BasBQ
Beef en Steak

Kippenpoten en Moinkballs voor 15~20 man

 
 

Chaser

Sprokkelaar
Berichten
28
Afgelopen weekend heb ik op een verjaardag van een vriend de Q's bediend. De kip had ik thuis al eens gemaakt en was toen ook een groot succes.

Voor het recept ben ik uitgegaan van het filmpje: BBQ Pit boys smoked chicken quarters

Marinade: uitgaande van 14 eters heb ik 3 x een 3 liter zak gemaakt met 5 poten (waarvan 1 zak met 4) en daar het volgende aan toegevoegd:

Marinade
200 ml Appelazijn
800 ml olijfolie
2 eetlepels Italiaanse kruiden

Hier heeft de kip een nachtje in mogen badderen :)

Zelf had ik mijn Weber premium meegenomen en helaas had die vriend een goedkoop Gamma apparaat staan. De temperatuur was dus nogal een uitdaging. Voor de brandstof had ik kokos briketten gehaald bij de Sligro. Het rookhout was Whiskey eiken, helaas hadden ze bij de Sligro geen kersen of appelhout of iets dergelijks.
IMG_2229.jpg


Uiteindelijk is het toch gelukt om de temperatuur stabiel en zelfs gelijk te krijgen in beide Q's:
IMG_2232.jpg


Hier is te zien hoe de kip eruit zag toen hij op de Q ging:
IMG_2227.jpg

IMG_2228.jpg


Na het eerste uur heb ik de kip eens omgedraaid, deze foto is van net voor het omdraaien:
IMG_2230.jpg


Dit was na twee uur:
IMG_2231.jpg


Na drie uur heb ik de kip in een bak gegooid en overgoten met BBQ Saus (De naam van de saus weet ik niet meer maar ik weet wel dat ik de volgende keer weer mijn eigen BBQ saus maak want ik miste was pit. Het was de Sweet & Spicy variant van een saus die de Sligro verkoopt in een fles van 1500ml) Hier een foto van na het sausen:
IMG_2234.jpg


Na drie en een half uur heb ik de kip nog een keer ingesmeerd met meer saus:
IMG_2235.jpg


De dag voor het feestje na het marineren van de kip ook moinkballs staan draaien (deze zijn geheel volgens Noskos recept gemaakt met dezelfde BBQ saus als voor de kip gebruikt was):
IMG_2224.jpg


84 ballen zijn er doorheen gegaan, hier een foto van het eindproduct:
IMG_2236.jpg


Al met al was het een zeer geslaagd feestje waar iedereen erg lovend was over het voedsel :D
Hoop dat mijn eerste post hier een beetje voldoet aan de standaarden, ik zal bij volgende keren proberen nog iets meer van het proces vast te leggen ;)
 
Mooi hoor!
 
Yum! Geslaagd feestje zo

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Lekker feestje is dat geweest.
 
Lekker hoor
 
Ziet er goed en lekker uit. Was de saus baby rays toevallig? Heb ook de sweet n spicy hiervan bij de sligro gehaald. Vond hem ooo niet erg spicy, maar dat is sowieso lastig als je voor veel mensen eten bereid. Is snel te pittig!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat ziet er top uit! Lekker hoor.
Maar het tegel van de temperatuur gaat op een gamma ding in principe prima het alleen erg gammel en niet duurzaam.

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

 
KamadoNovice zei:
lekker hoor, geen rub op de moink balls?

Nee, die had ik niet voorhanden.

jmbosch zei:
Was de saus baby rays toevallig?

Heb even gezocht en het is de Mississippi Barbecue saus geweest.

Ronny zei:
Dat ziet er top uit! Lekker hoor.
Maar het tegel van de temperatuur gaat op een gamma ding in principe prima het alleen erg gammel en niet duurzaam.

Inderdaad erg gammel, erg dun metaal en het rooster ligt er een soort van los op in een kleine rand waardoor ik bij het draaien ook een keer bijna de kip over de grond had gegooid :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan