BasBQ
Beef en Steak

Kleine ontploffing kamado

Ik kom van een weber, en dacht op het lage rooster ff lekker grillen 2 x 5 min en dan ophef hoge rooster laten liggen met deksel er op en wachten tot de juiste kerntemperatuur is bereikt. Maar dat haalde die niet. Uiteindelijk een halve platesetter geplaatst en was hij nog heerlijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ik vind dat je ook lang wilt grillen.
Zelf doe ik picanha op 120 graden tot kern 42-45. Picanha er af en onder los alufolie leggen. Daarna alles open.
Hierna 2x2 min grillen. Er af halen (kern is ongeveer 48 graden). Hierna in alufolie laten rusten tot de kern op loopt tot 52-53 graden.
Afhankelijk van wat de kern is na het grillen, pak ik deze strak of heel los in.
 
Sowieso wil je een Picanha niet hot&fast bereiden, low en slow krijg je echt het mooiste resultaat😬
Helaas, dat is dus niet waar je wil bij een picanha de vetkap gedeeltelijk wegsmelten en een krokante korst creëren en dat kan alleen met grillen.
Waarschijnlijk bedoel je eerst indirect op lagere temperatuur op een bepaalde kerntemperatuuur laten komen en daarna afgrillen, of andersom kan ook.
Maar dan is het nog steeds geen puur Low & Slow omdat er een grillmoment bijzit.
Puur Low&Slow is de hele sessie laag en traag.
 
Jep ik doe Picanha altijd eerst low en slow, daarna rusten, vuur opstoken, kort afgrillen, weer laten rusten en aanvallen maar.
puur low&slow nee, maar wel het overgrote deel. Vanwege 4 minuten grillen dat niks met de binnenkant van je vlees doet en eigenlijk vooral cosmetisch is, kan je niet ineens spreken van een hot&fast bereiding toch? 😉
 
Reverse sear dus 🙄
 
Bij de eerst volgende gelegenheid zal ik deze methode gaan proberen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Zoiets heb ik zelf nooit gehad, toevallig vrijdag een picanha gemaakt en was er ook eventjes bang voor een flame up e.d. Het begon zo ontzettend te roken toen ik de picanha met de vetkant naar beneden even wilde grillen (op 230-250) graden..

Jouw verhaal deed me trouwens denken aan dit filmpje, bizar:

 
Zoiets heb ik zelf nooit gehad, toevallig vrijdag een picanha gemaakt en was er ook eventjes bang voor een flame up e.d. Het begon zo ontzettend te roken toen ik de picanha met de vetkant naar beneden even wilde grillen (op 230-250) graden..

Jouw verhaal deed me trouwens denken aan dit filmpje, bizar:

Jeetje das een flink lesje kamado verkrachten zeg! T lijkt wel een stoomlocomotief man🤣
 
Ja, dit is wel wat heftiger

Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk
 
Tijdens het bereiden van een picanha direct boven de kolen op hoogste stand kwam er waarschijnlijk veel sappen vrij op de kolen, er ontstond inwendig brand gevolgd door een plof waardoor zelf het zware deksel iets oplichtte. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt. Ik was er best van geschrokken omdat dat deksel hartstikke zwaar is. Een ding heb ik geleerd om geen grote stukken vlees direct te bereiden.

Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk
Tijdens het bereiden van een picanha direct boven de kolen op hoogste stand kwam er waarschijnlijk veel sappen vrij op de kolen, er ontstond inwendig brand gevolgd door een plof waardoor zelf het zware deksel iets oplichtte. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt. Ik was er best van geschrokken omdat dat deksel hartstikke zwaar is. Een ding heb ik geleerd om geen grote stukken vlees direct te bereiden.

Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk
Beste forumleden, tijdens het indirect bereiden van kippenkluifjes en carpaccio rollade( beide een dome temp. van 180 gr.) heb ik dat ook onlangs ook gehad. Het ontstond toen ik de temperatuur op het deksel van de primo leek te zakken, maar de uitlezing op de inkbird die met de daarvoor bestemde klem op het rooster geplaatst was om de temperatuur op afstand ook in de gaten te kunnen houden, stabiel maar veel (220 Gr) hoger was.
Hiervoor de topvent boven en de schuif beneden iets opengezet om te kijken of de temperatuurmeter op het deksel wat op wilde komen.
De temperatuur op de inkbird liep vrij snel op, maar de temperatuur op het deksel nauwelijks. Na een minuut of 2 zag ik onder bij de schuif vlammen komen en de temperatuur op het deksel opkomen, omdat ik de backdraft aan zag komen het deksel 3 cm gelicht waarbij er een behoorlijke steekvlam naar buiten kwam.
Ik heb het deksel niet verder geopend, maar de schuif en topvent gesloten, en een paar minuten gewacht tot ik zag dat de temperatuur ging zakken.
Ondanks dat er lekbakken onder de kippenkluifjes waren geplaatst, is het mogelijk druipen naast het rooster op de kolen de oorzaak van deze backdraft. Ik heb het gelukkig aanzien komen. Mogelijk is er iemand die een tip heeft voor het interpeteren van de dome temperatuur, ik heb al eens geprobeerd de probe boven in de topvent te hangen, maar dat bood ook geen uitkomst.
 
Je kan je Dome thermometer bij stellen/ calibreren?

Kan je zien wat er gebrand heeft? Als je lek bak met vet heet is en je voegt zuurstof toe kan hij ook redelijk spontaan ontvlammen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan