BasBQ
Beef en Steak

Ketel BBQ schoonmaak topic

 
 
 

RookEnVuur

Vuurmaker
Berichten
59
Beste forumleden,

Ik ben benieuwd naar jullie schoonmaak gedrag (van een weber ketel BBQ). Ik zie hier toch regelmatig tegenop, en kies er soms voor om de BBQ niet aan te zetten vanwege het schoonmaken. Daarom gebruik ik de BBQ lang niet zo vaak als ik zou willen, vrijwel nooit met z'n tweeen, alleen in het weekend als er gasten komen. Kan ik zondag schoonmaken...

Iemand tips hiervoor? Hoe (en hoe vaak) maken jullie de Q schoon?

Ikzelf hou van schoon. Dus na elke sessie, meestal dus zondagochtend, maak ik alles schoon.
[list type=decimal]
[*]kolen verwijderen, grote stukken bewaren in bakje om te hergebruiken
[*]met een sopje de ketel en deksel schoonmaken
[*]met heet water en ontvetter het rooster schrobben (met een zacht staalborsteltje) tot het weer blinkt
[*]alles met een droog doekje navegen tot het droog is
[/list]

Dit alles duurt me zeker 20 tot 30 minuten, en zelf wordt je er ook niet bepaald schoon van, zodat je dit in je oude kleren moet doen. Kortom, wel wat gedoe !

Hoe doen jullie dat? Ik hoor veel mensen de BBQ bijna dagelijks aanzetten, maar dan ook dagelijks schoonmaken?
 
Niet.

Rooster schoonmaken/schoonstoken en klaar.

Af en toe maak ik hem wel helemaal schoon als er teveel vet in de kuip ligt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Euhm even denken hoe deed ik dat ooit.... Oja niet
Bij de volgende sessie het rooster opstoken en schoon borstelen voor het vlees erop gaat.  Wel altijd de aspan even legen. Thats it

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
nou dit wordt een saaie uitkomst van het onderzoek:
niet. het rooster schoonstoken en als het echt niet anders kan haal ik heel even een borstel over het rooster.

oh ja soms gooi ik ook de as weg, als het te erg door de tuin begint te waaien...
 
Nou.. in tegenstelling tot bovenstaande forumgenoten.....

Of ehhh

Neuh  :D

We vallen in herhaling, maar rooster schoon stoken en borstel eroverheen is zo'n beetje het enige dat er hier gebeurt. Daarnaast de aspan leegmaken als hij vol zit.
 
Waarom elke keer alles schoonmaken, Q op temp brengen en ff het rooster schoon borstelen en het vlees erop. Af en toe gooi ik alles los en laat in hem een keer schoon branden.
 
RookEnVuur zei:
Beste forumleden,

Ik ben benieuwd naar jullie schoonmaak gedrag (van een weber ketel BBQ). Ik zie hier toch regelmatig tegenop, en kies er soms voor om de BBQ niet aan te zetten vanwege het schoonmaken. Daarom gebruik ik de BBQ lang niet zo vaak als ik zou willen, vrijwel nooit met z'n tweeen, alleen in het weekend als er gasten komen. Kan ik zondag schoonmaken...

Iemand tips hiervoor? Hoe (en hoe vaak) maken jullie de Q schoon?

Ikzelf hou van schoon. Dus na elke sessie, meestal dus zondagochtend, maak ik alles schoon.
[list type=decimal]
[*]kolen verwijderen, grote stukken bewaren in bakje om te hergebruiken
[*]met een sopje de ketel en deksel schoonmaken
[*]met heet water en ontvetter het rooster schrobben (met een zacht staalborsteltje) tot het weer blinkt
[*]alles met een droog doekje navegen tot het droog is
[/list]

Dit alles duurt me zeker 20 tot 30 minuten, en zelf wordt je er ook niet bepaald schoon van, zodat je dit in je oude kleren moet doen. Kortom, wel wat gedoe !

Hoe doen jullie dat? Ik hoor veel mensen de BBQ bijna dagelijks aanzetten, maar dan ook dagelijks schoonmaken?


Ik gebruik m'n bbq niet dagelijks maar wel met enige regelmaat en behalve het uitwendig afwassen (ik gebruik een vettig lapje) doe ik het eigenlijk op de zelfde manier als jij.
Ik weet dat verreweg de meeste bbq liefhebbers dit absolute onzin vinden en het daarom niet doen. :-?
Te veel werk, niet nodig, want het wordt toch weer heet genoeg de volgende keer dat ik hem gebruik en even borstelen
is voldoende, 't zal best waar zijn allemaal en wellicht ben ik wat te overdreven met al dat schoonmaken.
Maar ik gebruik m'n Q zoals het bereiden van vlees in de keuken.
Moeders maakt de pannetjes toch ook iedere keer schoon bij ons. ;)
Veel werk?
Ja dat ben ik met je eens, wat een gedoe, och ik vind dat dat ook bij het bereiden van etenswaar hoort 't is een stukje van m'n hobby en .... ik vind het fijn om met een schone Q te beginnen.

Dus resum?, ik doe het zo, waarschijnlijk niet omdat het moet maar omdat het kan. :D

Grts,    Hans.

Ps,  ik heb er de laatste tijd gelukkig ook alle tijd voor. :D
 
Het probleem waar ik tegenaan loop; bij het leggen van een snake voor low en slow wordt het gehele rooster niet zo heet (250+) om alle etensresten te laten verkolen. (Bij me gasser zet ik de boel eerst volle bak open totdat het zo'n 300 graden is, borstel erop en klaar)
Ik merk dat me borstel vol gaat zitten met smurrie als de temperatuur niet erg hoog is. (Het rooster dat indirect ligt wordt niet echt extreem heet)

Eens in de zoveel tijd gooi ik het rooster op me gasser, 10 minuutjes op 300 en de borstel op de verkoolde restjes, klaar.

Lopen jullie niet tegen het probleem van een verstopte borstel aan als er bijvoorbeeld nog glaze aanslag op het rooster zit?
 
Ok, de meeste maken hem dus niet schoon, daar had ik nog niet aan gedacht ;).

Maar SilverFox heeft wel een punt: ik stook hem nooit op tot 300 graden (lukt me niet eens), en vaak op lagere temperaturen verkolen de etensresten niet... Dus de rest stookt altijd hoog, om daarna te laten zakken tot de gewenste temperatuur?

En Hans, als je zoveel tijdgebt, kom je um bij mij dan ook schoonmaken  :D?
 
RookEnVuur zei:
Ok, de meeste maken hem dus niet schoon, daar had ik nog niet aan gedacht ;).

En Hans, als je zoveel tijdgebt, kom je um bij mij dan ook schoonmaken  :D?

Zoals eerder aangegeven vind ik dat ook het schoonmaken van je spulletjes bij je hobby hoort.
Met schoon gereedschap werk je nou eenmaal het prettigst.
Als je wilt bbq-en en dat fijn en lekker vind (zoals de meeste van ons) moet je ook de wat minder leuke klusjes er bij willen doen.
En vergeet vooral niet dat je met eten omgaat.
De een is hier wat meer precies  in als een ander maar het hoort er nou eenmaal bij. ;)

Oja, wat vroeg je ook al weer, of ik hem bij jou schoon wil komen maken? 
ha ha, wat schuift het ? :D :D :D
Wellicht kan ik altijd zien of het nog in de agenda past.  :D


 
Hans zei:
Zoals eerder aangegeven vind ik dat ook het schoonmaken van je spulletjes bij je hobby hoort.
Met schoon gereedschap werk je nou eenmaal het prettigst.
Als je wilt bbq-en en dat fijn en lekker vind (zoals de meeste van ons) moet je ook de wat minder leuke klusjes er bij willen doen.
En vergeet vooral niet dat je met eten omgaat.
De een is hier wat meer precies  in als een ander maar het hoort er nou eenmaal bij. ;)
Ja, daar heb je op zich gelijk in maar het moet dan wel een klusje zijn wat enigszins zin heeft.

Buitenkant prima, niet iedere keer maar wel af en toe want dat pakt een hoop stof en andere zooi op als deze vaak gebruik wordt en altijd buiten staat.
Binnenkant totaal niet; vettigheid na het BBQ'en is een mooie beschermlaag voor het rooster tot de volgende keer. Vettigheid voor de ketel zorgt ervoor dat kleine kieren en gaten dicht blijven, zodat je geen valse lucht aantrekt. As blijft als het goed is minimaal achter in je ketel, maar de as-pan legen moeten uiteraard wel zo nu en dan.

En we zijn wel inderdaad met eten bezig maar dat heeft in dit geval weinig relatie met het schoonmaken en voedselveiligheid. BBQ wordt hoog genoeg opgestookt om alle bacteri?n de nek om te draaien (daar heb je geen 300 graden voor nodig), dus ziek zal je er niet van worden indien je genoeg tijd neemt tussen aansteken en je vlees erop leggen.
Schoonmaken van het rooster kan verder nadat deze op temperatuur is goed met een borstel/prop alufolie en daarna wat keukenpapier. Hierna nog even 5 minuutjes wachten en knallen met dat ding :D

Maar hey...ieder zijn ding en als schoonmaken daarbij hoort gewoon blijven doen. Ik zelf besteed die tijd lekker aan mijn gasten en/of een lekker drankje  ;)
 
Maar hey...ieder zijn ding en als schoonmaken daarbij hoort gewoon blijven doen. Ik zelf besteed die tijd lekker aan mijn gasten en/of een lekker drankje  ;)
[/quote]

Dat vind ik nou ook, gewoon doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.
En met dat drankje en m'n gasten komt ook altijd dik voor elkaar, daar zorg ik wel voor. ;)
De schoonmaak en opruimklusjes doe ik als de gasten weg zijn, als ik er dan geen puf of zin meer in heb, gewoon de volgende dag. :)
 
DanBras zei:
Hans zei:
Zoals eerder aangegeven vind ik dat ook het schoonmaken van je spulletjes bij je hobby hoort.
Met schoon gereedschap werk je nou eenmaal het prettigst.
Als je wilt bbq-en en dat fijn en lekker vind (zoals de meeste van ons) moet je ook de wat minder leuke klusjes er bij willen doen.
En vergeet vooral niet dat je met eten omgaat.
De een is hier wat meer precies  in als een ander maar het hoort er nou eenmaal bij. ;)
Ja, daar heb je op zich gelijk in maar het moet dan wel een klusje zijn wat enigszins zin heeft.

Buitenkant prima, niet iedere keer maar wel af en toe want dat pakt een hoop stof en andere zooi op als deze vaak gebruik wordt en altijd buiten staat.
Binnenkant totaal niet; vettigheid na het BBQ'en is een mooie beschermlaag voor het rooster tot de volgende keer. Vettigheid voor de ketel zorgt ervoor dat kleine kieren en gaten dicht blijven, zodat je geen valse lucht aantrekt. As blijft als het goed is minimaal achter in je ketel, maar de as-pan legen moeten uiteraard wel zo nu en dan.

En we zijn wel inderdaad met eten bezig maar dat heeft in dit geval weinig relatie met het schoonmaken en voedselveiligheid. BBQ wordt hoog genoeg opgestookt om alle bacteri?n de nek om te draaien (daar heb je geen 300 graden voor nodig), dus ziek zal je er niet van worden indien je genoeg tijd neemt tussen aansteken en je vlees erop leggen.
Schoonmaken van het rooster kan verder nadat deze op temperatuur is goed met een borstel/prop alufolie en daarna wat keukenpapier. Hierna nog even 5 minuutjes wachten en knallen met dat ding :D

Maar hey...ieder zijn ding en als schoonmaken daarbij hoort gewoon blijven doen. Ik zelf besteed die tijd lekker aan mijn gasten en/of een lekker drankje  ;)

Danny, +1 :)

Al er maar geen klodders vet/vleesresten op het rooster achterblijven en inderdaad is dat vooral het indirecte gedeelte, na een sessie borstel erover en met keukenpapier schoonvegen.
directe gedeelte alleen met een borstel.
 
Ik borstel na afloop het hete rooster met een bbq borstel (en schraap alles wat er af kan weg). Bij het opwarmen borstel ik opnieuw. Uiteraard leeg ik de aspan ook voor iedere sessie hoewel dat wellicht voor de kortere sessies niet altijd nodig is.
Om de paar sessies (zo vaak mogelijk wanneer de tijd het toe laat) spuit ik het rooster in met bbq reiniger (Action/Lidl/Zeeman of waar dan ook maar vandaan) en laat ik een poosje intrekken. Na een paar minuten met een afwasteil met sop in de tuin flink met een spons het vet en evt. andere resten verwijderen.

De ketel neem ik dan af en toe ook mee van binnen met sop maar dat is wel een hels karwei met alle vet en rook aanslag.

Een hele reinigingsbeurt kost me zo een 2 tot 3 uur maar ik hou van schoon en voor mijn gevoel doe ik er goed aan.
Mocht de ketel helemaal lastig schoon te maken worden dan zal ik de bakingsoda methode gebruiken.
 
Ik doe het altijd vooraf of achteraf (afhankelijk van de keer ervoor :p) even met de staalborstel als ik de ketel al warm hebt gestookt.
 
na de sessie als de bbq nog warm is even met de borstel over het rooster
als het rooster afgekoeld is leg ik het in het gras en de volgende ochtend na een nachtje weken in het natte gras met een keukenpapiertje schoonvegen.
dan blinkt ie weer.  B-)

binnenkant doe ik nooit

aspan alleen als het nodig is

buitenkant doe ik alleen als het me irriteert, gewoon met een nat doekje.
meestal tijdens een sessie want dan zit ik er toch lekker bij met een biertje en dan kijk ik zo eens naar de q, en denk, hmmmm....daar kan wel ff een doekie overheen  :D
maar das alleen voor de stof hoor. ik ga niet lopen boenen
 
Net als zovelen alleen de roosters met een borstel/prop aluminium folie (geen kans op losse staaldraadjes aan je eten) en een papiertje.
Als ze erg vuil zijn laat ik de roosters een nachtje weken in warm water met een scheut ammonia. Ik heb hiervoor een wasmachine-lekbak, passen 4 roosters tegelijk in  B-). Daarna met een schuursponsje boenen en afspoelen
 
Ceriel zei:
Net als zovelen alleen de roosters met een borstel/prop aluminium folie (geen kans op losse staaldraadjes aan je eten) en een papiertje.
Als ze erg vuil zijn laat ik de roosters een nachtje weken in warm water met een scheut ammonia. Ik heb hiervoor een wasmachine-lekbak, passen 4 roosters tegelijk in  B-). Daarna met een schuursponsje boenen en afspoelen

Ceriel  +1

Handje soda werkt ook prima :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan