Beef en Steak

Keuken maken in tuinkamer

robske

Tondelzoeker
Berichten
3
Heb een tuinkamer waar ik graag een hoekopstelling wil maken met een kamado, maar nu krijg ik van diverse te horen dat die kamado eigenlijk buiten moet staan ivm de warmte die er vanaf komt.

Mijn situatie zie je op de foto (AI voorstelling hoe het moet worden).

De vraag is is de tuinkamer ide aan de voorkant met schuifdeur geopend kan worden voldoend ventilatie als de kamado achterin link in de hoek komt te staan?

WhatsApp Image 2026-06-17 at 00.37.15.jpeg


wil hem dus in de hoek achterin gaan zetten met celbeton blokken gaan bouwen:

2026-06-17_15-28-42.jpg
 
Gezien het helemaal gesloten is (wanden en dak) is een houtskool of pallet bbq af te raden.
Nog niet eens vanwege de warmte maar omdat je jezelf en andere mensen in de ruimte vergiftigd.
Als je dit wel wil realiseren zul je een heel erg goede afzuiger moeten hebben(horeca spul)

De ventilatie door de schuifpui is bij lange na niet genoeg.
Een gasbbq zou wel kunnen al heb je dan nog steeds een afzuiging voor de dampen en luchtjes nodig.
Wel zorgen dat de verbranding dan goed is en blijft.
 
@Maurice1974 +1: Ik heb een overkapping aan 2 kanten open en ook daar wordt het te rokerig als ik hem niet een beetje naar buiten rij.
 
Hoe ver ben je al met bouwen?
Heb je een foto van de tuinkamer hoe die nu is?

Zonder afzuiging is die hoek geen optie zoals hierboven al vermeld.

Wellicht op de plek van de hangstoel daar je bbq hoek maken?
Werke met een klapraam en een ventilator vanaf het dak die de boel naar buiten blaast?
 
Als ik er alleen een compacte kamado neerzet, zou dat wel te doen zijn, of ook te veel warmte?

Evt afzuiging in de muur?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
We kunnen je uiteraard niks verbieden maar een compact kamado produceert ook gewoon rook, dan is die hoek niet optimaal.


En rook stijgt op.. denk dat afzuiging in de wand weinig effect heeft.
Ik zou mij geen zorgen maken over de warmte dan laat je in de winter gewoon de kachel uit 😁 en in de zomer is het in zo'n glazen ruimte toch niet te harden
 
Voor de warmte hoef je het niet te laten. Het gaat echt om de giftige dampen
Maar als je het leuk vind om met een gasmasker te lopen dan kan het. In alle andere gevallen is het echt niet te doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan