BasBQ
Beef en Steak

Knor praktijk examen en gewoon een lekker weekend roken

 
 
 

Rockabimmy

Kooltjesharker
Berichten
229
Beste leden van het genootschap.
Na een succesvolle run vorige week met een kippetje was het dit weekend tijd voor het zwaardere werk.
Samen met een maat van mij zaterdag weer een kip op de Ugly Bastard Smoker zetten en zondag vroeg op voor een boston butt om die dan zondagavond samen
met vrienden en vriendinnen soldaat te maken.
Naast het vlees was het ook het plan aardappels en mais op de smoker klaar te maken en zelf een coleslaw + aardappel salade te bouwen.

1.jpg

Boodschappen klaar om te gaan.

Aangezien we de vorige week al onze kip hebben laten zien en deze kip niet verschilt qua bereiding doen we nu even een korte impressie.
Na een uur of 8 in de pekel te hebben gezeten en flink te zijn ingerubbed was deze klaar voor de smoker. Dit keer een blik dr pepper erin en gaan.

2.jpg

Ze staat er nog koud bij

3.jpg

Smoker was nu rond de 130 graden dus klaar voor een kleurtje.

4.jpg

Ze wordt ondertussen aangemoedigd door verre familie

5.jpg

na een uur of 2 eraf gehaald, ze was heerlijk mals en sappig.

6.jpg

Ook de mais was geslaagd. Ingepakt in folio met grove peper en zout en wat roomboter. Na een half uurtje nog even los op de grill. Fantastisch

Na dit maal waren we goed voorbereid voor de volgende dag want we moesten om 5 uur op om op tijd de smoker aan te zetten voor ons knor praktijk examen  B-)

7.jpg

Klokslag 5 uur s'ochtends (of was t toch half 6..) ging de fik erin. We zouden vandaag gaan roken met eiken en appel hout.

8.jpg

Onze boston butt, besteld bij http://www.bbquality.nl/. Ik ben erg tevreden over de levering en de kwaliteit van het vlees. Zeker vaker daar bestellen.

9.jpg

We hadden besloten om de pulled pork zo simpel mogelijk te houden, geen injecties, geen complexe rub of glace.
Gewoon peper, zout, wat paprika poeder en ui/knoflook korrels.

10.jpg

Smoker was 135 graden dus de butt ging erin. Met het "laden" schuurde ik langs de rand van de barrel waardoor wat rub aan de rand van de deur bleef hangen en
een gedeelte op de plaat onderin de barrel viel. Dit vloog in de fik na een minuut of 10 waardoor de temperatuur erg omhoog vloog, leer momentje.
We hebben hem er toen even uitgehaald en er een grote pan met appelsap eronder gezet om verdere vlammen te voorkomen, van de vallende rub en ook van het druipen. Dit leek te helpen.

11.jpg

Temperatuur bleef daarna redelijk stabiel maar vergde constante aandacht. Hout erbij, klepjes open, beetje blazen, klepjes dicht etc.

12.jpg

Zon was inmiddels op en de rest van de dag zou er ongeveer zo uit gaan zien, relaxt  B-)

13.jpg

Na een uurtje of 3 even appel azijn er op spuiten.

14.jpg

Na een uur of 4.5 was de interne temperatuur 70 graden en het vet aan de bovenkant was gespleten. Tijd voor een jasje.
Nog even een douche van appelazijn en terug erop.

15.jpg

Jas aan en op naar de 88 graden.

16.jpg

Ondertussen in het zonnetje even een coleslaw maken.

17.jpg

Dit ben ik op mn knie?n, iets wat mn vriendin graag zou willen zien...

18.jpg

Na een uur of 7.5 was het dan zo ver, 88 graden! Tijd voor een nieuwe jas en een uurtje of wat rust.

19.jpg

Na de pork nog even een lading zoete en normale aardappels erop en ook weer mais. En natuurlijk de butt shredden!

20.jpg

We hadden nog steeds niets geproefd tot aan dit moment, man die geur!

21.jpg

Wow dit is echt lekker! super mals en heerlijke rook smaak.

22.jpg

Dagje later nog een keer van kunnen genieten, heerlijk.

Al met al een zeer geslaagd weekend. We hebben weer veel geleerd en zo'n weekendje bij het vuur was lekker ontspannen
met heerlijk eten als beloning.
Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende smoke.

Bedankt voor het lezen!

- Tim
 
Dat ziet er heerlijk uit, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Mooie dag besteding.
Toch ook wel leuk om het zo te doen zonder alle elektronische hulpmiddelen.
 
mooie run en een mooie reportage
 
Ziet er goed uit, back to basics!

Man, vuur, bier ?
 
Ziet er goed uit! Ik zeg geslaagd  :D B-)
 
Een 10 met een griffel :D :D
Knorremans verdient!!
 
Echt een gezellige reportage! beetje werken, biertje , keuvelen, prachtig resultaat, eten: het ultieme verdienmodel!
 
Bedankt iedereen voor de te gekke reacties! En natuurlijk bedankt voor de Knor  :D
 
Perfecte run!
Gefeliciteerd met je knor!
 
Bert zei:
Mooie dag besteding.
Toch ook wel leuk om het zo te doen zonder alle elektronische hulpmiddelen.

zo hoort t toch ook zonder al die hebbedingetjes.
lekker buiten zijn en dr bij blijven voor t beste resultaat.

mooi verslag mannen, zo te zien is t goed landelijk vertoeven daar.
 
Lekker weekend geweest.
En een leermoment hoort er te zijn.
 
Leuk verslag, gefeliciteerd met je knor.
 
AV zei:
Bert zei:
Mooie dag besteding.
Toch ook wel leuk om het zo te doen zonder alle elektronische hulpmiddelen.

zo hoort t toch ook zonder al die hebbedingetjes.
lekker buiten zijn en dr bij blijven voor t beste resultaat.

mooi verslag mannen, zo te zien is t goed landelijk vertoeven daar.

Dat was precies onze intentie ook, lekker primitief. We doen in ons
dagelijks werk al gecompliceerd genoeg :)

Wat betreft de plek waar we kunnen roken hebben we het zeker getroffen.
Het is op de boerderij van mijn ouders, de ingredi?nten lopen en groeien gewoon rond de smoker ;)
 
Zag de verse kippen al lopen naast de smoker, als ik hun was zou ik daar ver uit de buurt blijven! haha, voor je het weet liggen er 2 kippetjes op het rooster  B-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan