BasBQ
Beef en Steak

Kip aan zelfbouwspit

 

Juulvh

Stoker
Berichten
262
Toch ook maar eens een bbq ervaring delen in plaats van alleen maar meelezen. Afgelopen week een geimproviseerd spit gemaakt, en zaterdag getest met een simpel voorgekruid kippetje van de jumbo. wilde toch eerst kijken of het een beetje zou werken voordat ik er teveel moeite voor ging doen.

Eerst een vuurtje gestookt in de stookplaats. Ondertussen wat briketten erbij gaan gooien. Dacht dat dit net zo makkelijk zou zijn als de brikettenstarter, en zeker zo leuk :)
IMG_3747.jpg


Ondertussen wel de schoorsteen in de gaten houden om te kijken of ik niet de hele buurt in de rook zet, want de buren zaten natuurlijk ook buiten met dit mooie weer. Dat is soms wel lastig, als je niet flink doorstookt kan het wel eens roken en die wil wel eens naar beneden slaan. Gelukkig voor de buren stoken we niet veel, en hebben we hier ook afspraken over gemaakt. Op deze foto is geen rook te zien :)
IMG_3748.jpg


Ondertussen het kippetje voorbereid. Ik heb een draadstang M10 (die ik nog had liggen) gebruikt als spit. Hier voor de zekerheid maar wat alluminiumfolie omheengedraaid. Ik had helaas geen pinnen waarmee je het vlees normaal vastzet, dus maar even creatief geweest met was slagerstouw. Uiteindelijk bleef het kippetje zo prima zitten.
IMG_3750.jpg


Toen kon hij erop. Zelfgemaakte standaard om het draadeind in te hangen, achter in de stookton een gat geboord voor het ander eind. Schroefmachientje erop, en tairepje om ervoor te zorgen dat hij langzaam blijft draaien.
IMG_3754.jpg


Zoals je ziet heb ik hier wat alluminium bakjes in het midden gezet om een soort indirecte zone te cre?ren. Dat liep niet helemaal lekker omdat het alluminium wat begon te smelten ofzo, er bleef niet veel van over. Een tijdje geprobeerd zonder bakjes, dus direct. dat ging ook niet lekker omdat het druppelende vet alsnog behoorlijk wat rook veroorzaakte.
IMG_3755.jpg


Iets beter de briketten aan de kant geschoven en nieuwe bakjes gebruikt om toch weer indirect te proberen.
IMG_3751.gif


Aan het einde nog even handmatig wat dichter bij de briketten gehouden om er nog een wat knapperiger en bruiner korstje aan te krijgen.
IMG_3756.jpg


En toen ik voor het eerst bedacht eens de temperatuur te controleren met mijn onlangs aangeschafte thermapen bleek die in de poten precies goed te zijn. Hierdoor wel de borst iets te gaar, maargoed, ik had een heerlijk kippetje.
IMG_3758.jpg


Zo, een heel verhaal met heel wat foto's verder. Ik vond het erg leuk om te doen, en ik vond het ook verrassend goed gaan. Ik had namelijk geen idee van de temperatuur en hoe lang het zou moeten duren. De volgende keer zal ik de kip er andersom aan zetten, zodat de poten aan de achterzijde (waar het denk ik iets warmer is) zitten. Hopelijk zijn de filets en de poten dan ongeveer tegelijk klaar.



 
Lekker creatief bezig geweest :). Het kippetje ziet er iig prima uit!
 
Hallo Willie Wortel, leuk gedaan. :D
Je moet er maar opkomen. ;)
Enig idee hoeveel R.P.M. je boor machientje  draaide?
 
Bedankt voor de reacties :)

Als ik terugkijk op een filmpje wat ik gemaakt heb doet hij ongeveer 5 seconden over 1 omwenteling
 
Dank voor je antwoord op m'n vraag, ik ga eens prakkedenken of ik i.d. ook voor m'n Webertje kan verzinnen.
Kopen is gemakkelijk maar dit geeft natuurlijk veel meer voldoening ;)
 
Mooi project, kip ziet er heerlijk uit.
 
Leuk gemaakt, die zelfbouwspit! Ik heb een zo'n zelfde haardje, maar als ik dat tegen mijn vrouw zeg dat ik die ga gebruiken om een kip te roosteren... ze zal me voor gek verklaren!
 
Geweldig gedaan, lekker bezig geweest zo en uiteindelijk een lekker kippie :)
 
Mooi gemaakt Juulvh.

Je zou kunnen kijken of je de kip dwars voor het gat kan krijgen. Zo dat je hem roostert met de stralingswarmte. Kun je lekker blokken hout blijven stoken zonder dikke rook te krijgen.
Twee stevige hoeklijnen aan je kachel maken. En daar twee ogen op. Waar de draadstang door heen kan.

Een beetje dit id. Kwam ik tegen tijdens een jachtweekend in Duitsland.

5dc3949802a6449b69dc4aef5f138c55.jpg


Dan heb je ook gelijk het probleem met de smeltende druip bakjes getekkeld.
Je hebt me in ieder geval wel aan het denken gezet. Top.
Hopelijk zien we meer innovatieve idee?n in dit draadje.
 
Bedankt voor de reacties allemaal!

@Bram: ik heb eerst inderdaad zitten denken om hem er dwars in te hangen, gezien ik dan ook geen steun nodig had gehad. Helaas moet ik dan de stookton teveel verbouwen, waar mijn vriendin het niet mee eens gaat zijn :) Nu heb ik 1 gat aan de achterkant geboord om de draadstang doorheen te steken, verder is er niks aangepast. Misschien dat ik ooit een aparte versie kan maken waar ik wel rekening kan houden met dat soort dingen. Bedankt voor de tips!
 
Terug
Bovenaan Onderaan