BasBQ
Beef en Steak

Kleine ontploffing kamado

 
 

Cofok

Sprokkelaar
Berichten
36
Tijdens het bereiden van een picanha direct boven de kolen op hoogste stand kwam er waarschijnlijk veel sappen vrij op de kolen, er ontstond inwendig brand gevolgd door een plof waardoor zelf het zware deksel iets oplichtte. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt. Ik was er best van geschrokken omdat dat deksel hartstikke zwaar is. Een ding heb ik geleerd om geen grote stukken vlees direct te bereiden.

Verstuurd vanaf mijn FIG-LX1 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel ff schrikken!
Ik ben wel bekend met de backdraft (steekvlam als je de kamado opent), maar dit nog nooit meegemaakt of van gehoord.
 
Hoe hoog was je temperatuur in de BBQ?
Deed je de luchtschuif open?

Als je veel brandbaar materiaal en dampen in je kamado hebt en een hoge temperatuur en er komt ineens wat zuurstof bij dan kan het hard gaan.

Meestal heb je er geen last van omdat bij hoge temperaturen alles al open staat.





Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Had je iets van alcohol in je marinade of saus waar je je vlees mee bereid heb.
 
Als je deksel dicht is zal er nauwelijks brand onstaan. Immers de (beperkt) aanwezige zuurstof wordt gelijk verbruikt.

Als ik jouw verhaal lees lijkt het of jouw temperatuur, en daarmee de druk, zeer snel is gestegen. Ik heb dit bij een Q nog nooit meegemaakt.

Anders is het als je het deksel ongecontroleerd open doet. Je weet wel, van die (ff kijken) gasten.

Kijk eens naar de setyings van je luchtscbuiven.
 
Ik had zeer veel rook en brand, alle schuiven stonden open, met mijn weber deed ik altijd snel het deksel erop, maar zo’n groot stuk vlees direct had ik nog nooit gedaan ook niet op de weber. Waarschijnlijk had ik de bovenschuif geknepen om de brand te blusssen. Na de ploffing deksel voorzichtig geopend en de Picanha eraf gehaald en een half hitteschild geplaatst tot de juiste kerntemperatuur bereikt was. En we hebben nog van het vlees genoten. Ik hoop dat mijn kamado inwendig geen schade heeft opgelopen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Ja, dat had ik ook verwacht.
Het leek zon zoals ze dat noemen een Burk (boer) maar dan zonder zelf het deksel te openen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Als je direct gaat grillen is het, zeker bij kamado's, handig om de onderste schuif dicht te zetten. In ieder geval niet vol open! Zo voorkom je een teveel aan zuurstof.
Het enige wat ik kan bedenken is een backflash terwijl het deksel gesloten was maar alle schuiven open, door de onderdruk kan de BBQ doordat alle schuiven vol open staan in 1 keer een volle teug lucht aanzuigen en dat in combinatie met het afdruipende vet van je Picanha.......bingo
Normaal kun je een backflash krijgen als je je deksel sluit met een goed brandende BBQ en direct weer opent. Maar ik heb ook wel eens van die kleine vlammen burpjes uit de onderschuif na direct grillen en sluiten van het deksel.
Onder bepaalde omstandigheden zou zo'n burp sterk genoeg kunnen zijn om je deksel iets te liften.
 
Kan volgens mij alleen ontstaan als er of plotseling veel zuurstof bij komt of veel brandstof.
De kans op het eerste is vlgs mij het grootst.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaand van Ewald lijkt mij een juiste redenering, vanmorgen de Kamado geïnspecteerd en verder geen schade geconstateerd. De volgende keer zou ik mij aan bovenstaande tip houden om de onderste schuif niet geheel open te laten. Bedankt voor het meedenken.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Kan volgens mij alleen ontstaan als er of plotseling veel zuurstof bij komt of veel brandstof.
De kans op het eerste is vlgs het grootst.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Volgens mij moet het een combinatie van die 2 zijn.
Als er veel zuurstof bij komt maar geen brandstof gebeurt er niks, en andersom ook niet.
Zoals Ewald hierboven ook redeneert moet het een combinatie van die 2 geweest zijn, wat te voorkomen is door je onderste schuif (bijna) dicht te zetten.

Vervolgens wel erg goed opletten met het openen van je deksel, want dan komt er ineens een hele berg zuurstof bij het vet wat op je kolen gedropen is. Dus opletten voor een flinke burp...
 
Dit is een mooie mix van de juiste brand driehoek, veel hitte, genoeg brandstof en er is lucht toevoer. Dit in combinatie met rook en met vet wat op de koken drupt, zorgt ervoor dat de warme rook (die in de kamado zit) kan doen laten ontbranden.
Een backdraft is sterk genoeg om de deksel te doen liften, ondanks dat die zwaar is.

Ik heb hier zelf mee wezen experimenteren jij mijn oude kamado. De tips die boven genoemd zijn, zouden het moeten voorkomen om een backdraft te voorkomen. Hopelijk weet je het te voorkomen, want het zonde van een kamado.
 
Volgens mij moet het een combinatie van die 2 zijn.
Als er veel zuurstof bij komt maar geen brandstof gebeurt er niks, en andersom ook niet.
Zoals Ewald hierboven ook redeneert moet het een combinatie van die 2 geweest zijn, wat te voorkomen is door je onderste schuif (bijna) dicht te zetten.

Vervolgens wel erg goed opletten met het openen van je deksel, want dan komt er ineens een hele berg zuurstof bij het vet wat op je kolen gedropen is. Dus opletten voor een flinke burp...
Hitte en brandstof beschouw ik als aanwezig.....
Je bent immers aan het grillen..
De enige variabele die snel kan veranderen is zuurstof.

Dat is ook de enige variabele die je snel met een schuif of deksel kan regelen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Hitte en brandstof beschouw ik als aanwezig.....
Je bent immers aan het grillen..
De enige variabele die snel kan veranderen is zuurstof.

Dat is ook de enige variabele die je snel met een schuif of deksel kan regelen

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Nou dat is niet helemaal waar. Als je een goed vet stuk vlees aan het grillen ben verandert de hoeveelheid brandstof ook erg snel met al het vet dat op de kolen druipt 😉
 
Toch leidt het toevoegen van extra brandstof als de zuurstof toevoer normaal is ( voldoende) hoogstens tot vlammen en een oplaaiend vuur. Zeg maar het "vlam in de pan" idee.
Het gevaar met een dichte kamado of ketel zit hem in het feit dat je door de zuurstof te beperken een mengsel opbouwt van brandbare dampen die al op de juiste temperatuur zijn en alleen nog zuurstof missen.

Dan is een kleine verstoring van het "evenwicht" door toevoer van een klein beetje meer zuurstof genoeg om het mengsel snel te laten ontbranden.
En dat is de plof / explosie of een forse steekvlam bij openen.

Met alleen brandstof krijg je dat niet voor elkaar.
 
Als je direct gaat grillen is het, zeker bij kamado's, handig om de onderste schuif dicht te zetten. In ieder geval niet vol open! Zo voorkom je een teveel aan zuurstof.
Het enige wat ik kan bedenken is een backflash terwijl het deksel gesloten was maar alle schuiven open, door de onderdruk kan de BBQ doordat alle schuiven vol open staan in 1 keer een volle teug lucht aanzuigen en dat in combinatie met het afdruipende vet van je Picanha.......bingo
Normaal kun je een backflash krijgen als je je deksel sluit met een goed brandende BBQ en direct weer opent. Maar ik heb ook wel eens van die kleine vlammen burpjes uit de onderschuif na direct grillen en sluiten van het deksel.
Onder bepaalde omstandigheden zou zo'n burp sterk genoeg kunnen zijn om je deksel iets te liften.
Dit👆🏼Als ik je verhaal zo lees kan het haast niet anders. Vergelijk het met waarom je bij een ontruimingsoefening altijd leert dat je nooit zomaar een deur open kan trekken/duwen bij brand, maar eerst een deurprocedure moet doen. Als er plotseling een enorme toename aan brandstof is, en in dit geval lijkt dat duidelijk het geval met vet en zuurstof, kaboem. En vergis je niet hoe sterk een flashover (zoals ze het in brandweertermen noemen) is. Dat kan een volwassen vent van 100kg flink kwaad doen.

Sowieso wil je een Picanha niet hot&fast bereiden, low en slow krijg je echt het mooiste resultaat😬
 
Sowieso wil je een Picanha niet hot&fast bereiden, low en slow krijg je echt het mooiste resultaat😬

Low en slow en dan aan het eind even een mooi bruin korstje grillen was hier waarschijnlijk de opzet. Dat is namelijk ook heel lekker heerlijk qua smaak.
 
Ik kom van een weber, en dacht op het lage rooster ff lekker grillen 2 x 5 min en dan ophef hoge rooster laten liggen met deksel er op en wachten tot de juiste kerntemperatuur is bereikt. Maar dat haalde die niet. Uiteindelijk een halve platesetter geplaatst en was hij nog heerlijk.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan