BasBQ
Beef en Steak

Keramische barbecue (ei) kopen

Visboer

Tondelzoeker
Berichten
15
Hi allen :D,

Momenteel ben ik actief bezig met de aankoop van een keramische barbecue (ei). Ik heb momenteel een 'goedkope' houtskoolbarbecue (olievat).
Natuurlijk heb ik een paar vragen aan jullie!

1. Dagelijks gemak/onderhoud: Bij mijn huidige barbecue moet ik na elk gebruik een grote schoonmaak houden om het kool en as eruit te krijgen, en dit waait dan alle kanten op in mijn tuin. Dit weerhoud mij ervan de barbecue soms aan te steken.. (slecht, ik weet het).
Een ei lijkt me zoveel makkelijker. Ik hoorde dat je hier vaak gewoon houtskool op het oude houtskool/as kan gooien voor ronde 2. En als je het as eruit wilt halen kan dit makkelijk via het rooster onderin het ei. Dit speelt toch wel een grote rol voor mij, het dagelijkse gemak. Hoe zien jullie dit?
* ik ben me ervan bewust dat ook een ei veel onderhoud nodig heeft, maar dit is dan eerder 1x een goede onderhoud in de zoveel tijd zoals ik heb vernomen.

2. Garantie: Door het hoge prijskaartje van een keramische ei-barbecue zat ik naar tweedehansjes te kijken. Ik kijk alleen naar de modellen met 20 jaar garantie door het hoge prijskaartje (vooral Bastard; die vind ik het mooiste). Nu viel mij op dat op het garantiebewijs staat dat alleen de originele koper garantie heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Anders kan ik voor mijn budget (max 800 EUR) net zo goed een 'nieuw' ei kopen van een minder merk met maar 2 jaar garantie (bijvoorbeeld de urban chef large van de intratuin).

Hoor graag van jullie! Bedankt allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Qua onderhoud van mijn Bastard; na 2/3 keer even de aspan leeggooien na het schudden met de kolenmand.
Roosters maak ik wel na elke sessie schoon. Af en toe de gietijzeren kap inspuiten met gietijzeren carespray.
Daarnaast een keer in de zoveel tijd even schoonbranden
De houten zijtafels heb ik in de winter binnen liggen, alles heeft immers onderhoud nodig om het netjes te houden.

Over de garantie van de Bastard hoor je wisselende ervaringen. Ik heb 1x contact gehad met de klantenservice en had binnen één week een tube kit binnen, omdat deze niet goed zat bij de onderste ventilatieschuif.
Maar het is bekend dat de duurdere merken (Greenegg, Kamado Joe) betere voorwaarden hebben m.b.t. garantie.
 
Hallo Visboer,

Qua garantie;
Wat afgegeven wordt is natuurlijk ook een leidraad aan de kwaliteit. Als een producent levenslang of 50 of 20 jaar durft te geven, zegt wat meer over het vertrouwen van de producent in het product, dan iemand die 2 jaar garantie geeft. De eerste eigenaar heeft inderdaad recht op deze garantie, dus als het kan koop m van iemand waar je bijvoorbeeld nog terug op kunt komen als er iets is. Veel ex-eigenaren willen best een mailtje voor je sturen bijvoorbeeld dat zij garantie vragen bij een shop.

Qua gemak;
Je maakt je vuurschaal altijd even asvrij voordat je begint, dat vind ik persoonlijk meer werk dan bij een Webertje.
Je kan dan (waar @Dennis_k hierboven naar refereed) een kolenmandje aanschaffen die je eruit pakt en schudt, dat is makkelijker.
Opzich pak je dan alles eruit en kan je overal bij, dat is echt een fluitje van een cent. Het nadeel van zo'n kolen mandje, is dat als je begint te schudden, de kleine kooltjes naar onder zakken, de grote brokken komen naar boven. Je wilt het eigenlijk bij het aansteken andersom hebben, de lucht stroom moet goed door de kooltjes kunnen komen, je snapt: als het onder heel compact op elkaar ligt stroomt de lucht er niet lekker doorheen.

Hergebruiken van houtskool kan op alle bbq's.
 
Op basis van mijn slechts korte ervaring kan ik je zeggen dat het dagelijks gemak groot is en het onderhoud beperkt. Een groot voordeel is inderdaad o.a. dat het houtskool niet opbrandt na afsluiten en je slechts beperkt bij hoeft te vullen een volgende keer. Daardoor hoef je ook weinig as te verwijderen en niet na iedere keer gebruiken.

Als garantie belangrijk voor je is adviseer ik je om naar Kamadoe Joe, Monolith of Green Egg te kijken. De laatste valt ver buiten jouw budget (en dat van mij), maar prijs/kwaliteit zit je bij deze merken beter naar mijn mening.
 
Hier boven is al alles gezegd, maar als de garantie een bekommernis is, dan kan ik enkel het advies geven om van je hart een steen te maken.
Ik zelf wilde ook iets goedkoop omdat ik geen zin had om veel geld te geven aan een BBQ die ik sporadisch maar zou gebruiken. Dus was eerder een test voor me. Maar sinds ik hem heb, gebruik ik hem toch quasi elke week minstens 1 x.

Daarom dat ik toch wel wat meer geld heb opgelegd om direct goed te zitten en me een Kamado Joe Classic 1. Deze kost momenteel €999 en dan heb je ook direct een asla en D&C erbij. Een andere is mss dan €200 goedkoper, maar dan zit er mss maar een beperkte garantie op of geen D&C (moest je dat al willen).
 
Op basis van mijn slechts korte ervaring kan ik je zeggen dat het dagelijks gemak groot is en het onderhoud beperkt. Een groot voordeel is inderdaad o.a. dat het houtskool niet opbrandt na afsluiten en je slechts beperkt bij hoeft te vullen een volgende keer. Daardoor hoef je ook weinig as te verwijderen en niet na iedere keer gebruiken.

Als garantie belangrijk voor je is adviseer ik je om naar Kamadoe Joe, Monolith of Green Egg te kijken. De laatste valt ver buiten jouw budget (en dat van mij), maar prijs/kwaliteit zit je bij deze merken beter naar mijn mening.
Bedankt voor je antwoord. Maar ik meen dat bij al deze merken de garantie vervalt als je ze tweedehands koopt? Ik merk wel bij het lezen van dit forum dat ik minimaal de Large moet nemen. En de nieuwprijs van de large van deze merken zijn redelijk (ver) boven mijn budget helaas...
Dus ik zit een beetje in een dilemma. Of een B-merk nieuw kopen (met garantie; bijv grill guru) of een A merk tweedehands (en dan risico op geen garantie).
 
Bedankt voor je antwoord. Maar ik meen dat bij al deze merken de garantie vervalt als je ze tweedehands koopt? Ik merk wel bij het lezen van dit forum dat ik minimaal de Large moet nemen. En de nieuwprijs van de large van deze merken zijn redelijk (ver) boven mijn budget helaas...
Dus ik zit een beetje in een dilemma. Of een B-merk nieuw kopen (met garantie; bijv grill guru) of een A merk tweedehands (en dan risico op geen garantie).

Je hebt een budget van €800 en een KJC1 kost €999. Dat is maar 25% boven budget :p

Toen ik aan het kijken was, kwam ik bij de goedkopere vooral uit op 2 of 5 jaar garantie. Dacht GrillBill 10 jaar.

Misschien is een kettle Joe een betere oplossing? Die is dan wel niet keramisch, maar werkt hetzelfde en zit een stuk onder je budget.
 
Officieel gezien is garantie niet overdraagbaar. Dus als je het van een totaal onbekende overneemt moet je er op vertrouwen dat diegene contact opneemt met de leverancier als er een beroep op de garantie moet worden gedaan.

Qua onderhoud valt het allemaal wel mee. Ik heb een Bastard en schud dus ook na elke sessie de kolenmand wat uit en leeg na 2 of 3 keer de aspan. Dan waait er soms wel iets rond ja, maar dat is minimaal. Het is ietsjes meer rommel dan met mijn weber maar het valt allemaal wel reuze mee.

Verder brand ik mijn kamado eens in de zoveel tijd schoon op 250-300 graden. That’s it. En 1 of 2 keer per jaar maak ik de hele buitenkant schoon en het rooster met een sopje. Het rooster brand ik ook schoon bij iedere sessie.
 
En de nieuwprijs van de large van deze merken zijn redelijk (ver) boven mijn budget helaas...
Dus ik zit een beetje in een dilemma. Of een B-merk nieuw kopen (met garantie; bijv grill guru) of een A merk tweedehands (en dan risico op geen garantie).
Ik wil je zeker niet meer uit laten geven dan je budget en met een B-merk kun je ook veel plezier hebben! Je krijgt echter maar één keer een eerste ervaring en als die tegenvalt heb je weliswaar minder, maar toch teveel uitgegeven en ga je waarschijnlijk ook geen andere meer kopen. Bij een B-merk is het risico op problemen groter en/of het oplossen daarvan vaak minder/goed snel. Dat uiteraard áls je een probleem hebt, wat zeker niet bij een kamado van een B-merk het geval hoeft te zijn. Voorbeelden daarvan genoeg hier op het forum, maar van het tegendeel helaas ook. Zie bijvoorbeeld dit topic m.b.t. Grizzly Grill
 
Maar wat zouden jullie doen als jullie de volgende keuze hadden (voorkeur wel zwart):
ZWART - Bastard Large (marktplaats)--> 750 EUR (wel risico met vervoeren 100km; géén garantie!)
ZWART - Intratuin huismerk Large --> 750 EUR (2 jaar garantie; 59cm doorsnee)
GRIJS -Grill Guru large --> 650 EUR (20 jaar garantie; 46 cm doorsnee; alleen ik vind zwart veel mooier!)

Intratuin en bastard vind ik esthetisch erg mooi. Alleen bastard géén garantie (2e hands) en de intratuin zal niet de beste kwaliteit zijn. Grill guru valt in budget en ook garantie, alleen de kleur vind ik weer minder.........
 
Je kijkt er toch jaren lang tegenaan dus als ik mijn mening mag geven zou ik er niet een kiezen die je niet mooi vind. Het oog wil immers ook wat.
 
Eerlijk? Ik zou voor een nieuwe gaan en nog even door sparen. Als je echt persee een zwarte wil (waar het wel op lijkt) kijk dan ook eens naar een basis model Monolith of misschien zelfs de Masterbuilt (is gewoon een Kamado Joe Classic 1, maar dan zwart en iets zachter prijsje). De Masterbuilt kamado's zijn in Nederland lastig te vinden, maar ervaring hier op het forum leert dat ze makkelijk te importeren zijn via onze oosterburen.
 
Ik heb zelf een grill guru
Deze is blauw of grijs .
Maar van een goedkoper merk moet ik zeggen is de service tot nu toe wel echt top en veel voor te krijgen



Verstuurd vanaf mijn CPH2069 met Tapatalk
 
Eerlijk? Ik zou voor een nieuwe gaan en nog even door sparen. Als je echt persee een zwarte wil (waar het wel op lijkt) kijk dan ook eens naar een basis model Monolith of misschien zelfs de Masterbuilt (is gewoon een Kamado Joe Classic 1, maar dan zwart en iets zachter prijsje). De Masterbuilt kamado's zijn in Nederland lastig te vinden, maar ervaring hier op het forum leert dat ze makkelijk te importeren zijn via onze oosterburen.
Dit is wel een erg mooie. Zal wel ook moeten verzenden; totaal dan 860 EUR ongeveer..
- Monolith
 
De monolith is zeker een mooie kamado van hoge kwaliteit, kan je volgens mij niet mis mee gaan.
 
Ik zou ook even doorsparen voor de kamado die je echt wilt. Wat wordt aangeven, het oog wil ook wat.
Zelf heb ik, voor mijn Bastard large urban, ook een Grill Guru compact gehad.
Uiteindelijk voor de Bastard gekozen, ook vanwege het uiterlijk.

Het is en blijft ook een financiële afweging die ieder voor zicht moet maken.
 
Je kan ook bij Harlem BBQ informeren naar een refurbished Kamado
 
Desondanks ik een hekel aan de kleur rood heb, zelfs zo erg dat ik een job weigerde omdat ik een rode auto kreeg :ROFLMAO:
Maar toch staan er 2 kamado joe's in de tuin. Waarom? Ik kook erop, en ik ga er niet mee over straat dansen om het aan de buurt te laten zien. Daarnaast als ze niet gebruikt worden, zit er een zwarte hoes rond :p

Maar zoals ik hier voorbij zag komen, dat het mss beter is om een ietsje bij te sparen en meteen voor de meest veilige keuze gaan. De Masterbuilt is idd een iets minder uitgebreide Kamado Joe Classic 1, maar dan dan in het zwart. Kost €899 en dan geniet je van identiek dezelfde garantie als Kamado Joe, vermits dit een dochtermerk van KJ is.

Zie wel dat je daarna nog wat extra's kan kopen hé, want een kernthermometer is onmisbaar voor de langere sessie
 
Bedankt allemaal voor de hulp tot nu toe! Heb nu 2 barbecues geselecteerd omdat ik toch wel een zwart ei wil. Beide barbecues hebben een 46 cm grill en levenslange garantie. Ook beide een onderstel en zijtafels. Qua spullen wat er nog extra bij zit lijkt dit hetzelfde. Tenzij jullie nog iets zien?

De Masterbuilt lijkt wel iets meer uitgebreid geleverd te worden.
Als ik zoek op A-merken zie ik best vaak Monolith maar nooit de Masterbuilt. Terwijl de Masterbuilt een dochteronderneming is van de Kamado Joe (dus waarschijnlijk redelijk zelfde kwaliteit).

Welke van onderstaande zullen jullie dan doen?

Masterbuilt: 899 EUR inclusief verzenden.
  • Masterbuilt Kamado Classic keramische BBQ
  • AMP Firebox vuurkorf uit 6 delen
  • Daisy Wheel Top Vent, ventilatiedop uit gegalvaniseerd staal met poedercoating
  • Dual Spring dekselscharnier
  • Kwalitatief vilt voor afsluiting deksel
  • Gietijzeren kolenrooster
  • Stevig onderstel met geremde wielen
  • Inklapbare zijtafels van HDPE-kunststof met zwarte poedercoating
  • Ash Tool
  • Grill Gripper
  • Ingebouwde dome thermometer
  • Full Size Grillrooster uit inox
  • Full Size Heat Deflector


Monolith: 868 EUR inclusief verzenden.

  • Kap voor het regelen van de luchtstroom
  • Gedeelde Firebox met Vuurring
  • RVS Asopvang systeem
  • Gedeelde Deflectorsteen met afstandsstuk
  • Kolenrooster van gietijzer
  • Roestvrijstalen barbecuerooster
  • Bamboe greep
  • Thermometer
  • Verrijdbaar onderstel met vergrendelbare zwenkwielen
  • Bamboe zijtafels (inklapbaar)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan