BasBQ
Beef en Steak

Kippenpootjes als hapje tussendoor

 
 

jvdheuvel

Sprokkelaar
Berichten
43
Iets waar zowel ikzelf als mijn beide dochtertjes helemaal verzot op zijn, dat zijn van die kleine kippenpootjes of vleugeltjes.
Normaal maakte ik die in de oven klaar, maar dat was er al heel lang niet echt van gekomen. Tot ik me bedacht dat dat toch ook op de barbecue makkelijk moest kunnen....

Dus langs de kippenboer in het dorp gegaan en 2 kilo kippenpootjes gehaald





Daarna flink bestrooid met Chicken Dust, een van mijn favoriete rubs voor kip





Een flinke lading gloeiende kolen in het midden van de barbecue en dan rondom op het rooster indirect alle kipkluifjes gelegd om te garen tot de juiste kerntemperatuur



Toen de kluifjes gaar waren heb ik ze van de barbecue gehaald om ze nog even lekker met Grate Goods barbecuesaus in te smeren en daarna nog even lekker af te grillen boven de hete kooltjes om de barbecuesaus wat kleveriger te maken....



Uiteindelijk is een heerlijke snack het eindresultaat.... Helaas geen foto meer van het eindresultaat van deze keer..... wel van een andere keer.... toen waren het vleugeltjes, maar het resultaat is vergelijkbaar ;-)



Geen idee of dit in aanmerking komt voor een kippen-badge (tokkie?)....  :)
 
Ondanks dat het er prima uitziet, krijg je alleen een kip-badge voor een beercan chicken voor zover ik weet.
 
jvdheuvel zei:
Geen idee of dit in aanmerking komt voor een kippen-badge (tokkie?)....  :)

Mooie kluifjes.
De Tokkie krijg je uitsluitend voor het bereiden van een BCC (Beer Can Chicken), met een aantal foto's waarvan minimaal 1 foto van de kip op de BBQ en minimaal 1 foto van het eindresultaat.
Deze voldoet helaas niet aan de regels.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7673.0
 
Maar het ziet er nog steeds ontzettend lekker uit!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ewald zei:
jvdheuvel zei:
Geen idee of dit in aanmerking komt voor een kippen-badge (tokkie?)....  :)

Mooie kluifjes.
De Tokkie krijg je uitsluitend voor het bereiden van een BCC (Beer Can Chicken), met een aantal foto's waarvan minimaal 1 foto van de kip op de BBQ en minimaal 1 foto van het eindresultaat.
Deze voldoet helaas niet aan de regels.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=7673.0

Ahaaaa..... dat zocht ik al... niet kunnen vinden maar nu heb ik de link... thanks. Beercan chicken heb ik al wel eens gemaakt, alleen volgens mij niet de benodigde foto?s van beschikbaar.... Brisket moet ik nog wel een keer maken maar staat zeker nog op mijn wishlist
 
Kippenvleugels van de Q is super. Klein beetje rookhout toevoegen. Pintje er bij. Heerlijk smullen.
Daar mag je me zelfs s'nachts voor wakker maken
 
Heerlijk. Blijft ongelooflijk lekker
 
Bram zei:
Kippenvleugels van de Q is super. Klein beetje rookhout toevoegen.

Dat heb ik nog niet eerder gedaan.... wel interessant om eens te proberen inderdaad.... wat voor rookhout voeg je dan toe?
 
jvdheuvel zei:
wat voor rookhout voeg je dan toe?

Dat hangt een beetje van je voorkeur af. Ik gebruik een klein blokje eik of beuk. Handje snippers kan ook. Weber/Napolion verkoopt bij elke bouwmarkt/tuincentrum van die zakjes. Appel, hickory enz.
 
Bram zei:
Kippenvleugels van de Q is super. Klein beetje rookhout toevoegen. Pintje er bij. Heerlijk smullen.
Daar mag je me zelfs s'nachts voor wakker maken
challenge accepted
 
Barbeknoei zei:
Bram zei:
Kippenvleugels van de Q is super. Klein beetje rookhout toevoegen. Pintje er bij. Heerlijk smullen.
Daar mag je me zelfs s'nachts voor wakker maken
challenge accepted


Hahaha
 
Lekker zulke kippe pootjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan