Beef en Steak

Knives out!

A3N

Kooltjesharker
Voor wat ik hier proef zijn er veel leden met interesse voor messen. Kan ook niet anders met dit mooi stukje gereedschap, voor mij als kok misschien wel mijn favoriete gereedschap. Aan sommige messen raak je zelfs gehecht.

Laat in dit topic eens wat zien van de keukenmessen welke jij gebruikt. Ik, en ik denk anderen, zouden het leuk vinden om te zien!

Even een foto voor de sfeer, mijn carbon Miki 27cm. Ik maak later een separate post over mijn spul; teveel om op te noemen nl. 🙃

IMG_7173.jpeg

We hebben niet hele bijzondere messen, maar het fijnste mes dat we hebben is een koksmes van Rudolph van Veen dat mijn vrouw een keer kado kreeg met wat bakmateriaal. Hieronder een foto van internet.

Knipsel.JPG

Ben zelf nog aan het kijken voor goede messen. Op aanraden van forumleden voor Victorinox aan het kijken. Heb alleen een overvolle aanrecht met waterkoker, koffieapparaat etc dat een messenblok niet past. Het lijkt me zonder om goede messen te kopen en die in de lade te leggen waar ze elkaar raken. Of kan dat geen kwaad?

We hebben niet hele bijzondere messen, maar het fijnste mes dat we hebben is een koksmes van Rudolph van Veen dat mijn vrouw een keer kado kreeg met wat bakmateriaal. Hieronder een foto van internet.

Bekijk bijlage 78219

Ben zelf nog aan het kijken voor goede messen. Op aanraden van forumleden voor Victorinox aan het kijken. Heb alleen een overvolle aanrecht met waterkoker, koffieapparaat etc dat een messenblok niet past. Het lijkt me zonder om goede messen te kopen en die in de lade te leggen waar ze elkaar raken. Of kan dat geen kwaad?
Met Victorinox zit je zeker goed. Je kan de snede beschermen met een beschermer of er zelf eentje maken van tape en kranten.

image.jpg

Laatst bewerkt:
Kai shun classic 20 cm
b629d2a9eb7f881b4655800bb15f8637.jpg

Verstuurd vanaf mijn SM-S906B met Tapatalk

Bekijk bijlage 78219

Misschien is een stukje lege muur beschikbaar? Dat werkt prettig voor me

IMG_8792.webp

Wij hebben zo'n soort messenhouder in de lade gemaakt. Werkt ook prima en je kunt je messen zo pakken en de snede blijft scherp doordat ze allemaal apart van elkaar liggen

Keek laatst een video over messen. De maker had spijt van het kopen van zijn Japanse mes van 150 dollar. Hij had ook een mes van 50 dollar.

Reden was dat hij bang was dat bij grover snijwerk hij het Japanse mes kapot zou maken en 150 dollar had weggegooid.

Daardoor pakt hij altijd het andere mes, waardoor eigenlijk alsnog 150 dollar is weggegooid
omdat het mes niet wordt gebruikt.

Is dit herkenbaar?

Keek laatst een video over messen. De maker had spijt van het kopen van zijn Japanse mes van 150 dollar. Hij had ook een mes van 50 dollar.

Reden was dat hij bang was dat bij grover snijwerk hij het Japanse mes kapot zou maken en 150 dollar had weggegooid.

Daardoor pakt hij altijd het andere mes, waardoor eigenlijk alsnog 150 dollar is weggegooid

Is dit herkenbaar?

Nou herkenbaar in zekere zin…….
Ik heb kortgeleden een paar van die Forged messen gekocht in de aanbieding bij Sligro!
Prachtige messen op zich en ze werken fijn en zo….. maar dan pak ik na twee dagen mijn mes en zit er roest op dus ik dacht “hoe dan!”
Blijkt het geen RVS te zijn en moet je de messen na gebruik goed afdrogen en licht in de olie zetten, althans dat zegt de fabrikant. Sommigen zouden zeggen “wat zeur je” maar ik ben nou eenmaal niet zo’n type die na het eten bereiden al zijn messen en pannetjes in de olie wil zetten. Beetje jammer dus……..”vindt ik”
Ik was altijd van plan om Victorinox te kopen maar ben vanwege de leuke aanbieding gezwicht en daar heb ik nu wel beetje spijt van.

Is dit herkenbaar?
Verschillende messen hebben verschillende doeleinden. Zeker met Japanse messen gaat dat wat verder, ook gepaard met een stukje techniek. Bij verkeerd gebruik/toepassing kan een mes chippen. Eigenlijk kan je hier stellen dat de gebruiker in die zin $150 weggooit, omdat hij niet goed heeft onderzocht hoe het zit en wat bij hem past.

Ik had vroeger de gewoonte om een hele dunne snede op mijn koksmes te zetten onder een hele kleine hoek. Dit maakt het mes gevoeliger voor chippen, daarom had ik een tweede koksmes bij me waar ik een snede op had staan onder een grotere hoek, zodat het wat meer tegen een stootje kon. Dit mes gebruikte ik bijvoorbeeld om producten met zand erin te snijden. Laserscherp vs normaal scherp en stevig.

Gaat wel een klein beetje ver, maar het werkte wel goed haha. Als ik niet deze interesse had en maar één mes zou gebruiken dan zou ik waarschijnlijk een Zwilling four- of five star gebruiken, gewoon een goed allround werkpaard. Laat ik ze toevallig allebei hebben :-). Wanneer je liever een mes hebt met wat meer gewicht zou een Wusthof Icon een uitstekend alternatief zijn (In deze prijsrange).
Nou herkenbaar in zekere zin…….
Ik heb kortgeleden een paar van die Forged messen gekocht in de aanbieding bij Sligro!
Prachtige messen op zich en ze werken fijn en zo….. maar dan pak ik na twee dagen mijn mes en zit er roest op dus ik dacht “hoe dan!”
Blijkt het geen RVS te zijn en moet je de messen na gebruik goed afdrogen en licht in de olie zetten, althans dat zegt de fabrikant. Sommigen zouden zeggen “wat zeur je” maar ik ben nou eenmaal niet zo’n type die na het eten bereiden al zijn messen en pannetjes in de olie wil zetten. Beetje jammer dus……..”vindt ik”
Ik was altijd van plan om Victorinox te kopen maar ben vanwege de leuke aanbieding gezwicht en daar heb ik nu wel beetje spijt van.
In de olie zetten is echt niet nodig, doe ik hooguit als ik een mes voor langere tijd niet ga gebruiken. Langere tijd noem ik twee weken en vandaar verder. Gewoon even droog maken voldoet. Kan wel begrijpen dat je even raar stond te kijken.

Ik moet natuurlijk zelf ook nog even wat laten zien. De laatste keer dat ik mijn messen heb geteld liep het al in de tientallen en dat is alweer jaren geleden. Ik laat jullie vandaag mijn werkpaarden zien. Deze worden al om en nabei de 18/19 jaar dagelijks ingezet. Ondanks dat ik onzinnig veel messen heb blijven deze twee altijd de basis. Voor mij is carbon de weg om te gaan. Glimt al sinds het eerste gebruik niet meer, maar daar gaat het niet om. Gemakkelijk te slijpen en vrij lang op niveau te houden met aanzetten en soms een kleine stropbeurt.

Robert Herder koksmes 1922 23,5cm en Lignum 3 18cm.
IMG_7169.jpeg

Aanzetstaal is echt heel fijn. Heeft een gepolijste kant en een iets grovere kant. Vierkant is wel een bijzondere vorm voor een aanzetstal, vereist ook een wonderschone techniek, maar daarom ook leuk om uit te lenen aan collega's :-).

@riba Hier nog even een snel een foto'tje erbij met het mes uit de openingspost. Duizenden kilo's ingrediënten aan patina :-).
IMG_7174.jpeg

Later meer :-).

Hier liggen ook diverse messen.
Scherp houden vraagt tijd en goesting, die 2 vind ik de laatste tijd steeds minder. Misschien teveel hobby's, misschien door het ouder worden.
Ik vind alvast de energie niet meer om sommige dingen perfect te willen doen.
Hoop dat jullie dat nog wel lang kunnen doen .

• Leuk
Waarderingen: A3N
Hier liggen ook diverse messen.
Scherp houden vraagt tijd en goesting, die 2 vind ik de laatste tijd steeds minder. Misschien teveel hobby's, misschien door het ouder worden.
Ik vind alvast de energie niet meer om sommige dingen perfect te willen doen.
Hoop dat jullie dat nog wel lang kunnen doen .
Minder messen in de roulatie houden 😄. Vroeger sleep ik alles elke week, tegenwoordig hou ik meer een praktische scherpte aan dan laser scherp, heb ook nog wel eens andere dingen te doen en eigenlijk snij ik gewoon minder dan vroeger. Minder snijden, meer computeren 😶.

Terug
Bovenaan Onderaan