BasBQ
Beef en Steak

Keramische barbecues: het aansteken

heb vanochtend even mijn nieuwe bbq aangestoken en dat ging wel goed alleen ik wou brood bakken maar toen het klaar was zat er allemaal zwarte roet op het brood en pizzasteen waar kan dat aan liggen?
 
wildi25801 zei:
heb vanochtend even mijn nieuwe bbq aangestoken en dat ging wel goed alleen ik wou brood bakken maar toen het klaar was zat er allemaal zwarte roet op het brood en pizzasteen waar kan dat aan liggen?

Heb je op houtskool gestookt? Zo ja wat voor merk?
 
Ja dat heb ik het merk is peko.. Ik denk zelf dat ik het te vroeg op de pizza steen heb gelegt
 
Dat zou kunnen, sommige soorten houtskool willen nog wel eens knappen in het begin.
 
Dan zal ik de volgende keer wat langer wachten. En ik heb het omhoog laten schieten kwa temperatuur wel mooi om te zien dat het zo snel gaat
 
wildi25801 zei:
heb vanochtend even mijn nieuwe bbq aangestoken en dat ging wel goed alleen ik wou brood bakken maar toen het klaar was zat er allemaal zwarte roet op het brood en pizzasteen waar kan dat aan liggen?
Als het flink waait wil er ook nog wel eens as en kolengruis door de BBQ heen waaien als de schuiven ver open staan. Verder kan er ook wel eens een snipper roet van de bovendeksel af komen en terecht komen op je voedsel. Bovendeksel dus af en toe even meenemen met de schoonmaakborstel.
Ook kan oud vet wat nog tussen de kolen lag gaan schroeien en een donkere laag op je producten geven, maar dat is op te lossen door alles lekker door te laten hitten en pas je spullen op het rooster te leggen als er geen rook meer uit je BBQ komt bij het opwarmen.
 
Het was de eerste keer dat ik hem heb aangestoken.. Het waaide wel flink.. Ik zal de bbq vandaag wat langer aan laten en op temperatuur laten komen en dan een hamburger erop.. Bedankt voor de info en ik laat het wel weten
 
Vandaag de aanmaak blokjes uit laten branden en toen de deksel dicht gedaan en nu was het wel goed gegaan
 
Aansteken gaat prima. Bij een low and slow sessie schiet de temperatuur echter omhoog (20 graden of zo)als de deksel even is open geweest om bijvoorbeeld te moppen. Krijg de temperatuur dan eigenlijk niet meer omlaag.

Ik gebruik Peko kolen.

Iemand tips?
 
Wanneer ik de deksel open doe ik vaak eerst even de onderste schuif dicht.
 
De-stillekracht zei:
Aansteken gaat prima. Bij een low and slow sessie schiet de temperatuur echter omhoog (20 graden of zo)als de deksel even is open geweest om bijvoorbeeld te moppen. Krijg de temperatuur dan eigenlijk niet meer omlaag.

Ik gebruik Peko kolen.

Iemand tips?
Bedoel je briketten of houtskool? Ik verwacht dat briketten zich moeilijker laten regelen. Zelf gebruik ik Dammers houtskool en heb daarmee weinig moeite met het regelen van de temperatuur (reageert snel) tenzij te brokken (te) klein zijn. Laatst een ander merk houtskool geprobeerd. Een iets doorschieten van de temperatuur bij dit meer compacte/zwaardere houtskool liet zich niet meer corrigeren. Als laatste vermoed ik dat voor een kamado ook de grootte van de brokken een rol speelt: hoe groter hoe beter de lucht doorvoer waardoor de temperatuur zich beter laat reguleren.
 
Ik gebruik overwegend Peko houtskool in mijn BGE L.
En Black Ranch als ik iets speciaals wil maken.

Bij een lange sessie steek ik de houtskool maar aan ??n kant aan.
Het toenemen van tempertuur gaat dan minder snel.

Ik vind het sowieso altijd de sport om zo weinig mogelijk houtskool te gebruiken want ik doe niet aan recycling.
Elke sessie wil ik weer nieuwe verse kooltjes.
 
Een andere tip.
Laat de kamado regelmatig luchten, door deksel open te doen, als je (tijdje) niet gebruikt. Hiermee voorkom bij een volgende sessie ernstige condensvorming onder de dome, waardoor de opwarmtijd langer duurt. Ook wordt je houtskool minder nat waardoor niet meer muffig ruikt. Dit geldt natuurlijk alleen tijdens het opwarmen van de kamado.

Verwijder de rookhout aan het eind van de sessie, mits je niet alles hebt opgestookt, anders ruikt het muf en naar asbak. 


 
El Fumarole zei:
Voor wat grotere snelheid gebruik ik tegenwoordig mijn brikettenstarter ook voor mijn ei. Geen rook meer van aanmaak blokjes als ze in het ei  gaan roken als ze bijna uitgebrand zijn en de hete starterkool warmt je ei meteen tot zo'n 120 graden.
Ik vul de starter met dammers. Die pakt zeer snel hitte op.
Voor low en slow is dit een wat minder goede methode uiteraard.

Toch is daar wat van te zeggen... Het keramiek vind het niet fijn als er in 1 keer hoge temp in komt. De kans op barsten of scheuren van je onderdelen is dan groot. En de temperatuur van 120 graden is vanuit je brandstof.... Is het niet de bedoeling dat je keramiek zijn temperatuur gaat afgeven op je product?
 
FireNQ zei:
El Fumarole zei:
Voor wat grotere snelheid gebruik ik tegenwoordig mijn brikettenstarter ook voor mijn ei. Geen rook meer van aanmaak blokjes als ze in het ei  gaan roken als ze bijna uitgebrand zijn en de hete starterkool warmt je ei meteen tot zo'n 120 graden.
Ik vul de starter met dammers. Die pakt zeer snel hitte op.
Voor low en slow is dit een wat minder goede methode uiteraard.

Toch is daar wat van te zeggen... Het keramiek vind het niet fijn als er in 1 keer hoge temp in komt. De kans op barsten of scheuren van je onderdelen is dan groot. En de temperatuur van 120 graden is vanuit je brandstof.... Is het niet de bedoeling dat je keramiek zijn temperatuur gaat afgeven op je product?
Oud draadje dit :)
Inmiddels gebruik ik een looftlighter.
Nooit last gehad van spontane barsten daardoor. Wel ooit in het begin, toen ik mijn ei net had, een keer op een koude dag besloten het ei schoon te branden. Dat kostte mij toen de vuurring.
Maar verder nooit problemen gehad.
 
Het is ook niet dat het altijd gebeurt... Maar het risico is wel hoger... En ja een oud draadje dit... Al een tijd niet actief geweest maar begin de FB groepen een beetje zat te raken dus liever hier wat actiever
 
Terug
Bovenaan Onderaan