BasBQ
Beef en Steak

Kant en klare rubs en saus, welke?

Ik maak al mijn rubs en sauzen zelf. Ik heb op dit moment maar 2 rubs, 1 voor kip en 1 voor al de rest. Ik heb in het begin sauzen gekocht, maar sinds ik er zelf gemaakt heb gebruik ik eigenlijk alleen nog maar deze. Laatste keer heb ik 10 liter saus gemaakt. Met deze hoeveelheid kom ik ongeveer een jaar toe. Houdbaarheid is geen enkel probleem, nog nooit een fles gehad die slecht was.
Het probleem bij mij is dat als ik iets goeds heb ik niet meer verder zoek naar andere.
Ik zal de recepten van de rubs en saus een posten.
 
joethesmoker zei:
Rubs heb ik vaker gemaakt. Ik heb daarnaast een keer een bbq saus gemaakt. Misschien moet ik er nog wat handiger in worden, maar ik was een hoop tijd kwijt

Ik vind vooral de houdbaarheid na het maken "spannend". Misschien moet ik gewoon meerdere kleine weckpotten kopen en het daarover verdelen.

Ik ga maar weer eens op zoek naar lekkere recepten voor vergelijkbare sauzen.
Dominique zei:
joethesmoker zei:
Blues hog is top!!

Ik ben wel benieuwd of er ook vergelijkbaar sauzen en rubs zijn welke beter betaalbaar zijn. Dus niet tien euro voor een potje!

Zelf maken is altijd voordeliger. Er zijn voldoende recpten te vinden.

Ik maak grote hoeveelheden, die doe ik in spuitflacons in de koelkast. Het heeft zolang gekookt en zit zoveel suiker in, daar groeit niets op. Door de spuitflacons loop je ook geen risico op vuile lepel erin, en dus bederf.
 

Edwin84

Stoker
Berichten
323
Even een oud-topic omhoog schoppen nu ik dezelfde vraag heb. Ik las dat jaren geleden zelf maken goedkoper was maar is dat nu nog? Moest net voor 27 gram uipoeder en 27 gram mosterdpoeder net geen 6 euro betalen in de super. Dan zijn Rubs vanaf 7,50 tot 15 euro voor 150-200 gram wellicht in verhouding goedkoper als er niet teveel zout en peper in zit. Tot nu toe maakte ik mijn rubs altijd zelf.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil eigenlijk beginnen met 2 rubs die je voor meerdere gerechten kan gebruiken.
1 voor varkensvlees, 1 voor kip en bij voorkeur dat 1 van deze 2 voor rund gebruikt kan worden. Maar varken en kip is belangrijker.
Bij ons thuis en de gasten die bij ons komen eten lusten vaak geen pittig eten. Dus geen spicy rubs. Rubs die zelf makkelijk met een toevoeging cayennepeper of andere ingrediënten pittiger zijn te maken zijn een pré. Tot slot omdat ik maar 2 rubs zoek ook graag niet te specifiek dat ze voor 1 gerecht zijn bedoeld. Welke kunnen jullie aanraden?

Als de rubs goed bevallen kan ik later wel exotischere smaken proberen.
 
Wellicht dat de specifieke rubs van @noskos of @NasQ wat voor jou zijn. Mocht je toch weer zelf willen maken, bij diverse shops online of de Turk zijn kruiden vele malen goedkoper.
 
  • Leuk
Waarderingen: NasQ
Even een oud-topic omhoog schoppen nu ik dezelfde vraag heb. Ik las dat jaren geleden zelf maken goedkoper was maar is dat nu nog? Moest net voor 27 gram uipoeder en 27 gram mosterdpoeder net geen 6 euro betalen in de super. Dan zijn Rubs vanaf 7,50 tot 15 euro voor 150-200 gram wellicht in verhouding goedkoper als er niet teveel zout en peper in zit. Tot nu toe maakte ik mijn rubs altijd zelf.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik wil eigenlijk beginnen met 2 rubs die je voor meerdere gerechten kan gebruiken.
1 voor varkensvlees, 1 voor kip en bij voorkeur dat 1 van deze 2 voor rund gebruikt kan worden. Maar varken en kip is belangrijker.
Bij ons thuis en de gasten die bij ons komen eten lusten vaak geen pittig eten. Dus geen spicy rubs. Rubs die zelf makkelijk met een toevoeging cayennepeper of andere ingrediënten pittiger zijn te maken zijn een pré. Tot slot omdat ik maar 2 rubs zoek ook graag niet te specifiek dat ze voor 1 gerecht zijn bedoeld. Welke kunnen jullie aanraden?

Als de rubs goed bevallen kan ik later wel exotischere smaken proberen.
Koop je kruiden online. Pit&pit of van Beekum zijn hier de meest gebruikte shops. De "classic bbq rub" van pitmaster x of de "basis rub voor alles" van eten met Nick vallen hier bij iedereen goed in de smaak, de versie van Nick is wel uitgebreider met ingrediënten. Beide genoemde zijn makkelijk nog verder uit te breiden. Wat hier ook als zeer lekker word ervaren een simpele SPG rub. 3 delen peper, zout naar smaak (hier is het ongeveer 1 3/4 deel, en half deel knoflook, ook op een SPG kan je door borduren met bijvoorbeeld wat suiker en pittigheidjes.
 
Ja idd gewoon naar een toko heb je voor een fractie van de supermarkt prijzen een hele keur aan smaken en soorten 👍🏻
 
Oei leuke vraag, maar ik denk en geloof smaken verschillen.
Ik begon eerst met kopen lekker lui dan die en dan weer een ander, maar ik keek wel telkens achterop.
Ook leerde ik veel van evenementen, meestal stond daar een bakje wat je kon proeven.
Soms staan die ook in Bbq winkels , bij het bakje koffie ( de saus van de week misschien een idee).
Ik constateer bijna gelijke producten zo ook in rubs die zijn toegevoegd. Zo blijf ik vrij om iets toe toevoegen.
Bv kijk in welke soorten zoet er is of paprika of pepers en zelf zout ( die ik meestal weg laat )
Maar om een kort antwoord te geven, zijn de sausen en rubs van basterd en guru als basis.
Budget prijzen en goed vlees heeft bijna niks nodig.
 
Bedankt voor de tips. Ga voortaan wel naar Toko voor kruiden of online als dat zoveel scheelt.

Had voor kerst BBQen met Nick kado gekregen en die basisrub voor alles geprobeerd. Die vond ik erg lekker. Had die op wings gedaan en dan afgelakt tijdens bakken met bbq saus. Heerlijk.

Ga de andere suggesties hier ook even op gemak bekijken wat betreft samenstelling.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam op een bbqsite deze combinaties tegen; ik vond ze beide top!

En daarnaast lekker zelf mengen idd, heb een lade vol kruiden dus dat kan altijd a la minute.
(Oh en nu ik terug zit te lezen zie ik dat het eigenlijk een heel oud item is… 🫣😂)

IMG_9266.jpeg


IMG_9267.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Die onderste combinatie klinkt heel erg lekker. Wel hele specifieke toepassing.

Misschien toch maar houden bij zelf maken. Kan altijd voor verjaardag nog vragen als kado idee.
 
Ik meng meestal ook zelf, voldoende per keer zodat er altijd enkele verschillende mixen klaar staan voor gebruik. Op een regenachtige zondag voormiddag kan je veel mixen en mengen, labeltje erop en klaar voor gebruik. Ik heb mijn recepten die ik goed vind op geplastificeerde steekkaarten.
Gyros kruiden, 5 spice, ras el hanut, en een 5 tal echte BBQ Rubs.
Eens je wat basis ingrediënten hebt aangekocht kan je eindeloos combineren. Ik heb heel wat BBQ en kook boeken voor recepten, internet is natuurlijk ook oneindig.
De ingrediënten die ik minder nodig heb deel ik met mijn broer.
Soms is het te gek om een vol potje van iets te hebben, blijft ook niet eeuwig goed.
 
Nu ben ik een absolute leek maar hoe doe je een jampot vacuüm zuigen?zal vast niet met een rietje zijn en dan je vinger d’r op
 
Nu ben ik een absolute leek maar hoe doe je een jampot vacuüm zuigen?zal vast niet met een rietje zijn en dan je vinger d’r op

Google maar eens op wecken en er zal een wereld voor je opengaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan