BasBQ
Beef en Steak

Keramische BBQ - Zelf Vilt Vervangen (stap-voor-stap)

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.772
Beste BBQ-vrienden!

Vandaag op deze mooie lente dag in maart wilde ik graag een leuk klusje gedaan krijgen... nieuw vilt voor mijn ei!


Een klus waar ik eerlijk gezegd nogal tegenop zag, maar na een bezoek aan MAC's BBQ Pit en het bekijken van het  filmpje daar durfde ik het aan... dus daar gaan we stap voor stap... niet echt een tutorial, maar misschien wel zo te gebruiken.

Eerste stap viel meteen tegen. Ik had netjes die plastic plaatjes bewaard, maar die kreeg ik echt met geen mogelijkheid weer op z'n plek!


Het alternatief voldoet gelukkig prima:


Dan mogen de grote moeren van de spanband rustig losser gedraaid:


Helemaal los (met #13):


Kleine dopmoertjes (met #11) ook losdraaien maar laten zitten:


Aan beide kanten van de scharnier:


Dan kan de deksel eraf en dat was vooraf best spannend:


Voorzichtig laten rusten op een zacht oppervlak, deze mini tramp leek ervoor gemaakt!


Deze aanblik toont het (deels verschroeide) en minder goed werkend standaard-vilt:


Dat moest er van af gehaald worden:


Vilt eraf ging vlot maar er bleef veel lijmzooi achter:


Dus dat werd een mooi klusje van krabben...


En chemische oorlogsvoering:


Maar dat lukte goed:


Tijd voor lunch... Sandwich Picanha van gisteren... joepie!


Met twee theedoeken de schaal en de koepel beschermen:


Ik had MAC al verteld dat ik het spannend vond maar best uitkeek naar het verstevigen van de band met mijn EI. Bijvoorbeeld deze nieuwe ervaring... wat stond er in de koepel vlakbij de thermometer:


Na ook die koepel aangepakt te hebben, erg tevreden:


Hier was het om te doen: high-que NOMEX (bij MEERBBQ) erop!


Beginnetje schuin aansnijden:


En plakken maar:


En net zo schuin eindigen:


Koepel klaar:


Even later basis ook klaar:


Ring erop:


Und decke darauf:


Spacers gebruiken om ringen mooi evenwijdig te laten lopen:


Netjes de boel weer aandraaien:




De sluitbandjes hadden goed gewerkt en mochten nu los:


Blij ei!


Schoorsteentje ook nog even verwend:


Met mooi nieuw viltrandje:


Afsluiten die handel, missie geslaagd!


...maar dat kwam natuurlijk door dat gelukskevertje dat er de hele tijd al bij zat!


Fijn klusje, lekker gewerkt!

Bedankt voor het kijken.
 
Netjes hoor! Ga ik bewaren..
 
Mooi gedaan! Ik weet niet of hier al die toebehoren ook bewaart zijn gebleven.. *slik*
 
Lin zei:
Mooi gedaan! Ik weet niet of hier al die toebehoren ook bewaart zijn gebleven.. *slik*

Is niet noodzakelijk maar kan handig zijn, als je ook een large hebt kan ik een postbode heen en weer sturen hoor... geef maar een gil tegen die tijd! ;)
 
Hee! Ik heb het toevallig ook dit weekend gedaan, maar heb tijdens de plakbeurt gewoon de deksel laten zitten.
 
Tja, ik vermoedde dat ik er dan niet lekker bij kon en het oude (af fabriek) vilt liet behoorlijk wat lijm achter hier. Ik denk dat dit Nomex veel minder lijm achterlaat dus wie weet over twee jaar (hoop ik toch) voor mij ook wat makkelijker met deksel erop/aan laten.
 
Sander72 zei:
Lin zei:
Mooi gedaan! Ik weet niet of hier al die toebehoren ook bewaart zijn gebleven.. *slik*

Is niet noodzakelijk maar kan handig zijn, als je ook een large hebt kan ik een postbode heen en weer sturen hoor... geef maar een gil tegen die tijd! ;)

:-* :-*
 
Mooie repo! Let wel op dat bij het afsteken van de oude laag er vilt en resten hiervan in je kolen gevallen kunnen zijn. Dat wil je niet in je eten hebben ;)

Toen ik mijn vilt verving heb ik dat gedaan in een lege bbq, en daarna nog even schoongeborsteld.
 
Sander72 zei:
Tja, ik vermoedde dat ik er dan niet lekker bij kon en het oude (af fabriek) vilt liet behoorlijk wat lijm achter hier. Ik denk dat dit Nomex veel minder lijm achterlaat dus wie weet over twee jaar (hoop ik toch) voor mij ook wat makkelijker met deksel erop/aan laten.

Ik koos hiervoor omdat ik bang was om mijn Ei uit elkaar te halen ( Ei in elkaar, 5 schroeven over, zoiets....). En ik had er al slim vilt op, dat scheelt waarschijnlijk. Ik trok het er in een keer vanaf, bleef nauwelijks lijm achter. Al met al was het wel een spannend klusje hoor.
 
Mooi gedaan Sander, ik sla dit draadje op voor de toekomst......want ik moet er natuurlijk ook een keer aan geloven  :-S
Btw...hoe kom je aan die mooie spacers?
 
mooie en duidelijke reportage, bedankt voor het delen
 
Leo zei:
mooie en duidelijke reportage, bedankt voor het delen

Dank je Leo, misschien dat een van de moddereters deze bij de tutorials kan zetten, ik mocht daar geen nieuw topic starten.
 
Jorte zei:
Btw...hoe kom je aan die mooie spacers?

Die krijg je er bij het Grote Groene Ei 'gratis' bij!
 
Klasse gedaan hoor Sander  :)
Nog de bankbiljettentest gedaan ?

Het lijkt allemaal erger dan het is, om zelf het vilt te vervangen, maar als je het een keertje gezien heb dan steld het allemaal niet zo heel veel voor........ (tenzij je mij bent natuurlijk  :(  )
Ik zal niet in details treden, want dan durft niemand het meer te doen  :-S (laat ik het zo zeggen, niet de vorige eigenaar, maar de personen aan wie mijn eitje is uitgeleend geweest is,  was niet zo zuinig als ik op het eitje)

Maar als je zelf de eerste eigenaar bent, moet het geen enkel probleem zijn.

Mac
 
Mac zei:
Nog de bankbiljettentest gedaan ?

Nee, vertel...

Mac zei:
Ik zal niet in details treden, want dan durft niemand het meer te doen  :-S (laat ik het zo zeggen, niet de vorige eigenaar, maar de personen aan wie mijn eitje is uitgeleend geweest is,  was niet zo zuinig als ik op het eitje)
Maar als je zelf de eerste eigenaar bent, moet het geen enkel probleem zijn.

Nou ik vond het aandraaien van die spanband ook wel rete spannend hoor... de kookwinkel waar ik mijn ei nieuw heb gekocht biedt de service om het ei thuis voor je in elkaar te zetten. Ik heb daarbij geholpen (door koffie te zetten en alles nauwlettend te bekijken) en vooral het aandraaien van die grote moer waardoor de spanband zelfs krom hoort te trekken vond ik absoluut griezelig. Nu wist ik hoe ver ik ongeveer moest gaan natuurlijk, maar toch... ik wil die schaal niet breken en je hoort het aantrekken van die moer... Brrrrr!

Dus hopelijk de volgende keer (over een hele lange tijd...) op de Domique methode als het mee zit! ;)
 
Top gedaan. Bij mijn chinese kamado is het al na 4 maanden feest. Omdat ik er erg tegenop zie en 2 linkerhanden heb  ben ik blij dat de vervangservice bij mij om de hoek zit  :)
 
@Sander

De bankbiljettentest houd in dat je een bankbiljet (na vervangen van je vilt uiteraard), tussen de onder en bovenkant van je ei of andere kamado legt, en deze er vervolgens tussenuit trekt.
Dit doe je op verschillende plaatsen van je ei.
Als je alles goed gemonteerd hebt, voel je als het goed is op alle te testen plekken een bepaalde weerstand. (of op zijn minst geen hele grote verschillen)
Mocht je nu b.v. aan 1 kant van je ei minder weerstand voelen, dan betekend dit dat je deksel scheef staat t.o.v. de bodem, en dan zou er hierdoor valse lucht kunnen trekken, welke weer van invloed is op de juiste werking van je ei / kamado.

Mac
 
Moet nauurlijk niet zo'n klein briefje zijn! Een van ?100 is toch wel het minste  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan