BasBQ
Beef en Steak

Kip van het spit.

ranonkel

Vuurmaker
Berichten
68
Vandaag mijn joetisserie ontvangen. Hoogtijd voor een eerste kook verslag dus.
Gister de kip van de slager ingesmeerd met adana kebab kruiden. Had geen speciale rub ik huis maar deze kruiden doen het altijd goed bij kip.
20230307_191426.jpg


Vandaag dan aan het spit met 2 blokjes maple hout tussen de houtskool. Ik kon niet uitvinden hoe ik een halve platesetter kon gebruiken. Het divide en conquer systeem past niet samen met de joetisserie. Een rooster op de kolen mand en daar de plate setter op past niet onder de kip. Iemand misschien een idee?
Nu geprobeerd om alle houtskool aan een kant te plaatsen maar daardoor wat te weinig gebruikt. Volgende keer maar anders proberen.

20230308_172740.jpg


Na een uurtje de kipfile op 72 graden maar nog geen krokant velletje. Toen alle schuiven helemaal open gezet en het pannetje er tussen uit gehaald. Nog even 10 minuten laten draaien tot het vel krokant was.

Gegeten met zoete aardappel patat met rozemarijn en een honing mosterdsaus.
20230308_184806.jpg

20230308_185103.jpg


Al met al een geslaagde eerste keer met de joetisserie met ruimte voor verbetering de volgende keer.
 
Kip aan het spit, altijd lekker. Kip rub heb je altijd in huis. Trek je specerijen la maar open en experimenteer! Paprikapoeder, peper, zout, knoflookpoeder... alles kan en mag. Vergeet komijn niet? Hoe heet was de BBQ? Moet niet te laag staan inderdaad. Ik heb niet altijd wat onderin kip. Draait vaak gewoon half of zelfs helemaal boven de kolen.

Had graag een vorkje meegeprikt.
 
Kip aan het spit, altijd lekker. Kip rub heb je altijd in huis. Trek je specerijen la maar open en experimenteer! Paprikapoeder, peper, zout, knoflookpoeder... alles kan en mag. Vergeet komijn niet? Hoe heet was de BBQ? Moet niet te laag staan inderdaad. Ik heb niet altijd wat onderin kip. Draait vaak gewoon half of zelfs helemaal boven de kolen.

Had graag een vorkje meegeprikt.
Het fijne van kip is inderdaad dat je er van alles mee kan qua kruiden.

De temperatuur schommelde tussen de 150 en 180. Het stabiel krijgen lukte me niet echt nu. Mischien ook omdat er te weinig houtskool in zat.

Ik zag hier op het forum dat er vaak een halve plate setter word gebruikt. Of een lekbakje er onder. Dat is niet echt nodig dus? Zal volgende keer ook eens zonder proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan