BasBQ
Beef en Steak

Kip aan het spit

Appie

Tondelzoeker
Berichten
23
Weet niet of ik hier met deze vraag op het goede plekje zit maar anders hoor ik het wel.

Nu had ik pas geleden de gerookte kip gedaan van @noskos welke erg lekker was trouwens, maar nu staan er voor morgen twee hele kipjes aan het spit op het menu en nu is mijn vraag, als ik die nu ook 14 minuten op 63° houd zijn ze dan ook veilig om te eten?
 
Weet niet of ik hier met deze vraag op het goede plekje zit maar anders hoor ik het wel.

Nu had ik pas geleden de gerookte kip gedaan van @noskos welke erg lekker was trouwens, maar nu staan er voor morgen twee hele kipjes aan het spit op het menu en nu is mijn vraag, als ik die nu ook 14 minuten op 63° houd zijn ze dan ook veilig om te eten?
Die vlieger gaat niet op.
Kip roken doe je L&S op lage temperatuur, dus stijgt de kerntemperatuur maar heel langzaam mee. Eer dat je de 14 minuten hebt zal de kerntemperatuur rond de 65 graden celsius zijn. Dan is het food save.
Daardoor kun je die truck toepassen, hetzelfde principe als sous vide eigenlijk, maar dan op de BBQ.
Aan een spit is de temperatuur veel hoger dus zal de kerntemperatuur veel sneller stijgen. Maar ook onregelmatiger. Er kunnen grote temp verschilen ontstaan.
Niet doen dus.
 
En hoe was u kipje? Welke kruiden heb je gebruikt?
Hij was heerlijk! En heb deze kruiden gebruikt

532FDF59-E186-40CF-9B36-1DD6B9FE0C8F.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan