BasBQ
Beef en Steak

Kip op een blikje (en een beetje hobby..)

 
 

twirre

Sprokkelaar
Berichten
36
Blijft een heerlijk en simpel gerecht... Zeker met ene kant en klare rub. Prima met dit warme weer, terwijl we al weer aan het werk zijn.

IMG_20220825_174912_HDR.jpg
IMG_20220825_182911_HDR.jpg
IMG_20220825_193137_HDR.jpg


Deze rub van Sante Maria vind ik altijd erg geschikt, maar lijkt nauwelijks meer verkrijgbaar. Volgende keer ga ik, met de ingredienten-lijst van de verpakking, zelf proberen de rub te maken.

Omdat we bij zo'n kippetje altijd even moeten wachten, nog wat tijd over voor hobby. Afgelopen weekend op lowlands voor het eerste een ROTDOG gegeten. Tijd dus voor een eerste eigen versie, losjes gebaseerd op het recept van Jort uit zijn easy bbq - classics (ik had overigens nog nooit van een ROTDOG gehoord). Volgende keer doe ik er meer kaas op en ga ik ook de saus erbij maken, daar had ik nu geen zin in.


IMG_20220825_191057_HDR.jpg
IMG_20220825_191630_HDR.jpg
4423a461-8557-4603-bc06-236f7e1d4782.jpg


Terwijl ik de foto's plaats, besef ik met dat ik wel een foto van het resultaat heb, maar niet van de bbq... Beetje jammer dus... De broodjes vielen wel in goede smaak bij de kids. Zelf heb ik alleen even geproefd.. Ik zat nog vol van de kip :)
 
Laatst bewerkt:
Mooie en heerlijke bereidingen! Met die kip worstel ik nog, vind ze niet gaar genoeg, omdat het vlees aan de botten blijft zitten, ondanks dat de kerntemperatuur 72 graden meet.

Kippenbout 25-08-2022.jpg
 
Ik controleer de tempratuur ook altijd nog even met een losse meter (ik heb zo'n Thermapen One). Op basis van die metingen laat ik hem nog wel eens 5 liggen.
 
@Free2be dan is het toch simpel, jij vindt 72°C niet gaar genoeg, gaar dan tot 76°C en kijk of dat beter bevalt.
Zoniet ga je nog een paar graden verder volgende keer.
 
Ik zie bij de MEATER app die ik gebruik dat die 74 hanteert.. ipv 72.
 
twirre, heb ik ook zo gedaan, mijn schrijven in het vorig bericht was uit de losse pols..
Bij het afhalen, had ik het mes erin gezet en vastgesteld dat ze niet gaar was en de terug geplaatst, helaas bracht het geen verbetering en hebben we van het meeste, vidé vlees gemaakt.

Meater hele kip.png
 
Mooie en heerlijke bereidingen! Met die kip worstel ik nog, vind ze niet gaar genoeg, omdat het vlees aan de botten blijft zitten, ondanks dat de kerntemperatuur 72 graden meet.
Misschien moet je eens proberen om roadkill/spatchcock/platte kip te maken. Dat gaart veel gelijkmatiger doordat het dan overal zo'n beetje even dik is. Morgenavond ga ik zelf weer twee kippies op de kamado op die manier bereiden, dat is voor mij echt DE manier om een hele kip te garen op de bbq.
Ene Noskos heeft er een mooi filmpje over gemaakt ;)

 
Bedankt voor de suggestie, deze bereidingswijze heb ik nog niet geprobeerd. Ter informatie heb ik contact opgenomen met een gekende kippenboer, die aan marktkramers levert enz.. Deze vertelde dat 180°C de temperatuur is om ze te laten garen. De marktkramers draaien aan de drumstick bot en als deze meedraait, is ze gaar! Ook hing veel af van het soort kip dat je wil bereiden.
 
Gisteren zo,n platte kip gedaan en dat was me toch lekker ,was ook voor het eerst ,maar voor herhaling vatbaat.
Ik had wel gemarineerd in yoghurt word hij lekker mals en sappig van.
 
Kippie wel mooi gekleurd, volgende keer wat langer dan
 
Lekker chicky heb je gemaakt. Rubs zijn er in overvloed. Moet je eens langs vuur en rook gaan. Dan raak je gewoon in de war van al die keuzes. Of zelf een rub maken. Scheelt een boel geld.
Gefeliciteerd met je tokkie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan