BasBQ
Beef en Steak

Kip grilworst

 
 
 

vogels

Pitmaster
Berichten
854
Na de geniale post van @RenZwi voor de fotowedstrijd ook zin gekregen in grilworst. Omdat ik toch in quarantaine zit heb ik er ook tijd zat voor :)

Dus aan de slag volgens het recept zoals hier op het forum beschreven staat. En omdat je worst het best ik grote getallen maakt (je maakt alles toch al vies) meteen 2kg gemaakt.

Ingrediënten:
1kg kippendijen
50 ml water
14 gram colorozo zout
3 gram witte peper
1 gram foelie
0,5 gram gemberpoeder
0,3 gram gemalen kruidnagel

Eerst maar eens in stukken snijden
IMG_20220205_132116.jpg


IMG_20220205_132959.jpg


Even terugkoelen en alles klaar zetten dan malen door de 5mm plaat en een minuut of 8 kneden met de kruiden en het water.

IMG_20220205_134103.jpg

IMG_20220205_141202.jpg

Weer even terugkoelen en voor een tweede keer malen door de 3mm plaat, hier heb ik het in twee keer gedaan want wilde in de ene helft wat extra toevoegen (bacon, cheddar, jalapeno) de andere helft laat ik neutraal.
IMG_20220205_141232.jpg


De bacon mee door de 3mm plaat de rest tijdens het kneden toegevoegd.

Daarna was het tijd om de darmen te vullen en de worsten weg te hangen.
IMG_20220205_164421.jpg
IMG_20220205_175052_1.jpg

Van de restjes die achterbleven een burger gemaakt, die even later rijzen om s'avonds op te eten.

Nou had ik die gebakken en heb ik hem na het proeven weggegooid. Vond hem niet lekker te zout zat een rare smaak aan (maar kan ook de corona zijn natuurlijk). Door diezelfde corona de dag erna niks gedaan dus ze hebben wat langer gehangen zo'n 36 uur. Daarna gekookt voor een uurtje of twee op 65 graden (met de theorie dat ik dan de kern niet in de gaten hoef te houden, het wordt uiteindelijk allemaal 65graden.

IMG_20220206_134903.jpg

Snel terug koelen en in de koelkast en vandaag weer een dag later heb ik er twee op de BBQ gelegd één met LetzQ kruiden en één met Yardbird rub.
IMG_20220208_142230.jpg

IMG_20220208_151804.jpg


En dan nu het eindoordeel.....
Ten eerste heb ik er veel te veel kruiden opgedaan dat moet bij de volgende batch minder.
Ten tweede was de nare smaak van de hamburger niet meer aanwezig, dat hangen en herverdelen had het deeg dus wel nodig.

Ze smaken prima, maar vind ze niet geniaal lekker... Kortom er is nog werk aan de winkel.
 
Wel profi bezig geweest, jammer dat het niet helemaal naar het zin was .
Wellicht was je smaak nog niet helemaal terug ,heeft iemand anders het nog geprobeerd
 
Ziet er goed uit Ik heb ze ook afgelopen week gemaakt. Maar geen bacon gebruikt, wel jalapeño en (echte)Cheddar
Gekozen voor de kipgrillkruiden mix en de gewone grillkruiden mix van van Beekum en volgens recept van van Beekum alleen minder Colorozo 10 gram ipv 15 gram ik kwam totaal uit op een zoutpercentage van bijna 1,7%
Kippendijen 1x door de gehaktmolen met 4,5 mm plaat.
Daarna ook gegaard tot 65 graden Celsius kerntemp. en 30 min op die temp laten staan.
toen snel afgekoeld en afgegrild
Die grillkruiden zijn echt fantastisch,
de kruiden voor de buitenkant ook trouwens. Helemaal top. Lekkerste worsten die ik in tijden heb geproefd.
 
Oh lekker man!

Hier moet ik me ook echt op korte termijn eens aan gaan wagen.
 
Goed verhaal.
Ze zien er fantastisch uit.
En alle lof voor je eerlijke commentaar. Dat geeft weer dat het soms voor verbetering vatbaar Is. Top
 
Zo'n profi worstenvuller en dan pas voor het eerst grillworst gemaakt, respect :D
Ziet er prima uit zo toch?
 
Mooie leermomenten Gijs. Dat hangen van de worsten is een mooie tip.
 
Zo'n profi worstenvuller en dan pas voor het eerst grillworst gemaakt, respect :D
Ziet er prima uit zo toch?
Al vanalles gemaakt maar nog nooit grillworst. Gewoon niet aan gedacht.
Was in het boek van menneer Wateetons aan het bladeren en daar staat ook gewoon geen grilworst in..
 
Mooi man! Dit weekend run 2? 😉
 
Ik ben ook maar begonnen. Deze zijn met kaas en gewonen kipgrilworst kruiden!!

Iemand nog een tip voor de rub!?

20220415_105010.jpg


20220415_102140.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan