BasBQ
Beef en Steak

Kipkebab aan het spit

 
 

Veluwse Bob

Pitmaster
Berichten
546
Lekker man, regenachtige dag niks op de planning,13:00 thuis en klaar met werken.
Kipkebab it is, Woensdagavond kipdijfilet uit de vriezer gehaald en in een bak in de koelkast gezet.
Donderdagavond de kip gemarineerd met; sojasaus, knoflookpoeder, uienpoeder, suiker, 5 spices dit alles samen in een bak met de kipdij.
Vrijdag 14:30 Q aangestoken indirect op 190*c
Kip aan het spit, wat japanse kipkruide erop (niet te veel ) en draaie maar.
Rond 15:00 erop en 16:40 was die mooi op kerntemperatuur 72 in het dikste stuk.

Heerlijk! beetje salade erbij, aardappeltoefje voor de smaak.
Van de 1000gr bruto bleef er zo'n 720 gram netto over. Was wel benieuwd 😁

Vooral de donkere stukjes, heerlijk had wel wat weg van goed gebakke spek.

20231027_150147.jpg


20231027_162542.jpg


20231027_163754.jpg
 
Lekker ,moet ik ook weer eens maken.

Als je meer donkere stukjes wil ,kun je ook steeds de buitenste rand eraf snijden.
En dan spit weer terug hangen.
 
Lekker ,moet ik ook weer eens maken.

Als je meer donkere stukjes wil ,kun je ook steeds de buitenste rand eraf snijden.
En dan spit weer terug hangen.
Ja ik ben erg fan van de donkere stukjes, mijn kinderen wat minder, dan had ik hem denk ik bij een kerntemp van 55 ofzo wel direct gegaard ipv indirect zodat de rest ook nog wat had gehad.
Voor nu was de balans wel lekker, denk dat ik dat eerder zou doen als een lekkere fingerfood snack voor een groter gezelschap. Dit was nu 1KG bruto maar denk wel dat 3kg makkelijk moet lukken dan zou ik ze niet dubbel vouwe maar gewoon plakke om en om zo had ik ze eerst maar werd een dikke lekkere kipklomp.
Met een grotere hoeveelheid en donkere stukjes afschaven zou dat wel nice zijn.
Lekker ideetje voor de winterbbq 😄
thnx @Lankie010
 
Wat ook helpt na de eerste vreetpartij, nog wat marinade over je vlees smeren (met klein beetje olie) Dan krijg je weer heerlijke stukjes kip.

Tevens iets directer vuur voor als je voor jezelf gaat maken.

Moet mezelf wel aanleren bij een bak yoghurt lunch niet op t forum te kijken. Man o man wat hek trek aan een broodje kebab nu😆
 
Wat ook helpt na de eerste vreetpartij, nog wat marinade over je vlees smeren (met klein beetje olie) Dan krijg je weer heerlijke stukjes kip.

Tevens iets directer vuur voor als je voor jezelf gaat maken.

Moet mezelf wel aanleren bij een bak yoghurt lunch niet op t forum te kijken. Man o man wat hek trek aan een broodje kebab nu😆
Zou je dan direct al boven het vuur garen of toch eerst stukje indirect zodat alles al wat verder opgewarmd is van binnen om vervolgens direct te grille en sneller te kunne snijden?
Dat lijkt mij namelijk logisch maar kan de plank misslaan 😁
Kipdij is wel lekker vet genoeg dat het goed mals blijft en niet snel droog word
 
Ik heb kippendijen nog niet eerder klaar gemaakt. Maar procureur bereid ik vrijwel direct op mijn Webert.
 
Ik heb kippendijen nog niet eerder klaar gemaakt. Maar procureur bereid ik vrijwel direct op mijn Webert.
dit paste mooi binnen m'n dieet ;p
400 gram kipdijfilet met een salade en 3 aardappeltoefjes.
welgeteld 750 calorieen.

Procureur wordt bij mij nagenoeg alleen maar pulled pork ben daar nog niet creatief mee geweest.
 
Zou je dan direct al boven het vuur garen of toch eerst stukje indirect zodat alles al wat verder opgewarmd is van binnen om vervolgens direct te grille en sneller te kunne snijden?
Dat lijkt mij namelijk logisch maar kan de plank misslaan 😁
Kipdij is wel lekker vet genoeg dat het goed mals blijft en niet snel droog word
Of je doet de kamado aan de kant van het deksel indirect en de voorkant direct? Meeste kolen onder het hitteschild, en een deel onder het directe stuk en je hebt allebei zonder aan te hoeven passen.
 
Ik heb al enkele keren kip gyros op spit gedaan.
Ik doe dan indirect tot een kern temp 65 gr.
Dan doe ik de spit naar direct.
Dan ga je snel verder in temperatuur in de buitenlaag.
Dan eraf bijsnijden en opnieuw direct tot de volgende laag.
 
Ik heb al enkele keren kip gyros op spit gedaan.
Ik doe dan indirect tot een kern temp 65 gr.
Dan doe ik de spit naar direct.
Dan ga je snel verder in temperatuur in de buitenlaag.
Dan eraf bijsnijden en opnieuw direct tot de volgende laag.
Thanks zal het eens gaan toepassen de volgende keer dat het op het menu staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan