BasBQ
Beef en Steak

Keramische BBQ - Zelf Vilt Vervangen (stap-voor-stap)

Mooie en duidelijke reportage Sander :D
Kan iemand mij vertellen wanneer je een vilt voor een keramische Q moet vervangen?
Ik heb mijn Primo XL in Juli 2014 voor het eerst gebruikt.
Ik zal het ook spannend gaan vinden om dat vilt te gaan vervangen.
Volgens mij sluit de deksel nog goed en ontsnapt er geen lucht, maar ik heb geen idee wanneer het vilt moet worden vervangen.

 
 
Tom Hendriks zei:
Kan iemand mij vertellen wanneer je een vilt voor een keramische Q moet vervangen?
Ik heb mijn Primo XL in Juli 2014 voor het eerst gebruikt.

Tom, als de rook niet uit je schoorsteen komt, maar tussen het deksel door, dan is het tijd....ik heb mijn Ei sinds september 2012.

 
 
Tja zo'n plaatje is wel duidelijk!
 
Dominique zei:
 
Tom Hendriks zei:
Kan iemand mij vertellen wanneer je een vilt voor een keramische Q moet vervangen?
Ik heb mijn Primo XL in Juli 2014 voor het eerst gebruikt.

Tom, als de rook niet uit je schoorsteen komt, maar tussen het deksel door, dan is het tijd....ik heb mijn Ei sinds september 2012.


 

Bedankt Dominique voor de foto. Nu weet ik wanneer ik moet gaan vervangen.
Zover is het gelukkig nog niet. Ik heb mijn primo nog geen jaar, dus ik heb nog even te gaan.
Maar goed, jij kunt er weer een paar tegenaan. :)

 
Tom Hendriks zei:
Zover is het gelukkig nog niet. Ik heb mijn primo nog geen jaar, dus ik heb nog even te gaan.
Maar goed, jij kunt er weer een paar tegenaan. :)

Tijd is de minst belangrijke variabele geloof ik... ik heb mijn BGE sinds september maar gebruik hem 3-4 keer per week, dat is al voornamer, maar zoals je wellicht ook gelezen hebt heb ik een pizza sessie beleefd waarbij ik >400?C heb bereikt en de deksel (voor de foto) lang heeft open gestaan... ik rook het vilt verschroeien. :(
 
Sander72 zei:
Tom Hendriks zei:
Zover is het gelukkig nog niet. Ik heb mijn primo nog geen jaar, dus ik heb nog even te gaan.
Maar goed, jij kunt er weer een paar tegenaan. :)

Tijd is de minst belangrijke variabele geloof ik... ik heb mijn BGE sinds september maar gebruik hem 3-4 keer per week, dat is al voornamer, maar zoals je wellicht ook gelezen hebt heb ik een pizza sessie beleefd waarbij ik >400?C heb bereikt en de deksel (voor de foto) lang heeft open gestaan... ik rook het vilt verschroeien. :(
Ik denk dat hier de pizza's en de ribsteaks ook de boosdoeners zijn, het Ei is hier wel eens door de thermometer heen verhit. Dat staat er stom, ik bedoel dat het wijzertje weer op 50? stond, dus hij ruim boven de 400? kwam. Foutje bedankt....
 
Dominique zei:
Ik denk dat hier de pizza's en de ribsteaks ook de boosdoeners zijn, het Ei is hier wel eens door de thermometer heen verhit. Dat staat er stom, ik bedoel dat het wijzertje weer op 50? stond, dus hij ruim boven de 400? kwam. Foutje bedankt....

Hier ook klokkie rond!  X(
 
Mooie reportage, alhoewel ik net als Domi geloof ik het eerst zo proberen zonder de deksel te verwijderen. Bij mij is het niet uit angst om onderdelen over te houden, maar gewoon luiheid :D

Sander72 zei:
Leo zei:
mooie en duidelijke reportage, bedankt voor het delen

Dank je Leo, misschien dat een van de moddereters deze bij de tutorials kan zetten, ik mocht daar geen nieuw topic starten.
Ik ben echt de beroertste niet ;)
 
Dank Emiel!
 
Afgelopen weekend eindelijk het vilt van mijn Bastard vervangen. Gekozen voor High Que Nomex vilt.
Het klusje viel eigenlijk wel mee. Het oude vilt ging er makkelijk van af.

Enige waar ik nu tegenaan loop, is dat het nieuwe vilt blijkbaar dikker is dan het vilt dat ze er in de fabriek op plakken. Nu krijg ik mijn margrietschijf niet meer op de dome, zonder het nieuwe vilt te 'verschuiven'

Heeft er iemand een goede tip hoe ik dit aan pak??
 
Spoetnik zei:
Enige waar ik nu tegenaan loop, is dat het nieuwe vilt blijkbaar dikker is dan het vilt dat ze er in de fabriek op plakken. Nu krijg ik mijn margrietschijf niet meer op de dome, zonder het nieuwe vilt te 'verschuiven'

Heeft er iemand een goede tip hoe ik dit aan pak??

Tsja... Als je huidige vilt dusdanig dikker is dat de margrietschijf er echt niet overheen wil is wel lastig. Een nachtje 1 of 2 tie-wraps er strak omheen trekken om het nieuwe vilt iets te 'pletten'? Misschien is het net genoeg...

Maar als het nieuwe vilt dikker is, heb je dan geen problemen met het gelijkmatig rondom sluiten en afdichten van de dome? (bankbiljet test)
 
Spoetnik zei:
Afgelopen weekend eindelijk het vilt van mijn Bastard vervangen. Gekozen voor High Que Nomex vilt.
Het klusje viel eigenlijk wel mee. Het oude vilt ging er makkelijk van af.

Enige waar ik nu tegenaan loop, is dat het nieuwe vilt blijkbaar dikker is dan het vilt dat ze er in de fabriek op plakken. Nu krijg ik mijn margrietschijf niet meer op de dome, zonder het nieuwe vilt te 'verschuiven'

Heeft er iemand een goede tip hoe ik dit aan pak??

De schoorsteen loopt taps toe dus als je het nieuwe vilt hoger plaatst heb je meer ruimte!
 
Ik reageer hier even want denk dat dat wel passend is.
Gisteren ben ik ook aan de slag gegaan om nomex vilt op mijn Primo Grill Large te doen.
Ik had enorm veel problemen met heb verwijderen van het oude vilt.
Uiteindelijk alles eraf gekregen en het nomex vilt zat er zo op geplakt.
Maar omdat dit vilt dikker is dan het orgineel sluit de deksel niet goed.
Aan de achterkant van de domme bij het scharnier zit de vilt veel strakker. Bij het handvat werk de dollar test ook niet goed en kan ik het biljet er zonder problemen uittrekken.
De handleiding van primo legt wel uit hoe je links/rechts en naar voor/achter kan uitlijnen. Maar niet hoog/laag.
Ik neem aan dat het scharnier aangepast moet worden. Maar hoe.
Hieronder een plaatje. De domme lijkt gekanteld te zijn.
1uyofV_zW14L5ZqbYQkXVixm1Px5cICSh
 
Terug
Bovenaan Onderaan