BasBQ
Beef en Steak

Kipfilet roken zonder zout

G

Goost

Gast
Hoi,
Kan je kipfilet ook roken zonder het eerst te pekelen?
Zo ja, dan lees ik het graag.
Andere "gezonde" recepten zijn ook welkom  ;)

Grtzz,
Geert
 
Waarom zou pekelen niet gezond zijn? Het is vetarm en de pekel gebruik je om het sappig te houden.
 
Te hoog zoutgehalte?? Hoge bloeddruk ed.
Ik heb eind maart een hartinfarct gehad, en ik ben me nu aan het ori?nteren in "gezonder" BBQ'n.

Grtzz,
Geert
 
het zouten is van oudsher natuurlijk deels voor de conservering, maar als je de kip warmrookt tot een voedselveilige temperatuur en daarna gewoon opeet of een paar dagen in de koelkast bewaard, kan ik me niet voorstellen dat dit anders is dan gewone kip bereiden en bewaren. Ik denk dus dat je het kunt proberen!

moet je zoutloos eten of zoutarm? Voor de smaak kun je denk ik ook pekelen in het zogenaamde 'losalt', ik weet niet of dit hetzelfde effect heeft op het sappig houden van de kip als gewoon natriumzout. eigenlijk wel een grappig experiment.

als je al zoutarm eet, kun je denk ik sowieso het pekelbad minder sterk maken omdat je smaak al gewend is aan minder zout eten.

ik ben wel benieuwd naar het resultaat eigenlijk, kan ik ook eens voor mijn zoutarm-dietende familieleden kipfilet roken!

een beetje chinese 5 spice om te verhullen dat de kip wat flauw is doet het ook heel goed op gerookte kip.
 
Terug
Bovenaan Onderaan