BasBQ
Beef en Steak

Kerstham

 
 

derkzz

Stoker
Berichten
452
Hou hoi..

Zoals al 5 jaar, eten wij elke kerst graag een hammetje..na het gemartel van vorig jaar..kwam ik deze keer een reeds gepekelde livar ham tegen.. dit leek me een prima keus.

Bij het openen van de verpakking, zag ik dat het swoerd er nog aan zat.. potdikke..dit heb ik niet besteld.. dit staat ook niet vermeld. Dit vinden wij ook niet lekker, dus heb weg ermee. Wel een beetje jammer.. van de 2.5 kilo..kon er 750 gram aan huid en vet weg.
Gekukkig zijn we met ze 2..want anders had je mooi tekort gekomen.

Afijn..na het opknappen van de ham..een mooi ruitje gesneden, zodat de glace fijn blijft zitten.

20231225_102411.jpg



Voorzien van kosmos hony killer bee.
20231225_103532.jpg



De Joe met slowroller op 110 met een dik blok appel en klein blokje kers voor de kleur..

20231225_144345.jpg



Na verloop van tijd.. kon ik indoor al de heerlijke glace maken..elk jaar zeg ik het weer.. warom alleen met kerst??

20231225_145328.jpg


Tijd voor een drankje..

20231225_160535.jpg


Ik had 4 uur voor de ham gerekend ( gezien vorige keren)
Alleen besloot dit turbo hammetje al met 2 uur de 60 graden aan te tikken.

20231225_164344.jpg


Tijd voor een likje glace..

20231225_164515.jpg


Bij 65 graden zag die er zo uit..

20231225_171646.jpg



Tijd om hem aan te snijden..

20231225_172042.jpg
 
Daar had mevrouw derksen al reeds de tafel gedekt.
20231225_172459.jpg


Daar een bordje..

20231225_172541.jpg


20231225_172605.jpg


20231225_172718.jpg


Krul frietjes..pinda sausje, sla met vetta. En een heerlijke home made honig mosterd sausje.

Super lekker gegeten..
Of dit technische deel nou echt een ham is..of een ander stuk gepekeld vlees laat ik dan maar in het midden.
Dit is nog wel de beste ham tot nu toe.

Inmiddels ook bericht van de butchery.nl
Dat het de bedoeling is dat zwoerd er aan zit bij de juiste bereiding word het lekker knapperig.. maar dat het inderdaad niet op de website staat en dat ze het er nu bij gaan zetten. Ook krijg ik de 700 gram a kilo prijs terug gestort op de rekening. Dus dat vind ik een prima oplossing.

Bedankt voor het lezen.
 
Prachtige bijdrage. Zwoerd ook niet mijn ding, maar netjes dat ze het zo oplossen en het op de site aanpassen.
 
Mooi stuk. Als de zwoerd echt goed knapperig is, is het heerlijk. Maar dat is toch vaak wel lastig. Dus voor zo’n stuk zou ik het er ook af halen inderdaad.
 
Dat ziet er echt heel erg lekker uit zo, en inderdaad ... waarom alleen met kerst? je mag toch elke dag lekker eten ;)
 
Ziet er heerlijk uit, wel jammer dat je iets krijgt wat je niet besteld had.
Heb ooit een beenham met vel gemaakt en het vel halverwege verwijderd en dan pas ingesneden. Dat ging toen heel makkelijk.

 
Mooi verslag, ziet er heerlijk uit. Het zwoerd wordt bij mij ook nooit wat, dus koop tegenwoordig ook zonder.
Heb genoten van de foto's.
 
Nothing mis met het eindresultaat en kudo's voor de Butchery. Prima omgegaan met je "klacht"zo
 
Ziet er heerlijk uit, wel jammer dat je iets krijgt wat je niet besteld had.
Heb ooit een beenham met vel gemaakt en het vel halverwege verwijderd en dan pas ingesneden. Dat ging toen heel makkelijk.

ja, het weg snijden is het probleem ook niet.
wij vinden het simpel weg niet lekker, en waarom zou je het dan kopen als je weet dat je het niet gaat eten.

dit hammetje ziet er ook goed uit hoor!
 
Als je er niks mee doet is het inderdaad zonde. Denk dat het bij dit recept gebruikt werd om het vlees wat extra te beschermen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan