BasBQ
Beef en Steak

Kerntemperatuur vega

 

detim

Sprokkelaar
Berichten
46
Ik heb een hele korte vraag:

Kerntemparatuurtabellen van alle soorten vlees zijn overal te vinden. Wat ik mij echter afvraag is of er ook kerntemperatuurtabellen zijn van andere dingen. Denk aan een aardappel of een bloemkool bijvoorbeeld, wat ook regelmatig op de Q gegaard wordt.
 
Geen gekke vraag. Aardappel 95-100 graden Celsius, hangt onder andere ook van ras en type af. Dus ook hier weer prikken.
Voor andere knolgewassen ook interessant maar ik zie mezelf niet bij een paprika de kern meten
 
Bedankt voor de reacties! Zal wel aan de ervaring liggen, maar vind het met prikken toch nog vrij lastig te zeggen. Tuurlijk wil de ene hem gaarder dan de ander, maar dat is met vlees natuurlijk niet anders.

Geen gekke vraag. Aardappel 95-100 graden Celsius, hangt onder andere ook van ras en type af. Dus ook hier weer prikken.
Voor andere knolgewassen ook interessant maar ik zie mezelf niet bij een paprika de kern meten
Als het per ras en type verschilt, wordt het een lastig verhaal. Dan zit er niets anders op dan meer ervaring op te gaan doen met prikken.
 
Bedankt voor de reacties! Zal wel aan de ervaring liggen, maar vind het met prikken toch nog vrij lastig te zeggen. Tuurlijk wil de ene hem gaarder dan de ander, maar dat is met vlees natuurlijk niet anders.


Als het per ras en type verschilt, wordt het een lastig verhaal. Dan zit er niets anders op dan meer ervaring op te gaan doen met prikken.
De verschillen zijn klein en kerntemperatuur is niet altijd een exacte precisie. Kijk maar naar bijvoorbeeld Brisket. Het ene vlees is het andere niet daar kan een klein verschil inzitten. En dan komt de kunde, kennis en ervaring om de hoek kijken. Er zijn zelfs kernthermometers speciaal voor aardappels als je naar de schaal kijkt zie je dat de gaarheid "done" een streep is en geen punt dit is ongeveer 4-5 graden
Ooit gekregen tijdens jureren. Zat in de "judges doggybag"

20220113_145341.jpg
 
Dit is een leuk vraagstuk, kan helaas zo snel geen zinnig antwoord bedenken..
 
Bedankt voor de reacties! Zal wel aan de ervaring liggen, maar vind het met prikken toch nog vrij lastig te zeggen. Tuurlijk wil de ene hem gaarder dan de ander, maar dat is met vlees natuurlijk niet anders.


Als het per ras en type verschilt, wordt het een lastig verhaal. Dan zit er niets anders op dan meer ervaring op te gaan doen met prikken.
Snap ik, collega van mij 60+ en oude generatie die nooit zelf wat heeft klaargemaakt, moest aardappels maken. Zijn vrouw zei de aardappels zijn klaar als je er in kan prikken. Hij aan de slag. Staat hij daar met een vork te prikken. Nou ik kan altijd in die dingen prikken roept hij. Heeft hij de buurvrouw moeten vragen wanneer ze gaar waren. Je bent dus niet enige met die probleem 😜
 
Als het er niet is kun je er altijd één maken want zo gek is dat natuurlijk niet...... voor vlees zijn er wel richtlijnen ondanks dat het per stuk vlees kan verschillen maar voor groentes niet omdat het kan verschillen ;)

Als je nou eens vanaf nu overal een probe in steekt en de temperatuur noteert terwijl je met prikken probeert vast te stellen of het naar je zin is heb je uiteindelijk je persoonlijke lijst. Was het een keer niet gaar genoeg even noteren dat het een paar graden hoger moet enzovoort.....

Ik ben zelf niet zo van de groentes maar ik snap je "probleem" wel en ondanks dat moet ik bekennen dat dat best vreemd is met de huidige vega trend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan