BasBQ
Beef en Steak

Kiezen is moeilijk, WSM of toch een kamado?

 
 

Gummiebeer

Vuurmaker
Berichten
73
Ik kook sinds december 2020 met veel plezier op een Weber Master Touch Premium waar al veel is op bereid.
Ondertussen is er ook een WGA bij gekomen en heeft het bbq virus aardig toegeslagen.

Nu ben ik al een tijd aan het kijken wat hierop een mooie aanvulling kan zijn. Eerst staarde ik mij blind op een kamado, mede vanwege de warmtehoudende eigenschappen en het lage kolenverbruik. Specifiek dit model , ook vanwege local support en voor eventuele garantiegevallen is het mooi in de buurt.
Voordelen: Houd warmte goed vast, weinig kolenverbruik, staat mooi, low&slow alsook high&fast.
Nadelen: breekbaar, verplaatsen is een dingetje dus zal buiten blijven staan, zwaar.

Na wat verder kijken en afwegen kom ik op een WSM.
Voordelen: vrij licht, makkelijker te verplaatsen.
Nadelen: wellicht toch weer meer verbruik? (van briketten), alleen voor low&slow (vangt de MTP en WGA weer op voor high&fast), aanpassingen nodig mbt deurtje.

En zo blijf je bezig. 😇 Was ik eerst geheel overtuigd om een WSM voor erbij aan te schaffen, zit ik nu weer te kijken naar de Colombus kamado.. 🤷‍♂️
Ook kan je stellen dat de MTP voldoende is, je kan er immers alles op maken met iets meer moeite qua temperatuurbeheersing. Maar toch zal er een Q bij komen ivm met de Q virus..

Wie geeft een duwtje in de juiste richting? 😋
 
ik heb o.a.
een wmt voor H&F en mijn spit
een wsm voor L&S
een wga voor het kleine spul (een worstje e.d.)
en ik zou nu niet anders willen. uiteraard wel eens gedacht over een kamado, maar dan koop je weer een bult aan accessoires bij terwijl ik nu eigenlijk helemaal compleet ben.
een wsm is echt een geweldig toestel. bezitters die naderhand een kamado kochten hebben (bijna) allemaal hun wsm gehouden.

ja, zal iets meer verbruiken aan brandstof, maar voor het prijsverschil met een kamado is dat geen issue
nee, niet alleen L&S. Ik doe wel eens picanha L&S en daarna haal ik het tussenstuk ertussen uit en leg het rooster op de kolenring om de boel af te fakkelen. Dan heb je een kogel bbq die als een malle gaat. En wat je zegt; je heb een wmt en wga.....
nee, ik heb geen aanpassingen aan het deurtje gedaan, behalve een beetje beter in vorm buigen (1 minuut werk). Daarna is de wsm veel
gebruikt. ribben, pp, ribben, beef jerky, ribben, picanha, ribben, moinkballs, ribben, buikspek, enz. You get the picture. Er vormt zich
een vettige laag, net als bij je wmt, die kieren (van het deurtje) afdicht. Maar een stukje kachelband kan natuurlijk ook.

Maar een kamado is natuurlijk ook een geweldige bbq met zijn specifieke voordelen. It's on you :cool:

maar je heb een heerlijk luxe probleem kerel. geniet ervan en veel succes met je keuze
 
Een paar jaar terug een WSM 47 gekocht, prachtig apparaat voor low en slow. Na wat zoeken een weber hangrek/visrek erbij gevonden dus ik wil binnenkort ook een paar keer ribben/buikspek/worsten gaan hangen ipv leggen en dan alle roosters en waterpan er uit (als een pit barrel cooker bijvoorbeeld). Wat dat betreft is zo'n verticale smoker echt wel een uitvinding en je hebt veel roosterruimte. Ook is er voor de WSM aardig wat aftermarket spul te verkrijgen, dus dat maakt het ook nog eens mogelijk om je WSM een beetje te pimpen (mocht je dat leuk vinden).

Toch heb ik onlangs ook een kamado gekocht, gewoon om het isolerende effect. Het is een summit kamado geworden van weber.
Maar de WSM gaat écht niet weg, die blijft er gewoon naast ;-)

Welke je zou moeten kiezen, dat is aan jou, maar ik zou zeggen allebei ;)
 
Het is een summit kamado geworden van weber.
Maar de WSM gaat écht niet weg,
Haha dan kan je ze bijna allebei kopen voor de prijs van een KJ of bge denk ik.. haha

Ik heb een WSM en een Mastertouch, blij met beide. Ik heb geen kamado gekocht omdat ik dat low en slow niet zo héél veel doe, dus vind ik de prijs niet verantwoord..
Als je veel van plan bent met low en slow, maar ook goeie pizza's en hot and fast, neem dan een kamado.
Wil je echt smoken, palingen, zalm, buikspek of je wilt héél veel PP tegelijk maken (denk aan 2 verdiepingen bij die wsm) dan is de WSM daar prima geschikt voor.
 
DSC_0001.JPG


De wsm tijdens het affakkelen van de picanha
 
Een WSM met een kamado vergelijken is appels met peren.

Dit jaar nog eenmaal een investering gedaan en weer voor kamado's gekozen. Eenmaal op een kamado gekookt ga je niet snel terug naar een ketel. Hoewel we op de OTG 57 van alles en nog wat hebben bereid.

Zelf vaak naar de WSM gekeken en bijna tot aanschaf overgegaan. Heel misschien komt het er nog van. Puur vanuit de hobby gezien want op mijn twee eitjes en WGA zal ik niet snel te kort schieten.

Na tien jaar op een Chinese kamado gekookt te hebben in combinatie met de WGA en OTG 57 merkte ik dat de OTG 57 zo goed als ongebruikt bleef. Voor hamburgers, worstjes en sate enz. de WGA en sinds kort de minimax.

De aanschaf van... heeft ook te maken met wat er veel op het menu staat. Paling, makreel, hele zijde zalm, groot stuk buikspek enz. roken, denk ik is de WSM moeilijk te verslaan. Verbruik zou ik minder belangrijk vinden wel de branduren op een lading. In dat opzicht meen ik dat een kamado winnaar is.

Voor kleine rokerij is de kamado prima geschikt en PP, brisket, slow ritbs enz. geen probleem.

Wat betref garantie heb ik niets te klagen over Weber en sinds kort een beroep moeten doen voor kleine zaken betreffende BGE en prima service ervaren.

Wat je ook kiest, een miskoop wordt het niet en gezien je Weber skills zal de WSM je niet teleurstellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs mijn WSM verkocht en een kamado aangeschaft. Het betrof de 57cm variant. Werkt perfect maar voor mij was het verbruik niet acceptabel. Vaak was ik meer geld aan kolen kwijt dan het vlees. 6kg ecobrasa voor een paar ribben. Maatje kleiner zal wellicht wat gunstiger zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan