BasBQ
Beef en Steak

Keuze nieuwe kamado

 
 
 

de volle

Gemarineerd
Berichten
1.052
Mijn Everdure 4k is nu voor de tweede keer kapot. Ze werken nog aan een oplossing maar ik heb gekeken naar een vervanging.
Nu is dit niet erg makkelijk. Deze Q zit namelijk ingebouwd in een buitenkeuken met een op maat gegoten blad. En een maat hoes.
Ik zit te denken aan een kj big joe II of III. Een leverancier van BBq's zei dat ik een groene moet nemen omdat die beter zijn en de service is er beter.
Nu discrimineer ik niet dus rood of groen is voor een Q geen straf. Ik weet dat de KJ wat completer zijn. Zijn er nog andere belangrijke verschillen?
Heb iets gehoord van vilt dat bij de Green egg minder geschikt is voor hogere temperaturen en pizza bakken is wel favoriet bij de familie.
Gewicht is ook wel een ding want ik moet hem wel op de tafel tillen.
O ja wel een stand alone versie.
Hier een linkje naar het meubel waarin de 4k en weber staat. https://www.bbqgenootschap.nl/threads/meubel-in-aanbouw.24596/page-2
 
Zelf heb ik een BGE L, maar van de week een KamadoJoe 3 classic gezien.
Deze is zo mooi, zo compleet dat wanneer je ze naast elkaar zou zetten de BGE gewoon kaal is.
 
Ja frits dat is ook mijn mening maar is er kwalitatief ook nog een groot verschil en in de service?
 
Is allebei top kwaliteit.. BGE spulletjes zijn wel vaker beschikbaar bij locale tuincentra waar Joe (in mijn omgeving) besteld moet worden.
Het keramiek van BGE komt uit Mexico waar Joe en Bastard uit China komt.. Dit zou (waar of marketing) de kwaliteit van de BGE ten goede komen.
Joe heeft een heel goed scharnier welke met een vinger open kan worden gemaakt.. Bij de BGE bestaat dat nog niet.
Joe heeft ook een as lade wat schoonmaken makelijk maakt (zelf heb ik de kickass basket in mijn BGE gezet wat dat net zo makkelijk maakt).

Meestal komt het gewoon neer op "ga eens kijken bij een BBQ winkel waar beide staan en ga op je gevoel af". Met Joe bastard en BGE (en Primo :)) doe je nooit een miskoop.

Sucess!

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
Bedankt. Dat kijken is wat lastig. Het word een omruiling en de vraag is of een big green egg xl of een big joe II of 3 op voorraad/leverbaar is.
Ik zit dus aan deze leverancier vast.
 
Maar kijken kun je overal toch?
Hebben ze de omruiling al toegezegd of wordt dat nog een gevecht?
 
Ik zelf heb een bge. Volgens mij is kj niet minder. Het scharnier van kj is wel een pluspunt tov bge. Het feit dat kj completer is ook. Over het keramiek kan ik niets zeggen daar ik me daar niet in verdiept heb.
 
Hanos heeft bij ons een big Joe, ge-wel-dig apparaat.
 
Joe heeft een heel goed scharnier welke met een vinger open kan worden gemaakt.. Bij de BGE bestaat dat nog niet.

Nou met 1 vinger... het nieuwe scharnier van BGE maakt openen wel heel licht en gemakkelijk hoor! Daar zou ik het niet van af laten hangen.
 
Hanos heeft bij ons een big Joe, ge-wel-dig apparaat.
Ik neem aan dat dit de Hanos in Nijmegen is en dat je de big joe recent gezien hebt.
 
Ik zal later wel even laten weten hoe dit afgewikkeld word. Tot op heden heb ik er alle vertrouwen in dat het opgelost word. Ja ik zal er wel bij in schieten. Moet mijn bbq meubel aanpassen. Nieuw betonnen blad maken en een nieuwe hoes laten maken.
Een kip die zit te broeden moet je niet storen. De everdure 4 k werkt verder normaal. Alleen als je zo'n ding koopt mag je wel verwachten dat de elektronica werkt. Nu steek ik hem gewoon aan met een gasbrander en gebruik externe thermometers.
 
Kun je de elecrtonica niet laten repareren of aanpassen door een niet dealer gerelateerd persoon. Een deskundige uit het hobby circuit of zo. Lijkt toch dat er te slechte of goedkope componenten gebruikt zijn.
 
Dat ding is al een keer omgeruild voor nieuw en als je gaat knoeien verlies je je garantie en daar is ie toch een beetje te duur voor.
Als het omruilen opgelost is kom ik er wel op terug.
 
Zelf heb ik een BGE L en een Kamado Joe I, de KJ gebruik ik veel minder omdat deze bij ons huis in frankrijk staat.

Als ik de 2 moet vergelijken heb ik het idee dat de BGE zuiniger is met houtskool (houtskool neem ik uit Belgie mee want daar geen deftige te vinden, dus dezelfde houtskool).

Al zal dit misschien eerder zijn omdat ik meer met de BGE werk maar vind ik die iets makkelijker te regelenen.

een ander puntje is het D&C / eggspander systeem, daar is geen discussie mogelijk, de eggspander is veel gebruiksvriendelijker, mooie grote handvaten, geen gesukkel met die kleine beugeltjes, de ring gaat volledig rond, dus de roosters liggen stabieler.

Als ik opnieuw zou moeten kopen zou ik waarschijnlijk toch iets eerder een BGE kopen dan en KJ maar dat is eerder subjectief dan objectief, het prijsverschil voel je maar 1 keer, een wrang gevoel blijft bij ieder gebruik.

Doe waar jij je het beste bij voelt, koop wat je hart zegt, je verstand gaat toch alleen maar naar de centen kijken in dit geval :)
 
Ik heb een KJ Classic III. Waarom? Eigenlijk alleen de kleur! Ik vind een rood ei in de tuin net wat stoerder en opvallender. Ik heb wel gekeken naar de verschillen en die vond ik iets meer in het voordeel van KJ: metalen plankjes, het luchtdrukscharnier, 3 of zelfs 4 mogelijke werkniveau's en ik vond het onderstel van de Classic III wat robuuster dan bij andere kamado's.

Bij de KJ krijg je een sloroller, een futuristisch ding dat rook gelijkmatiger verdeelt. Of dat nou echt verschil maakt, weet ik niet. Het doet wat het moet doen en is in ieder geval heel degelijk spul. De sloroller kun je mooi opbergen in het onderstel. Bovendien vind ik de halve maan warmteverdelers en de drie (of vier) niveau's waarop je kan werken erg handig.

Maar goed, bovenstaande is allemaal een beetje eenzijdig want ik heb nooit een BGE gehad en dus ook geen ervaringen ermee.
 
Ik heb zelf de Big Joe 3.
Voor mij was de compleetheid en het scharnier de reden om voor deze te gaan. Ik zat eigenlijk te twijfelen tussen de KJC2 en 3, maar uiteindelijk voor de grootste maat gekozen :D.

Qua gewicht is hij net aan met 2 man te tillen, maar dat zal bij de BGE XL niet anders zijn verwacht ik.

Voor KJ zijn er wel 2 dingen waar je rekening mee moet houden, de chimney heeft last van afbladerende verf. En de metalen ring voor de firebox delen kan ooit vervormen waardoor je elementen niet meer goed blijven zitten. Ik weet niet of dat laatste een veel voorkomend probleem is of dat het pech is met een maandag morgen modelletje. Verder service is gewoon goed, dingen worden zonder vragen vervangen.

@Sander72 Kan je de deksel nu ook half open zetten? Want dat is wel super relaxed bij het KJ scharnier. Nooit meer dichtslaande deksels omdat iemand per ongeluk de deksel loslaat (heb die fout al eens gemaakt bij de Grill guru van mijn broer :s)
 
Ik heb zelf de Big Joe 3.
Voor mij was de compleetheid en het scharnier de reden om voor deze te gaan. Ik zat eigenlijk te twijfelen tussen de KJC2 en 3, maar uiteindelijk voor de grootste maat gekozen :D.

Qua gewicht is hij net aan met 2 man te tillen, maar dat zal bij de BGE XL niet anders zijn verwacht ik.

Voor KJ zijn er wel 2 dingen waar je rekening mee moet houden, de chimney heeft last van afbladerende verf. En de metalen ring voor de firebox delen kan ooit vervormen waardoor je elementen niet meer goed blijven zitten. Ik weet niet of dat laatste een veel voorkomend probleem is of dat het pech is met een maandag morgen modelletje. Verder service is gewoon goed, dingen worden zonder vragen vervangen.

@Sander72 Kan je de deksel nu ook half open zetten? Want dat is wel super relaxed bij het KJ scharnier. Nooit meer dichtslaande deksels omdat iemand per ongeluk de deksel loslaat (heb die fout al eens gemaakt bij de Grill guru van mijn broer :s)

Die deksel kan idd een issue zijn. Ik ben dan toch voor de KJC1 gegaan en op zich geen last van. Wel al een keer of 2 gehad dat hij te rap dicht ging omdat ik ff niet oplette. Maar ik verwittig ook de bezoekers dat ze niet zomaar het deksel moeten optillen. soms kan er ineens een enorme hitte uit komen, waardoor ze uit schrik het deksel laten vallen.
 
Er zit tussen de Big green egg xl en de kj bigjoe 3 een heel groot verschil de groene zit rond de 100 kg en de rode ruim boven de 200 kg (al stond ie op een site net boven de 100) En 200 optillen lukt me niet. Die honderd gaat nog wel.
 
Ik heb de kj 2 en kan hier prima mee uit de voeten. Het regelen levert zeker geen problemen op. Dat @Stijn hier wel tegen aan loopt snap ik als je deze in verhouding nauwelijks gebruikt. Dat is iedere keer weer opnieuw aanpassen.

Het DC systeem werkt perfect, maar kan me idd voorstellen dat je die van BGE fijner vind.

Maar desondanks zou ik er heel goed over moeten nadenken of ik opnieuw een kj zou kopen. Het issue met die top vent doet wel echt afbreuk aan het geheel.
 
Ik heb de kj 2 en kan hier prima mee uit de voeten. Het regelen levert zeker geen problemen op. Dat @Stijn hier wel tegen aan loopt snap ik als je deze in verhouding nauwelijks gebruikt. Dat is iedere keer weer opnieuw aanpassen.

Het DC systeem werkt perfect, maar kan me idd voorstellen dat je die van BGE fijner vind.

Maar desondanks zou ik er heel goed over moeten nadenken of ik opnieuw een kj zou kopen. Het issue met die top vent doet wel echt afbreuk aan het geheel.

Dat probleem met die vent gaat uiteindelijk wel eens opgelost geraken, vermoed ik. Ik heb op de 1 gewoon die margrietschijf. Ronelletjes geplooid en werkt perfect. Ze zouden de mensen die een 2 of 3 hebben, bij de eerste problemen direct tijdelijk zo eentje sturen totdat er een definitieve oplossing is.

Wat zou er fijner zijn aan de BGE ivm die D&C?

Bij mij gaat er wss nog een 2de komen en heb een beetje spijt dat ik toen de KJC2 niet heb genomen en denk dan mss om dan de 2 erbij te kopen. Maar dan is de vraag of ik wel 2 van die grote nodig heb. Daardoor overweeg ik dan weer om mss een Junior erbij te nemen. Maar dan moet ik daar ook weer een gietijzer rooster bij kopen en zo.

Ik noem het luxe problemen :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan Onderaan