens proberen met een aluminiumfolietje om te kijken of t komt door de topvent of wellicht ergens anders


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nee heb een nieuwe topvent. De speling is minimaal. Ik ga eens proberen met een aluminiumfolietje om te kijken of t komt door de topvent of wellicht ergens anders


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou niet met zelf klevende tape aan de gang . Dit is niet hitte bestendig en heb je na een pizza sessie verbrande lijm op je top .
Je kan inderdaad gewone folie er omheen doen om te zien of het aan de top ligt . En zo ja , dan gaat die kleine speling wel dicht slippen door gebruik.
 
Kolen kunnen echt heel lang na blijven gloeien, zelfs zonder zuurstof. Vroeger toen we bij de padvinders een kampvuur hadden dan was de dag erna ( zo'n 24h) het verbrande hout en kool/as nog zo heet dat als je er water op goot, het direct begon te stomen. En dat was dan niet het bovenstaande laagje, maar echt diep onderin de vuurkuil. Vaak hadden we alleen maar wat extra droog hout en een paar keer blazen nodig om het vuur weer aan te krijgen.
 
Ik heb toch het idee dat het een Bastard dingetje is. Ik lees het niet over andere gerenommeerde merken. Ik heb een Kamado Joe classic 1 gehad en deze was binnen 2 a 3 uur uit. De Weber Summit Kamado idem dito. Black Bastard zou eens met een goede oplossing moeten komen. Het zou voor die prijs toch gewoon goed moeten zijn?
 
Terug
Bovenaan Onderaan