BasBQ
Beef en Steak

Kipgrillworst van kipdij, met of zonder vel?

 

Tommybear1979

Kooltjesharker
Berichten
172
Hi All,
Ik heb opdracht gekregen om kipgrillworst te maken. Heeft mijn vrouw kippen dijen gekocht met velletje.
Moet dat eraf voor ik er gehakt van draai?

(Ben beetje nieuwe met worst)
Gr Tom
 
Ik doe met vel.
Als de dijen echt vet zijn misschien niet alle vel maar zeker een deel.
Anders wordt het te droog denk ik.
 
Ik ben een voorstander van vet, maar de kipgrillworst maak ik normaal zonder vel, ik ga het zeker ook een keer met vel maken.
De kipgrillworsten zijn bij mij overigens niet droog, integendeel. maar het vel bevat redelijk wat vet en dat geeft ook weer extra smaak.
Ik wel/gaar mijn worsten ook op kerntemperatuur en tijd, aangezien het wellen in een heetwaterbad een essentieel onderdeel is voor het bereiden van grillworst is sous vide in deze toegestaan ;) , waterbad van 65 graden Celsius, worsten in kunstdarm 50 minuten, dan gaat er in 1 van de worsten een temperatuurprobe. (doe je dat eerder heb je kans dat je worst leegloopt) dan wachten tot de kerntemperatuur van de worst ook 65 graden Celsius is en dan een kookwekker op 10-15 minuten zetten (Food safe) daarna snel afkoelen in een ijswaterbad en verdr afwerken en grillen.
Deze secure bewerking geeft een hele mooie malse garing
 
Ik doe met vel.
Als de dijen echt vet zijn misschien niet alle vel maar zeker een deel.
Anders wordt het te droog denk ik.
Bij nader inzien een vraagje @Ghost: Worden de velletje niet rubberachtig, (ook al zijn ze gemalen)
 
Daar heb ik niets van ondervonden.
Ook in gewone kippenworst doe ik de vellen erbij in.
 
Ik heb onlangs een pate workshop bij Madame Pate in Amersfoort gevolgd. Zij gebruikte ook de vellen door het gehakt als extra vet......
Pate is dan ook weer helemaal kapot gemalen, ongetwijfeld dat je daar niks van merkt en het uiteindelijk gewoon vet is..
Dat gaat ook nog door een cutter heen toch?

Ik zou een beetje terughoudend zijn, ik deel de angst met Ewald wel..
Wat ik lekker vind aan kippenhuid is als het lekker krokant is, als het dat niet is dan vind ik het maar rubber achtig.
En juist dat lekkere krokante krijgt de kans niet in een grillworst volgens mij.
 
Nou ik kan jullie geruststellen.
Ik heb de kippendijen uiteindelijk niet gebruikt voor de grillworst. Het bleek dat er nog een bot in zat en het fileren ervan ging me niet zo goed af.
Dus de rest is in de vriezer gegaan om eens op de bbq te doen in z'n geheel. (Iemand nog tips voor kippendijen met bot vd bbq?)
 
Pate is dan ook weer helemaal kapot gemalen, ongetwijfeld dat je daar niks van merkt en het uiteindelijk gewoon vet is..
Dat gaat ook nog door een cutter heen toch?

Ik zou een beetje terughoudend zijn, ik deel de angst met Ewald wel..
Wat ik lekker vind aan kippenhuid is als het lekker krokant is, als het dat niet is dan vind ik het maar rubber achtig.
En juist dat lekkere krokante krijgt de kans niet in een grillworst volgens mij.
Nee deze eigenlijk niet. Wat grover juist.
Ik snap de terughoudendheid, maar wat heb je te verliezen.... 😉

Enneh, net wat Ewald zegt, 65 graden is goed genoeg.. 😋
 
Houd er dan wel rekening mee dat de houdbaarheid niet erg lang is.

Wil je uitleggen waarom?
Ben niet thuis in de worstenmakelaarij.
 
Houd er dan wel rekening mee dat de houdbaarheid niet erg lang is.
Bewezen is dat er voldoende bacteriën gedood worden met langere tijd verhitten op 65 graden.

Het feit is wel dat hier minder conserveringsmiddelen in zitten dan commerciële varianten.

Wat ik zelf doe is na het grillen en een nachtje af laten koelen in de koelkast. De volgende dag vacumeren en invriezen.
Gevacumeerd vers/ontdooid, zou ik het zo 3-5 dagen durven te bewaren.
Diepvries een half jaar tot een jaar.
 
Bewezen is dat er voldoende bacteriën gedood worden met langere tijd verhitten op 65 graden.

Het feit is wel dat hier minder conserveringsmiddelen in zitten dan commerciële varianten.

Je hebt helemaal gelijk.
Maar zal je uitleggen waarom ik naar 74 graden ga.

Als ik bijvoorbeeld in het boek charcuterie-2 kijk in het hoofdstuk “Praktijkaspecten en adviezen” :

“Om de meeste ziekteverwekkers af te doden, moet bij gegaarde worstsoorten de minimale kern van 72 graden gedurende 2 minuten worden bereikt. Bij lagere temperatuur zal de garingstijd navenant verlegt moeten worden. “
Bij een garingstijd van 65 graden moet de tijd per graad celcius als richtlijn verdubbeld worden, dat wil zeggen 72-65 = 7 x 2. Dit is 14 minuten op 65 graden.
En verder “Voldoende bacterieafdoding is ook afhankelijk van het aanvangs kiemgetal voor de garing…”

Gezien het feit dat je met kip werkt,welke veelziekteverwekkers kan bevatten, deze met deze warme dagen in de fietstas van de slager / poelier naar huis hebt gebracht en je geen gekoelde werkruimte hebt, ga ik ( en de meeste slagers) voor safe. Met kern 74 weet ik zeker dat ik minimaal 2 minuten op 72 graden heb gezeten.

Het is geen piswedstrijd, dus als jij en Ewald zich veilig voelen met 65 graden moet je dat zeker doen, maar ik adviseer toch mensen die beginnen met charcuterie & worst om bovenstaand aan te houden, als je na een eerste kippengrillworstje met de hele familie op de wc ( of erger)zit is de lol er snel van af.
Niet voor niets controleren de Juryleden bij een BBQ wedstrijd ook of de kip goed gaar is voordat ze proeven.

De meeste grillworsten die ik voorbij zie komen worden met van die kant en klare grillmix potjes gemaakt, heb je wel eens gekeken wat daar allemaal in zit?
Ga je helemaal homemade dan kan de toevoeging van enkelvoudige suikers of azijn helpen de bacteriegroei te verminderen.
 
Maar als slager begrijp ik ook wel waarom je voor 74 zou gaan. Dan heb je ook te maken met wat gekend is en jij moet jezelf kunnen "indekken" in geval van een foodsafety issue.
Als hobbbyist heb je iets meer speelruimte.
 
Terug
Bovenaan Onderaan