BasBQ
Beef en Steak

kerntemperatuur te snel bereikt

Hans1967

Tondelzoeker
Berichten
2
Beste BBQ vrienden,

Lange tijd dacht ik dat een goede kerntemperatuurmeter (ik heb de iGrill van Weber) zo'n beetje het halve werk was. Maar toch loop ik vaak tegen het volgende aan.

Vaak staat er in een recept aangegeven dat een stuk vlees tijd x gegrilld moet worden totdat kerntemeratuur y bereikt is.
Waar ik tegenaan loop is dat ik al heel snel de kerntemperatuur bereikt, terwijl de tijd die in het recept wordt aangegeven nog lang niet verstreken is.
Het vlees is dan ook vaak nog niet goed.

Ik probeer dingen een beetje te begrijpen en dit begrijp ik dus niet. Want ik lees ook overal dat de meest zuivere grill wijze is gebruik maken van de juiste kerntemperatuur. Hoe kan het dan zo zijn dat de kerntemperatuur helemaal perfect is, maar het vlees zelf toch nog niet?

Zouden jullie mij kunnen helpen door aan te geven wat ik fout doe?

Dank!

Hartelijke groet van Hans
 
Als eerste wil ik even een wedervraag stellen:
Heb je de iGrill geeikt? Gewoon in ijswater en/of kokend water om te verifiëren dat de thermometer daadwerkelijk klopt.

Weet je zeker dat je de probe goed in het centrum van het vlees hebt?

Verder:
Over welke stukken vlees hebben we het?
Bij pulled pork is de temperatuur niet leidend, maar juist een goede indicatie wanneer je gaar vlees kunt verwachten, even prikken doet de rest van de indicatie.
Bij rundvlees rare/medium rare/medium is de kerntemperatuur veel nauwkeuriger, oftewel, ga terug naar de vraag of de thermometer klopt.
Verder is de tijd sterk afhankelijk van de temperatuur van de BBQ, dikte van het vlees, start temperatuur van het vlees, etc.

Succes met de volgende keren!
 
Als eerste wil ik even een wedervraag stellen:
Heb je de iGrill geeikt? Gewoon in ijswater en/of kokend water om te verifiëren dat de thermometer daadwerkelijk klopt.

Weet je zeker dat je de probe goed in het centrum van het vlees hebt?

Verder:
Over welke stukken vlees hebben we het?
Bij pulled pork is de temperatuur niet leidend, maar juist een goede indicatie wanneer je gaar vlees kunt verwachten, even prikken doet de rest van de indicatie.
Bij rundvlees rare/medium rare/medium is de kerntemperatuur veel nauwkeuriger, oftewel, ga terug naar de vraag of de thermometer klopt.
Verder is de tijd sterk afhankelijk van de temperatuur van de BBQ, dikte van het vlees, start temperatuur van het vlees, etc.

Succes met de volgende keren!
+1
 
Wat @Robdijn zegt +1
Verder zou ik je vriendelijk willen verzoeken mijn vraag van bijna 2 jaar geleden op je eerste bericht te voldoen.
Dat vinden wij hier wel zo netjes en prettig.;)

 
Ik heb je oude bericht even gelezen (zonder dat je je hebt voorgesteld! Foei!) en ik zie dat je de thermometer boven je vlees doet. Het is wellicht handig om je thermometer in het vlees te doen. De kerntemperatuur meet je enkel door te meten, de naam zegt het al, in de kern.

Succes!
 
Wat @Robdijn zegt +2.
Hoe heb je eea dan vanaf sept. 2019 gemeten ?
Tijden etc. In recepten zijn een voorbeeld. Zelf meten en voor je zelf op je eigen Q alle parameters bij houden en vastleggen.
Denk aan dome- rooster- en kerntemperatuur. Maar ook bv buitenlucht, zoninvloed, weer etc.

O ja, een reactie op de vraag van Ewald is wel gepast.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan