BasBQ
Beef en Steak

Kerntemperatuur kip/kippendij/kippenpoot

 

Stephan90

Sprokkelaar
Berichten
46
Dag BBQliefhebbers,

Ik vraag mij nu af wat de minimale kerntemperatuur van een kippendij moet zijn. Overal lees ik verschillende temperaturen, van 72 tot 85 (voor de dijen). Maar wat is nu correct en waarom zegt iedereen wat anders?

Hopelijk kan iemand mij hier meer duidelijkheid over verschaffen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Tja, zoveel mensen, zoveel meningen.
Eea is ook afhankelijk waar je de meter in het vlees zet. Tevens dekken (bv een bekende bbq leverancier) zich altijd in te dekken tegen claims.
Voor kipfilet hou ik meestal 72 á 74 C aan. Anders wordt deze te droog.
Kipdij, poten, drumsticks zijn wat vetter vlees. Droogt minder snel uit. Zeker met een bot erin kan dat ichting de 80C gaan.
Los daarvan, bij twijfel ff kijken en anders een graadje na laten garen.
 
Het is niet alleen kerntemperatuur maar ook de tijd dat hij op die temp is geweest, in onderstaand topic staan wat linkjes die je kunt lezen
Maar op 72 graden is een dijtje wel goed, 85 graden vind ik overkill
 
Het is niet alleen kerntemperatuur maar ook de tijd dat hij op die temp is geweest, in onderstaand topic staan wat linkjes die je kunt lezen
Maar op 72 graden is een dijtje wel goed, 85 graden vind ik overkill

Ik ga het even nalezen, voor dijen ga ik zelf altijd tot 75 graden en ik ben er nog niet dood aan gegaan. Alleen je wilt natuurlijk zo mals mogelijke kip, maar wel veilig.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wanneer men praat over de eindtemperatuur, dan gaat het om een bepaald punt waarbij een groot gedeelte van de bacteriën dood zijn. Dit is iets complexer dan alleen een temperatuur, maar omdat ook Quick en Flupke / Jip en Janneke het moeten kunnen begrijpen, wordt het vaak versimpelt verteld.
Het betreft eigenlijk een combinatie van tijd en temperatuur, met als doel een om een X aantal bacteriën toe te laten op een hoeveelheid. (Bijv 1 op 100.000). Ter illustratie; dat kan door bijvoorbeeld het product een kwartier op 70 graden te houden, maar ook door 5 minuten op 72 graden, maar ook door 10 seconden op 75 graden. (Geen echte waarden, maar puur als voorbeeld)

Een uitgebreide uitleg kun je ook hier vinden;

Letwel; het betreft hier de Amerikaanse veiligheids voorschriften. Als ik het mij goed herinner zijn deze 10x strenger dan de Europese. Daarmee zit je dus aan de veilige kant.
 
Wanneer men praat over de eindtemperatuur, dan gaat het om een bepaald punt.........

Een uitgebreide uitleg kun je ook hier vinden;

Dit is een mooie link. Staat ook netjes in het draadje van Ewald. Ga ik bestuderen. Bedankt.
 
Dat artikel van amazingribs.com is inderdaad erg informatief. Het is veel veiliger om bewust de grens op te zoeken dan onbewust van de grens vandaan te blijven.
Wat ik me afvraag op basis van dat artikel, als je een steak lang genoeg op bijvoorbeeld 52C houdt (met behulp van s**sv*de bijvoorbeeld) is die dan ook veilig te eten voor een zwangere vrouw?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan