BasBQ
Beef en Steak

KJ Junior zoveel goedkoper (en completer out of the box) dan the BGE MiniMax; hoe?

BigBob

Tondelzoeker
Berichten
16
Ik zit te denken aan een kleine kamado BBQ. Het lijkt mij handig om op te experimenteren of om te koken voor mezelf en mijn vriendin als we met z'n tweeën zijn. Tevens vind ik het handig dat deze makkelijk mee te nemen is. Zo lusten mij ouders graag een (klein) stukje vlees of vis van de BBQ, maar is het handiger als ik naar hun toe kom i.p.v. andersom (ze worden oud... :p).

Nu zit ik te denken aan de KJ Junior of BGE MiniMax. Beide heb ik al in het echt kunnen bewonderen en de BGE voelt ietjes robuuster, maar niet significant. Wat ik vooral aantrekkelijk vind aan de KJ Junior is dat er meer lucht ruimte onder de kamado zit. Zo zag ik in een filmpje van Smoking Dad BBQ dat een tegel was gebarsten onder zijn MiniMax doordat de warmte niet uit kon ontsnappen.

Wat ik nog niet kan plaatsen/heb kunnen vinden; hoe kan het dat de KJ Junior zoveel goedkoper is dan de BGE MiniMax, terwijl de KJ met meer out of the box accessoires komt. Bij de large modellen ligt de prijs van KJ en BGE + accessoires dichter bij elkaar. Sterker nog, de KJ Junior is zelfs goedkoper dan The Bastard mini model, terwijl The Bastard goedkoper is met de grotere modellen.

Is het een bepaalde strategie van KJ om hun mini model zo goedkoop aan te bieden of zit er een addertje onder het gras?
 
Gewoon gaan voor de KJ Junior.
In alle opzichten (behalve de afgrijselijke kleur) een betere optie.
Het is mooier om 2 groene te hebben, maar als je nog geen groene hebt dan gewoon de KJ Junior ernaast zetten.
Mooie vorm, ruimste in zijn klasse, volledig met accessoiren geleverd en vaak voro een mooie prijs te vinden (400-500 eur).

Ik zie, buiten dat de Minimax mooier staat naast een andere BGE, geen enkele reden om niet voor de KJ Junior te gaan.
Ja die magrietschijf is lelijk, reggulator op de minimax is mooier en werkt beter..

Smoking Dad gebruikte wel een hele ude minimax in zijn testen, maar daar zag je wel dat die veel moeite had met het regulieren van de hitte omdat de branstof zo dicht op de conveggtor zat, met daarop weer heel dicht het rooster, dus veel stralings warmte.


(bovenstaand is op mijn mening gebaseerd)
 
De review van Smoking Dad zou ik met een korrel zout nemen.
Hij heeft gewoon pech gehad, keramiek wordt boven de 1200C afgebakken dus die kan de temperatuur gewoon aan. Je kan natuurlijk altijd een keer pech hebben.
Dan komt ook een heel belangrijk aspect om de hoek kijken,Hoe wordt het opgelost door de fabrikant.
Bij BGE zit dat wel snor en ik geloof bij KJ ook wel. Dan zou ik gaan voor goedkoop met meer opties.
 
Zoals ik altijd zeg: kan en wil je het breed laten hangen, ga voor de groene. Mag het wat zuiniger zijn, ga voor de rooie :ROFLMAO:

Ik heb sinds kerst een junior naast mijn Classic 1 en werkt allemaal perfect. Je gaat met die junior dus zeker geen miskoop doen.
Het zou in mijn geval gewoon lullig geweest zijn om een groene naast de rooie te zetten.

Waarom de prijsverschillen? KJ wordt in China gemaakt en BGE in Mexico dacht ik. Ik vermoed dat er al een verschil in loonkosten zit. Daarnaast hangt het ook van de kosten van R&D af, alsook transport,... . En het belangrijkste: BGE is de eerste en heeft naam en faam als het op Kamado's aan komt en dan mag je al eens wat meer ervoor vragen. Beetje hetzelfde verhaal als er is voor Apple en Ducati.
 
Laatst bewerkt:
Monolith icon nog een optie? Al is die wel een 200 of zo duurder.
 
met de KJ junior geen ervaring, ik heb de minimax en wat voor mij een heel handig accesoire is zijn die afneembare voeten zodat hij op tafelhoogte staat.
kan ik hem mooi naast mijn bbq tafel zetten, of als we hem meenemen op een pick nick moet die ook niet op de grond staan. gewoon handig.
 
Ik overweeg zelf The Bastard compact. Net zo groot als de KJ junior alleen ietjes zwaarder ongeveer 50 euro duurder. Maar betere top vent (vanaf model 2020, daarvoor schijnt de topvent nog veel licht te lekken wanneer je m dicht draait) ipv margriet schijfje van de kjj. Er zit een kolenmand bij en hij is zwart jay! Voor nog eens 100 euro meer heb je de mat zwarte urban versie. Erg mooi, maar 100 euro waard?

Wanneer de KJJ een betere top vent zou hebben zou de keuze voor mij makkelijker zijn (heb nu al een grote rooie kj big joe 3) Er is een 3rd party top vent voor de kj te krijgen, maar die is chrome/rvs kleurig en dat staat voor geen meter en kost ook geld. Kolenmand zou ik sowieso ook willen. Maar kjjj met andere vent en kolenmand is duurder dan the bastard compact. En eigenlijk vind ik the bastard ook mooier.

Garantie van The Bastard zou ook levenslang moeten zijn op keramiek en 5 jaar op metalen onderdelen. Dus het zelfde als KJ. Ik weet alleen niet hoe goed Bastard is met z'n afhandelingen? Geen ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan