BasBQ
Beef en Steak

Kerst Kalkoen, Apple Brined Turkey

 
 

Looney

Kooltjesharker
Berichten
222
Dit jaar was het mijn beurt om het vlees met kerst te regelen. Nu had ik mezelf voorgenomen het deze keer rustig aan te doen en dat deed me al snel aan low&slow denken.

Na wat gezocht te hebben op diverse fora en webistes, besloten de Apple Brined Turkey van Noskos te maken, http://www.bbq-nl.com/2010/12/apple-brined-turkey.html

Op Meerdanvlees.nl een kalkoen van 4 kilo besteld op basis van 6 volwassenen a 500 gram en vier kinderen a 250 gram = 4 kilo kalkoen incl. bot.

yzer3bj.jp


Het recept van Noskos aangehouden maar wat extra knoflook toegevoegd. Verder heb ik niet gewacht totdat de pekel op kamertemperatuur was maar eerder mijn kruiderij en sinasappels toegevoegd.

De kalkoen lag al ruim voor die tijd te wachten in de koelkast die ik tot droogkast moet omtoveren, kwam mooi uit.

Nadat de pekel een nachtje gestaan had, was het tijd voor een 24-uurs bad.

uP3DUnN.jpg


X7ICcAB.jpg


En dan weer terug in de koelkast.

Die volgende avond de kalkoen uit het bad gehaald en lekker in de koelkast later drogen. Het toeval wou dat mijn taartrooster (twee delen), precies in mijn grote braadslee paste zodat daar de kalkoen keurig kon drogen. Soms zit het mee :)

q6PJEhT.jpg


Op de grote dag zelf de rookoven (UDS) opgestookt tot 167 graden en de kalkoen ingesmeerd met boter.
Daarna werd Pino netjes op het rooster gezet en vergezeld met Pecan hout rustig gerookt totdat het borstvlees de 74 graden aantipte. Dit heugdelijke feit deed zich na 2,5 uur voor.

dffoOeg.jpg


Bij 74 graden er uit en lekker laten rusten. Omdat het andere eten nog niet klaar was, moest Pino wat langer staan dus heb ik er wat alufolie overheen gedaan.

c05zbUe.jpg


Met wat boerenkool het spul wat aangekleed en het was etenstijd!

bFAfL4h.jpg



Wat vonden we er van?
Een delicate smaak zonder overheersing. De rooksmaak was subitel aanwezig, het vlees was sappig door en door. De verschillende smaken van de pekel waren aanwezig zonder de overhand te hebben, je zou bijna zeggen dat het wat vlak van smaak was maar dat doed afbreuk aan de kalkoen, ik vond de kalkoen zelf erg lekker maar, wellicht doordat ik anders gewend ben, mocht ie van mijn wat spannender.

De andere eters vonden het erg lekker, ook de kinderen hebben met smaak gegeten.

Straks gaat het karkas met de botten in een pan met water, groente en kruiden om er een lekkere bouillon van te maken.

Kortom, wil je weinig werk en toch goed voor de dag komen met kerst, dan is dit een uitstekende keuze!

Noskos bedankt voor het recept, op naar de volgende.

Prettige feestdagen allemaal!



 
Vorig jaar ook zo klaargemaakt.
Heerlijk recept.
Dank voor het delen Dennis.
Is er weer een in bestelling voor tweede kerst dag. ;) !
 
hij ziet er in ieder geval wel heel mooi goudbruin uit, mooi hoor
 
Hier staat hij maandag op het menu. En volgens mij heet ik noskos hoor :D
 
Haha Nosmo  :D

Bij ons staat dit maandag ook op het menu, voor de 4de keer! Alleen dit jaar niet op de smoker maar met het spit... ben erg benieuwd!
 
noskos zei:
Hier staat hij maandag op het menu. En volgens mij heet ik noskos hoor :D

Woeps! aangepast :)
 
Lekker hoor
 
Heerlijk, vorig jaar gemaakt.. Super gelukt!
Ziet er goed uit👍
 
Hij staat hier ook voor morgen op de planning.
Ik wou er wel een vulling in maken met onder andere kalfsgehakt. We zullen zien hoe het wordt morgen....
 
Hier ook gemaakt vandaag. Zelfde bevindingen over het algemeen. Alleen niet zo mooi egaal bruin gekregen.

Ziet er goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan