BasBQ
Beef en Steak

Kleine smokerbox?

KamadoJoe

Kooltjesharker
Berichten
133
Hoi mede gloei-fanaten...  :)

Ik heb het internet al wat af zitten struinen naar een kleine smokerbox van staal of RVS maar nog zonder succes. Mijn KJ Jr. heeft beperkte ruimte op het rooster  en de smokerboxen die ik tot nu toe heb gezien zijn allemaal veel te groot (pakweg 20cm lang of meer). Ik zoek iets van 10 x 10 of iets dergelijks. Langwerpig is natuurlijk ook goed als het maar kleine is. Ik gebruik ook nooit veel rookhout dus ook om die reden liever klein...

Hebben jullie een idee of adres?  Alvast dank uiteraard!

Gr. Richard.
 
Weliswaar geen box, maar schijnt handig te zijn: http://mossmokeandsauce.com/mos-smoking-pouch-for-the-grill

Over gelezen in het boek van meathead (amazingribs.com).
 
Tnx Silverfox, ik had ze idd ook al voorbij zien komen op Amazingribs.com.  :) Slim dingetje lijkt het!
 
McPeet zei:
Kan je beter van alufolie een envelopje maken en daar 1 (en echt niet meer!!!!!) gaatje in prikken NADAT je hem gevuld hebt met houtsnippers (gewoon droge snippers, niet weken in water)!!

Toevallig heb ik dat vanmiddag geprobeerd bij een 'clean-burn' van m'n ei. Envelopje van dubbel folie met een klein handje snippers en met - ha ha - 3 gaatjes aan beide kanten erin. Allemachtig wat een massa rook! De hele straat meurde naar Mesquite.  :-O

Ik had het rooster er niet in en het envelopje lag direct op de houtskool. Er brandde naar een kwartiertje wel een gat in de folie trouwens (ei op 300 graden). Ik weet niet of verbrandend alu-folie helemaal goed is. Maar waarschijnlijk gebeurd dit niet als je het pakketje gewoon op het rooster legt.
 
DIY oplossing: een rvs bestekhouder bij de xenos halen, kost een paar euro, zitten veel gaten in. (Maar dat schijnt niet erg te zijn) Wel handig als je alle restant snippers er na afloop simpel uit wil halen. En je kan hem natuurlijk halveren qua hoogte zodat hij compacter wordt. ;)
 
Ik snap niet helemaal hoe je het voor je ziet. Zoals ik het voor me zie zoek je gewoon een bakje waar je je snippers in wilt doen voor het roken toch? Wil je dit "afgesloten" hebben ? Ik denk namelijk dat je meer richting andere dingen moet kijken. Denk idd bv aan dat bestek bakje. Maar heb je al een een bloempot gedacht ? Lekker goedkoop als hij stuk gaat en vuur vast. En anders dacht ik zelf aan een rvs kampeer bekertje.
 
Misschien heb je wel gelijk Little foekje en is een open bakje ook prima. Ik zit/zat op het spoor van een gesloten doosje oid omdat alle 'echte' smokerboxen dat ook zijn.

En we gaan ook ff bij de Xenos langs!

Is er overigens iets mis met snippers gewoon los over het houtskool strooien?
 
Misschien is een klein conservenblik (soep ofzo) een idee?
 
Snippers en chunks gaan prima rechtstreeks / tussen de kolen. Een smokerbox is ook meer iets voor bijvoorbeeld een gasser.
Echter; wanneer je de volgende sessie een andere rooksmaak (of geen rooksmaak) wil, is het handig om het eenvoudig te kunnen verwijderen. Dat is met chunks goed te doen, maar met de snippers een stuk lastiger. Daar kan een smokerbox uitkomst voor bieden. (Die kan ook gewoon rechtstreek op of net naast de brandende kolen / flavorizer bar)
 
Dankje Silverfox! 
Even dat ik je goed begrijp; als je een hand snippers op het houtskool gooit zijn die na 15/20 min toch weg? (verkoold) De volgende keer kun je er toch weer andere snippers op gooien? Of begrijp ik je nu niet goed?
 
Klopt, maar niet alle snippers verbranden / gaan helemaal op qua geur / smaak. Zou je het allemaal laten zitten en je gebruikt nu mesquite en de volgende keer appel, dan krijg je een mengsel van het restant mesquite en de nieuwe appel. Wordt het niet lekkerder van. (Zelfde geldt wanneer je nu spareribs maakt met hickory en de volgende sessie appeltaart wil zonder rooksmaak, dat gaat hem niet worden als de snippers her en der door het houtskool liggen)
Meermalen met dezelfde houtsoort roken is natuurlijk geen probleem.

Of ze allemaal op zijn na 15 / 20 minuten heeft ook te maken met waar je ze plaatst. Leg je ze bovenop de 'brandhaard', gaan ze snel op. Strooi je ze verspreid door de korf zullen ze gelijdelijk aan gaan (evenals het houtskool).
 
SilverFox zei:
Weliswaar geen box, maar schijnt handig te zijn: http://mossmokeandsauce.com/mos-smoking-pouch-for-the-grill

Over gelezen in het boek van meathead (amazingribs.com).

Hihi, Geert zou Geert niet zijn als ie weer eens een buy now dingetje had gevonden. Ben je nu nog niet uitgekocht? Of heb je deze alleen bekeken? Ik merk dat het mij rust geeft dat ik niks meer " hoef". Nou ja tot ik na de DOwedstrijd nog ff ging buurten bij Vuur en Rook. En een 6qrt DO achter in de kofferbak pleurde.... =))
 
Herkenbaar!
Als er bbq spulletje liggen snuffel ik er toch altijd even tussen. En ook een beetje googlen naar bijzonderheden. Om ??n of andere reden kom je zo nu en dan weer iets tegen waar je gewoon niet zonder kan :D
 
SilverFox zei:
Herkenbaar!
Als er bbq spulletje liggen snuffel ik er toch altijd even tussen. En ook een beetje googlen naar bijzonderheden. Om ??n of andere reden kom je zo nu en dan weer iets tegen waar je gewoon niet zonder kan :D

Ik denk dat we onverbeterlijk zijn....
 
Terug
Bovenaan Onderaan