BasBQ
Beef en Steak

Kip met druiven en rozemarijn

 
 

Jaakke

Pitmaster
Berichten
763
Vorige week zag ik op macsbbqpit een prachtig recept wat mij een mooie uitdaging leek voor mijn nieuwe BGE Large. Kon ik eindelijk met de gietijzeren pan aan de slag.

Omdat Poussin (piepkuiken) echt wel een klein beestje is en ook wat lastig vers te verkrijgen is (hier in het dorp alleen diepvries) had ik er voor gekozen het recept aan te passen en een kleine scharrel kip van 1 kilo te nemen.

Ik heb alle ingredi?nten van Mac zijn recept verdubbeld behalve de druiven.

Eerst de kruidenboter gemaakt:
  • 40 gr Ongezouten boter (op kamertemperatuur)
  • 2 el Rozemarijn (fijn gesneden)
  • 1 tn Knoflook (fijn gesneden)
  • ? tl Zwarte peper
  • ? tl Zout

Toen de huid van het kippetje los gemaakt en de kruidenboter hier tussen gesmeerd.
De rest van de boter op de kip gesmeerd en 2 takjes rozemarijn samen met wat druiven in buikholte gedaan.
Poten van het kippetje weer opgebonden en in de pan geplaatst.

  • 600 a 700 gr rode druiven
  • 2 of 3 takjes Rozemarijn
  • 1 a 2 el olijf of andere olie

Vervolgens de druiven gewassen en de pan gevuld met druiven, hoeveelheid druiven was een beetje op gevoel.
Rozemarijn er over en wat olijfolie er over.

23256301803_2f0e0a85f1_c.jpg


Ei opgestookt tot 190?C en pannetje er in gezet.
Kip gegaard tot 75?C wat ongeveer een uurtje duurde als ik het me goed herinner.

23254925324_d38c57d838_c.jpg


Wat vonden we er van? Heerlijk, een super mals kippetje en de druiven er bij smaakte erg goed. Als bijgerecht hadden ik mac's suggestie van geroosterde aardappeltjes aangehouden. Beetje zout over de aardappeltjes deed het goed tegenover de zoet druiven.

Check voor het originele Poussin recept en de prachtige foto's macsbbqpit

 
Jaakke zei:
Beetje zout over de aardappeltjes deed het goed tegenover de zoet druiven.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit een receptje is voor de zoetkauwertjes onder ons 😉 en zal er zelf niet snel aan beginnen.  Het ziet er in elk geval super uit. 
 
Robert, wat leuk om te zien, dat je je eitje met dit simpele maar toch stijlvolle gerecht hebt ingewijd.  B-)
Het ziet er heerlijk uit.

Thx voor het delen.

Mac
 
Erg mooi receptje van Marcel maar ook prima uitgevoerd zo te zien... ga ik zeker ook proberen van de week!
 
ziet er zeer smaakvol uit
 
Hey, dat lijkt me een leuk recept. Dat ga ik ook eens doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan