BasBQ
Beef en Steak

kip aan het spit

Free2be

Sprokkelaar
Berichten
33
Vandaag het kip thema weer eens aangevat, deze keer aan 't spit. De kip voorzien van chicken run, het spothaken aangebracht, De Meater temperatuurmeter geplaatst en de kamado ingericht als volgt, de houtskookkorf achteraan gevuld en op de laagste stand een drupbakje geplaatst. De kamado opgestookt tot +/-180C°. De Meater gaf aan dat de kip na 1h10 de binnen temperatuur van 80C° had bereikt. Van buiten zag de kip er best aantrekkelijk uit. Helaas bij het snijden, zie ik weer dat het vlees rubber aanvoelt en ook nog roze. Ik weet niet wat hier steeds misloopt met die kippenbereiding..Alles wat met kip te maken heeft, zoals drumsticks, dijen, kip op beer can, kip aan 't spit, allen waren NIET gaar en zat het vlees nog stevig aan de botten..Ben ik alleen die dit ervaar of is ieder hier niet te vinden om zulke toestanden weer te geven?

IMG_0762.jpg


IMG_0763.jpg


IMG_0765.png
 
Waar heb je de kerntempereuur meter precies geplaatst
Ik doe zelf altijd in de borstfilet en als die op de gewenste temperatuur is controleer ik ook altijd de drumstick
 
Hallo Alex, ik had de Meater geplaatst in het borststuk, niet langs het borstbeen. Dan meet ik nog na met een prik thermometer, allen waren met de gewenste waarden. Vorige keer had ik de slow roller erin, deze keer heb ik deze eruit gelaten en de temperatuur van de kamado wat hoger gestookt.
 
Als je kip 80 graden kern heeft, is hij echt wel gaar.
De roze kleur van het vlees komt vaker voor. Het is me een keer uitgelegd, heeft iets met de eiwitstructuur te maken o.i.d. maar weet het niet precies meer (Sorry heb je net niks aan 😜).

Dat het niet van het bot valt... tjah, dat doet het bij mij ook nooit. Zou dat dan moeten? Misschien als je het een poos laat confijten dat dat gaat gebeuren.
 
Het is natuurlijk wat je gewoon bent, hier eten we kip dat van 't bot loskomt, maar we hebben enkel ervaring in een gewone oven. Wat ik nu best zou doen, weet ik niet, ofwel slow en langer, of juist het omgekeerde, fast en korter. Iets waar ik niet voor te vinden ben is, dat het vet in de kolen drupt en terug in je kip komt. Uiteraard zal veel afhangen van je kip zelf. Maar je kan snappen, dat het frustrerend is, dat hier ieder de lof trompet blaast over het resultaat. Ik wil ze kunnen opeten en niet alleen showen! We geven niet op, opnieuw met de drumsticks aanvatten. Het probleem vormt zich, dat de lady geen (slecht bereidde) kip nog wil eten!
 
Je kan ook de conclusie trekken dat kip jou ding niet is. Als ik de plaatjes zo zie is dat gewoon hoe kip hoort te zijn. En de borst van de kip op 70gr kern. En de dijen en poten op 85gr kern. Hier kleurt het ook altijd wat roze bij de botten. Dat hoort zo.
Je kan het ook door garen tot een kern van 95+ graden. Alleen zal het dan droog worden. Als je kip wil eten dat zo van de botten valt kun je het beter stoven in een DO oid
 
Je kan ook de conclusie trekken dat kip jou ding niet is. Als ik de plaatjes zo zie is dat gewoon hoe kip hoort te zijn. En de borst van de kip op 70gr kern. En de dijen en poten op 85gr kern. Hier kleurt het ook altijd wat roze bij de botten. Dat hoort zo.
Je kan het ook door garen tot een kern van 95+ graden. Alleen zal het dan droog worden. Als je kip wil eten dat zo van de botten valt kun je het beter stoven in een DO oid
Precies wat ik al zei in een ander draadje.
Misschien verwacht TS een resultaat wat niet past bij de hier algemeen gehanteerde bereiding en kerntemperatuur.

Als het in de oven wel lukt, doe dat dan na in je bbq. Zelfde kip, kruiden, temperatuur, tijd,etc.
 
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik je kerntemperatuur erg hoog vindt. De borst wordt boven de 70-72 gewoon droog..
En idd wat Rick zegt, hoe doe je het normaal in de oven om het voor jou perfecte resultaat te krijgen?

Verder:
Ik zou je drupbakje wat verder naar voren schuiven, zodat het maar net onder je kip staat en je meer directe hitte krijgt.
 
Uiteraard is het geen exacte wetenschap, elke kip is anders. Maar als ik al bij verschillende kip bereidingen het gewenste resultaat niet haal, moet ik verder experimenteren. Dat de borst droog wordt, dat is geweten, maar dat stoort me voorlopig niet, omdat ik eerst de essentie wil bereiken. De plaats van het druipbakje kan misschien een oorzaak zijn. Ik zou het resultaat willen bereiken van een kip aan 't spit die je van de markt meebrengt, uiteraard van een goeie kraam! Het vlees van die kip komt ook los van het bot zonder dat je er moet aan sleuren. Dus het moet kunnen volgens mij.
Alvast bedankt voor jullie advies en tips!
 
Misschien andere opstelling, half direct.
20220324_173048.jpg
 
Misschien andere opstelling, half direct.
Bekijk bijlage 44252
Die opstelling is wat ik bedoel.... Het drupbakje wat verder naar voren, maar dat gaat je resultaat niet dusdanig beïnvloeden.

Wat mij op valt "verschillende kip". Wat voor kip heb je tot nu toe gebruikt?
Verschillende rassen gaat een verschillend resultaat geven. Ik zou vooral eerst proberen met de standaard "gewone" kip van de supermarkt, alvorens je naar een hoevekip gaat.
De gewone kip geeft echt een ander resultaat, omdat daar in verhouding meer vocht in zit en minder vet.
Daarnaast geeft een poulet noir weer totaal iets anders dan een Mechelse koekoek.... Etc.

De kip op de markt is vrijwel zeker een "gewone" of wat wij in Nederland noemen plofkip.
 
Uiteraard is het geen exacte wetenschap, elke kip is anders. Maar als ik al bij verschillende kip bereidingen het gewenste resultaat niet haal, moet ik verder experimenteren. Dat de borst droog wordt, dat is geweten, maar dat stoort me voorlopig niet, omdat ik eerst de essentie wil bereiken. De plaats van het druipbakje kan misschien een oorzaak zijn. Ik zou het resultaat willen bereiken van een kip aan 't spit die je van de markt meebrengt, uiteraard van een goeie kraam! Het vlees van die kip komt ook los van het bot zonder dat je er moet aan sleuren. Dus het moet kunnen volgens mij.
Alvast bedankt voor jullie advies en tips!
Nou, als hier een kip Of kippenpoten van de bbq af komt, al dan niet van het spit, dan vinden wij hem lekkerder dan van de markt kraam. Sowieso minder zout.
En ja, ik hanteer dezelfde kerntemperatuur als jij : borst ca 72, dij ca 85. En ja, vaak is het vlees tegen het bot roze. Das normaal en wil niet zeggen dat de kip niet gaar is.
Maar nee, de botten vallen niet vanzelf uit de kip. Ben niet aan het stoven. En dat wil ik ook niet. Wel komt het vlees makkelijk los zonder het eraf te moeten "scheuren ". Bij de borst kan dat wel eens gebeuren, maar dat is dan ook erg mager vlees.

Ik denk persoonlijk dat je niets fout doet en dat je kip goed is. Ook de kip in je voorstel draadje.
Het lijkt mij dat je verwachtingspatroon anders is dan wat past bij je huidige bereiding methode. Maar dat gaf ik ook in het andere draadje al aan.

Nog een tip: vraag op de markt naar hun bereiding wijze en doe hetzelfde als je dat wilt bereiken.
Beter 1x vragen en namaken als 10x experimenteren en weg moeten gooien.
 
Laatst bewerkt:

 
Lekker kippetje
 
Hartelijk dank voor jullie meedenken. De eerste kip op het bierblik, was een duurdere vogel, een maiskip van 22€. De kippenbouten en drumsticks waren van een hoeve kip. De kip aan 't spit was eveneens een hoeve kip met een gewicht van 1,1kg. Ik denk dat ik mijn kip visie dien bij te stellen en me ga begeven naar een kippenboer, hier in de streek, die eveneens kippen levert aan de marktkramers. Zelf ook gebakken kippen en onderdelen ervan verkoopt..Een beetje professionele raad kan ook weer geen kwaad. Wat de spareribs bereidingen betreffen, waren deze naar wens, het vlees kwam van het bot zonder te moeten scheuren. Misschien is dit niet hetzelfde met de kip bereiding. Verhongeren gaan we wel niet!
Fijne dag ieder,
Roger
 
Voor het gemak ga ik er even vanuit dat die maiskip ook een hoevekip betreft, gezien de prijs, anders ben je gewoon opgelicht😉.

Hoevekippen worden anders gehouden dan de gewone kip. Hebben meer leefruimte en worden ouder voordat ze geslacht worden. Hierdoor hebben ze een andere vlees/water/vet verhouding dan de standaard kip. Over het algemeen iets minder vet (tenzij speciaal voer of afgemest), meer vlees en minder vocht.

Nu is vet erg lastig, dit is bij kippen erg afhankelijk van aantal weken oud en voerkeuze. Kapoenen (gecastreerde haan) zijn bijvoorbeeld erg vet door leeftijd en speciaal dieet.

De kippen ofwel kuikens uit de supermarkt zijn slechts 5 weken oud. Hebben zich in een korte periode helemaal vol gevreten met nauwelijks beweegruimte. Gevolg is relatief magere kippen met veel water in het vlees. Bij oudere dieren juist erg veel vet.

Een hoevekip heeft ruimte om echt te scharrelen, het voer is gevarieerder. Hierdoor hebben ze meer vlees met minder vocht in het vlees.
Maar vraagt daardoor wel om een iets andere bereiding.

Alles natuurlijk in verhouding, het blijven kippen. Maar ik geef je dit mee, omdat je beter kunt blijven proberen met steeds dezelfde kippen todat het voor jou goed is. Anders achterhaal je nooit waar het mis gaat.
 
Even goed naar de foto kijkende zie ik niet zo heel veel fout in de kip. Ziet er gewoon prima uit. Als de temperatuur goed is dan is de kip goed.
 
Dat er verschillen in kippenvlees zit, is me bekend, dat ik misschien zoals aangegeven me best oriënteer op dezelfde soort kip en deze bereid op een andere manier, zoals de temperatuur in de kamado hoger stoken en het druipschaaltje niet boven de kolen plaatsen. Dat ik het gewenste resultaat niet bekom met low en slow, omdat ik het principe van spareribs garen nastreef.
 
Terug
Bovenaan Onderaan