BasBQ
Beef en Steak

Kolen / briketten verbruik

Timmetje103

Sprokkelaar
Berichten
31
Goede middag,

Ik zit toch al heel lang met een vraag...
Als ik PP of Spare-ribs aan het maken ben verbruik ik NOGAL wat briketten.
Bij een sessie PP zit ik bijna op een zak van 10kg. En spare-ribs 3-2-1 ruim om 7 / 8 kg...

Ik heb zelf een smoker van craenenbroek (craenentroep :p) met off-side verbrandingston, tis maar een goedkoop ding maar werkt opzich niet verkeerd.
531509_523991474290203_1471631811_n.jpg


Ik heb er ook al een extra as lade onder moeten maken anders verstikken de kolen / briketten.


Ik verwacht dat ik zoveel verbruik omdat ik een goedkope (dun platige) BBQ gebruik.

Maar een weber gebruikt ook net zo dun staal voor hun BBQ?


Iemand een idee waarom ik zoveel briketten gebruik/ nodig heb.
Of is dit normaal?
 
Dure hobby is dat dan... Dan zou ik toch gaan kijken naar UDS of WSM ivm rookoppervlakte.
 
Een smoker staat ook berucht om het verbruik, dat is niet vreemd gezien de omvang en plaatmateriaal.
Zoals dennisb schreef is UDS of WSM een optie. Wil je helemaal zuinig doen ga je richting keramische BBQ, zoals BGE en Primo.
 
door het dunne plaatstaal verlies je al veel warmte in de verbrandings kamer, isoleren met een paar cm steenwol oid. en een staalplaatje er om heen zal iets helpen maar inderdaad ofset zijn niet zuinig met brandstof
 
Het plaatstaal is niet het enige, de inhoud is veel groter en dat kost energie om die te verwarmen, ook de oppervlakte van al het staal is vele malen groter en daar koelt het ook gelijk af.

Bij modelen met dikker staal kun je de ruimte en het staal eerst goed opwarmen met hout en daarna overgaan op briketten, maar ook daar moet je flink aan de bak met continu voeren :(.

Zorg de volgende keer dat het rooster goed vol ligt met meerdere procureurs, dit kost bijna niks aan extra kolen maar lever je wel meer vlees op, waardoor het in verhouding goedkoper wordt.
 
Frits +1, geen betere raad als voorraad.. leg vol dat rooster B-)
 
+1

Mijn WSM verbruikte echt heel weinig. Gebruik hem wel nagenoeg altijd icm een DX2 en dat zal ook nog wel iets schelen.
 
Doordat je een el cheapo smoker hebt (waar opzich niet mis mee is) gaat er veel warmte verloren door het dunne staal dat is gebruikt.
Daarbij is een offset smoker (vooral deze) dan ook meer geschikt om met hout te stoken i.p.v. briketten.
 
Oke!!! Thanks voor de info, het verbruik hinderd mij gelukkig ook niet maar wist niet op het normaal was :p

En alles volleggen is een optie, ik ben een grote eter maar zoveel dat krijg ik ook niet op :p
 
Ben het met Niels055 eens...
Ik, ook als Skijndelnaar, heb de grootste offset smoker van Cranenbroek, waar zeker niets mis mee is, aangeschaft en begin mijn sessies met houtskool en/of briketten en ga vervolgens over op hout tot einde sessie.
Het ligt er dan ook aan hoe lang een sessie duurt.
Ik heb een speenvarken van 16 kg in 6,5 uur klaar gemaakt op gemiddeld 130 graden en dat koste mij nog geen hele zak kersenhout van ? 5,-.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/speenvarken-op-de-19'-'el-cheapo'/?topicseen
 
dik of dun staal maakt in priciepe niet uit.
t hangt  meer van  de weersomstandigheden en de kieren die de smooker heeft af.
ik gooide wel is een kinder dekbedje om mn smooker en zet m altijd uit de wind en regen dat scheelde zeker.

heb nou gelukig mn rvs geisoleerde rookoven en verbruik gmiddeld 20 kooltjes per sessie.
en hou m zeker 8 uur tussen 150 aflopend naar 100 graden
 
Voor 3-2-1 ribs op mn Weber OTP gebruikte ik eergister 36 kooltjes voor dus 6 uur op 110?

Kooltjes waren van Ecobrasa, het restantje heeft dit nog veroorzaakt na een dag....

 
Boeddhaman zei:
Ben het met Niels055 eens...
Ik, ook als Skijndelnaar, heb de grootste offset smoker van Cranenbroek, waar zeker niets mis mee is, aangeschaft en begin mijn sessies met houtskool en/of briketten en ga vervolgens over op hout tot einde sessie.
Het ligt er dan ook aan hoe lang een sessie duurt.
Ik heb een speenvarken van 16 kg in 6,5 uur klaar gemaakt op gemiddeld 130 graden en dat koste mij nog geen hele zak kersenhout van ? 5,-.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/speenvarken-op-de-19'-'el-cheapo'/?topicseen

Waar koop jij een zak kersenhout voor ?5 als ik vragen mag?
 
mitch01 zei:
Boeddhaman zei:
Ben het met Niels055 eens...
Ik, ook als Skijndelnaar, heb de grootste offset smoker van Cranenbroek, waar zeker niets mis mee is, aangeschaft en begin mijn sessies met houtskool en/of briketten en ga vervolgens over op hout tot einde sessie.
Het ligt er dan ook aan hoe lang een sessie duurt.
Ik heb een speenvarken van 16 kg in 6,5 uur klaar gemaakt op gemiddeld 130 graden en dat koste mij nog geen hele zak kersenhout van ? 5,-.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/low-slow/speenvarken-op-de-19'-'el-cheapo'/?topicseen

Waar koop jij een zak kersenhout voor ?5 als ik vragen mag?

Hoi Mitch01,

Sorry voor mijn late reactie.

Ik heb die zak kersenhout bij "Carlo van Alebeek" in Sint Michielsgestel, Schijndelseweg 24 gekocht.
Hij verkoopt haardhout en alles waarmee je kan stoken (gas, olie etc.).
Ik heb het toen van de "oude eigenaar" gekocht omdat Carlo zelf op vakantie was en die verkocht het mij voor ? 5,-.
Als je op Marktplaats (Advertentie 847367630) kijkt waar hij nu adverteert dan schrijft hij dat de netzakken ? 3,50 kosten als je ze zelf ophaalt.

Op onderstaande foto zie je ze rechtsboven in de hoek staan.


Hoop dat ik je vraag zo heb beantwoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan