BasBQ
Beef en Steak

kokosbriketten, temp, aslaag, hoeveel

 
 

Splinter

Kooltjesharker
Berichten
121
Hallo beste bbq fanaten,ik zit met wat stomme vraagjes die ik toch graag wil stellen,bij deze dus....

Pas mn eerste keer pp gemaakt en was ook de eerste x met (thm) kokos briketten, dit ging prima op mn WOT 47cm, temp bleef mooi gelijk, een stuk of 6 briketten aangestoken en daarna op zo'n 8 koude gelegd.Dit ging heel geleidelijk aan en hield de temp mooi rond 120 graden,maar nu mijn probleem:

van het weekend voor hegt eerst een fattie gemaakt en had 7 brik. aangestoken. kom nu al bij mn eerste vraag; moeten ze helemaal grijs zijn? en zo ja draaien jullie de brik. tijdens het aansteken?
ik doe ze in een omgekeerde kolenstarter waaronder wat bakstenen(door de helft) liggen en daarop 3 aanmaakblokjes(fire up).
Ook gooi ik er zuinig aan wat rookhout snippers door als ze in de weber liggen en/of wat houtskool.....maar nou krijg ik de temp niet hoger dan 140 graden....schuifjes allemaal open....

Wacht ik nou met in de weber gooien tot de bril. helemaal grijs zijn en doe ik wat koude er boven op of beter alles in een keer?
ik bedoel voor een niet te lange sessie, bv. voor gewoon 'snelle bbq- 1,5 uur" of worden kokosbrik. niet zo heet.....

Ik doe 9 van de 10 x de split grill, dus op 1/3 kolen,schotje(rekje,aluminiumfolie,ook over 2/3 en eventueel een ingepakte steen)
Laat ik ze nu te kort voorverwarmen of moet ik er meer ingooien en langer wachten....
Ik hoor graag jullie reacties!

Gr. Splinter
 
kokosbriketten moeten helemaal grijs zijn, anders heb je de kans dat ze uit gaan. Als je lang genoeg wacht worden ze dat vanzelf, je hoeft ze niet om te draaien. Je kunt ipv omgekeerde starter beter een oude blik (waar groete / fruit in zit) uit spoelen, boven- en onderkant eraf halen en daar de briketten in opwarmen. die kun je dan mooi in je grote starter zetten! blijven de paar briketjes wat beter bij elkaar!
 
Low en slow lukt je goed, wil je de temp hoger hebben zal je meer briketten moeten aanstekken.
Zeg voor een otx47 4/5 starter, die moeten goed branden, tussen de twintig en dertig minuten na aansteken.
Bij jou methode wordt het dan de 50-50 methode de helft kolen de helft indirect. Dat kan dan  makkelijk 2,5 tot 3 uur op 175 C, je hoeft er geen steen in te leggen
 
Dank voor de reacties tot nu toe, poeh best veel (4/5de starter(grote weber)) en die steek je gewoon aan met 2 blokjes (fireup) ? Zijn als ik moet wachten tot ze allemaal grijs zijn de onderste dan niet al bijna op ?
En oude brik. Gewoon laten liggen of bovenop nieuwe(brandende) gooien.
 
Oude laten liggen, ik doe 3 Appie blokjes en wachten tot de vlammen hoog uit mijn starter slaan en alles nagenoeg wit is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan