BasBQ
Beef en Steak

Kig Ha Farz - Vive la France, ou plus tôt la Bretagne

 
 
 

Stijn

Gemarineerd
Berichten
1.614
Bonjour les fadas du BBQ.

Pour cette histoire, je vous emmène vers le pays du Leon qui se situe au nord-ouest de la Bretagne, entre Morlaix et Brest.

Le kig ha farz (en Français, viande et farce) est un plat traditionnel qui contient de la viande à mijoter, légumes et de la Farine de sarrasin.

Les viandes :
Plat de côtes
Jarret de bœuf
Paleron
Poitrine de porc
Os à moëlle
1644745945988.png



Pour accentuer le goût du BBQ j’ai commencé par fumer la viande à chaud pendant une heure avec du bois de pommier.
1644745971007.png



Après cela j’ai suivi la recette traditionnelle.
Brunir la viande dans u grand faitout.
1644746233417.png


Quand la viande est bien brune, il faut ajouter l’eau (au minimum 1l pour 500gram de viande).
On ajoute également les poireaux, les oignons (dont un avec des clous de girofle), le céleri et un bouquet garni.
Le mieux c’est de ficeller les légumes qu’ils restent ensemble.
Les carottes et les navets peuvent être ajoutés à la préparation au moment des premières ébullitions
1644746287113.png


Maintenant c’est le temps de préparer le farz.
Prélever 1 bol du bouillon de cuisson et ajouter le beurre afin de le faire fondre.
On va mélanger intimement le sarrazin, le sel et les œufs entiers.
Après on ajoute la crème fraîche petit à petit sans cesser de mélanger.
Le mélange obtenu à ce point est grumeleux. Maintenant on va diluer lentement et soigneusement avec le mélange beurre/bouillon.
1644746321067.png


On le coule dans un sac en toile et le mettons dans le faitout trempé dans le bouillon.
1644746341061.png
1644746355383.png


Là, c’est le moment qu’on commence à l’apéro. L’avantage est que la viande et le farz on besoin d’au minimum 1h30 donc prévoyez assez d’apéro, Yec’hed mat (Santé)

A la fin de l'apéro nous avons manger l'os à moëlle en entré.
1644746425590.png


On enlève le sac en toile et malaxe le farz dans le sac afin de l’émietter.
On verse dans un saladier et on malaxe encore un peu plus.

On enlève la viande et les légumes en le présentant sur une assiette avec le farz.

1644746463270.png

1644746475717.png



Kalon digor (Bon appétit).

Nederlandstalige versie
 
Laatst bewerkt:
Geen idee wat je nou gemaakt hebt, maar het was iig een goed gevuld bordje 😋
 
ça a l'air délicieux, c'est bien que vous conserviez également le texte dans le style du devoir. sera-ce suffisant pour la victoire….
 
Bijzonder zo!

(Nu ga ik vlug naar de Nederlandstalige versie)
 
Ziet er goed uit Stijn.
En dan te weten dat Frankrijk helemaal geen BBQ cultuur heeft, nog minder dan NL:)
In Europa wordt voor de KCBS maar 1 wedstrijd georganiseerd in Frankrijk in de Camarque.
En dat notabene door een geëmigreerde Amerikaan.😅
 
Sta ik weer mijn mij 2 jr fransose les op de MAVO. Ben blij met net linkje naar Google translate ....😂😂
Afgaande op de foto's ziet het er lekker uit. Ik hou wel van een stoofpotje.

Á Propos, wat is dat voor een rode peer.?
 
Sta ik weer mijn mij 2 jr fransose les op de MAVO. Ben blij met net linkje naar Google translate ....
Afgaande op de foto's ziet het er lekker uit. Ik hou wel van een stoofpotje.

Á Propos, wat is dat voor een rode peer.?
Dat is de bouquet Garni, is een silicone kippenbout waar je alle kruiden in kan steken.
Handiger als opbinden, zeker icm rozemarijn, zo komen die taaie blaadjes niet in je bord.
 
Ziet er goed uit Stijn.
En dan te weten dat Frankrijk helemaal geen BBQ cultuur heeft, nog minder dan NL:)
In Europa wordt voor de KCBS maar 1 wedstrijd georganiseerd in Frankrijk in de Camarque.
En dat notabene door een geëmigreerde Amerikaan.
Bedankt Ewald

Klopt, is ook totaal geen BBQ recept, maar waar een wil is is een weg.
Dit is een traditioneel werkmensen stoofpotje, allemaal goedkoop vlees, groentjes die ze zelf konden kweken en boekweit is daar traditie.
De hartige pannenkoeken zijn daar ook allemaal met boekweitweel.

Ik merk ook dat onze Bretoense vrienden het wel appreciëren als ik daar iets klaar maak op de BBQ.
Als ze de kJ zien staan er allemaal versteld.
 
félicitations au chef, ça a l'air délicieux! 😎
 
Hahaha. Geweldig Stijn.
Ik versta er geen klap van, maar het ziet er prima uit.

Das een stevig bordje eten maat. Wijntje erbij. Top
 
Heerlijk maaltje zo te zien.
 
Een pareltje Stijn, een waar Pareltje.
Ik ga zo de vrouw (docent Frans) even het verhaal laten vertalen, dat gaat altijd mooier dan translate.

Super kerel.
 
Je ne vais pas répondre en français car sinon la grande majorité aurait besoin de Google Translate pour comprendre ce que j'ai écrit ;)

Ziet er heerlijk uit, leuk om om te zien dat je aan een traditioneel gerecht een leuke barbecue-twist kan geven.
Op basis van je eerdere post had ik een vermoeden dat je dit gerecht ging maken.
Heb je na de apero nog gans dat bordje leeg gegeten?
 
Je ne vais pas répondre en français car sinon la grande majorité aurait besoin de Google Translate pour comprendre ce que j'ai écrit ;)

Ziet er heerlijk uit, leuk om om te zien dat je aan een traditioneel gerecht een leuke barbecue-twist kan geven.
Op basis van je eerdere post had ik een vermoeden dat je dit gerecht ging maken.
Heb je na de apero nog gans dat bordje leeg gegeten?
ja hoor, en er was nog genoeg overschot voor 2 dagen :ROFLMAO:
 
Laatst bewerkt:
Rare jongens die Franzosen... vrij naar Obelix.
 
Zoals mijn vrouw en ik in la France altijd zeggen: “je ne begrijp er geen flikker van!”
 
Heerlijk Stijn, had graag een vorkje mee geprikt.
Misschien niet de mooiste foto voor de wedstrijd, maar wel een zeer origineel recept en dito verhaal. Chapeau!
 
Terug
Bovenaan Onderaan