BasBQ
Beef en Steak

Ketel One Spareribs

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Wanneer ik hier in huis het woord spareribs noem, dan werden er spontaan 2 misselijk. Een aantal jaren geleden hebben we bij een plaatselijk eetcafe spareribs laten bezorgen en dat was op z'n zachts gezegd GEEN succes. Na het nemen van 1 hap werd deze meteen weer uitgespuugd. Getver......, niet te eten.
Maar ja, de foto's hier op het forum zien er altijd zo heerlijk uit dat ik gisteren toch de gok heb genomen en spareribs bij de Makro heb gekocht. Als leidraad een recept van Kansas City Sareribs uit het boek Planet BBQ van Steven genomen en daar een eigen draai aan gegeven. Na het ontvliezen van de ribs deze 12 uur in een marinade gelegd, daarna droog gedept en ingewreven met BBQ Guru rub. Dit nog 2 uur in de koelkast gezet en klaar gemaakt volgend de 3-2-1- methode. Als rookhout mengsel van Mesquite en appel genomen.
Marinade gemaakt van:
2 dl Ketel One Citroen Wodka
2 dl Ice Tea
2 dl Appelsap
sap van 2 limoenen
De ribs hebben 2,5 uur op de BBQ gelegen bij een temperatuur van circa 120 graden (was vandaag, met mijn gasser, best lastig om met al die wind de temperatuur constant te houden), iedere 30 minuten bespoten met (gefilterde) marinade en 2 x rookhout toegevoegd. Daarna 1,5 uur ingepakt in alu folie en vervolgens nog 20 minuten indirect. Ingesmeerd met eigen gemaakte BBQ saus (met dank aan Noskos) en de laatste 10 minuten de ribs op hoog vuur nog even een extra kleurtje gegeven.
Naast de ribs ook nog wat mais gegrild en eigen gemaakte frites uit de oven. Vanaf nu krijgen we met het woord spareribs weer een glimlach op ons gezicht. Deze waren heerlijk en gaan we vaker maken (gelukkig ligt er nog 2 kilo in de vriezer).











Het eindresultaat, alles is helemaal opgegaan ;)
 
Lekker hoor...
 
De ribs zien er goed uit!. Ik was benieuwd hoe jij  je mais gemaakt hebt, heb je die zo op de Q gelegd?

(Ik pak die altijd met boter en honing in de alufolie, maar vind qua presentatie met het loof(?) die van jouw wel grappig)
 
Nee er gaat niets boven eigen ribs, ik lustte voorheen nooit ribs, eigenlijk alles wat je van bot moest knagen vond ik vreselijk.
Maar dat is tegenwoordig wel anders. :D
Ziet er fantastisch uit, lekker.
 
structor zei:
De ribs zien er goed uit!. Ik was benieuwd hoe jij  je mais gemaakt hebt, heb je die zo op de Q gelegd?

(Ik pak die altijd met boter en honing in de alufolie, maar vind qua presentatie met het loof(?) die van jouw wel grappig)
Mais vlies naar achteren getrokken en met reepje vlies vastgebonden, vervolgens op de Q gelegd en regelmatig gedraaid. Totaal circa 15 min op hete grill gehad. Aan tafel ingesmeerd met boter, klein beetje zout en paprika poeder. Heerlijk (staat ook in grote boek van Steven, zie pag 530 en 534 in  Planet BBQ.)
 
ziet er goed uit!

en, ik heb een fles citroenjenever in de kast staan, al jaaaaaren. ooit eens van een lolbroek gekregen en NIEMAND die er OOIT maar een slok uitneemt, hoe lam het feestpubliek ook is. nu zie ik ineens mogelijkheden....
 
Terug
Bovenaan Onderaan