BasBQ
Beef en Steak

Kamadotafel Douglas vragen

 
 

Loekie

Vuurmaker
Berichten
83
Hallo allemaal,

Ik heb een mooie Douglas tafel bij mijn Bastard gekocht.
Allereerst werd mij aangeraden deze te behandelen. Ik neem aan dat je hier gewoon houtolie voor kunt gebruiken?
Tweede vraag die ik heb is de RVS plaat die erbij zat. Kun je hier nu hete roosters op leggen of beter van niet?
Verder zit ik eraan te denken om onderop nog een laag planken aan te brengen met daarop traanplaat, zodat ik daar de (hete) roosters en dat soort zaken kan leggen.
Dan houdt ik de bovenste als werkplek, de middelste als opslag voor kruiden, kolen, etc en de onderaan kan ik dan de roosters en andere zaken voor in de kamado kwijt.
 
Ik heb zelf een Douglas tafel gemaakt en heb deze behandeld met HK Lazuur maar ongetwijfeld kan gewone houtolie ook prima. RVS moet daarnaast volgens mij prima tegen de hitte van je rooster kunnen!

Plaatjes zijn altijd leuk, heb je een foto van je Q plekje?
 
Plaatjes zijn altijd leuk, heb je een foto van je Q plekje?

Jazeker!

En thanks voor de tip!

20201106_132430.jpg
 
Hangt er vanaf waar ‘ie staat. Als ‘ie altijd buiten staat kun je ‘m ook beitsen of lakken. Ik had mijn zelfgebouwde Douglas-tafel eerst gebeitst met transparante buitenbeits. Hele neutrale look. Toch kregen de elementen en het vuil er wel wat vat op. Jaartje later heb ik ‘m in de Rambo Jachtlak gezet. Behoudt mooi z’n kleur. Glimt wel.
 
Ik heb mijn tafel gelakt met blanke polyurethaan lak. Is mat en voor buiten.

20201107_194625.jpg
 
Hangt er vanaf waar ‘ie staat. Als ‘ie altijd buiten staat kun je ‘m ook beitsen of lakken. Ik had mijn zelfgebouwde Douglas-tafel eerst gebeitst met transparante buitenbeits. Hele neutrale look. Toch kregen de elementen en het vuil er wel wat vat op. Jaartje later heb ik ‘m in de Rambo Jachtlak gezet. Behoudt mooi z’n kleur. Glimt wel.
Ik denk da tik toch voor een neutrale ga. Hij staat bij mij in principe altijd binnen in de garage.
Kan hem natuurlijk over een aantal jaren wellicht ook strak in de lak zetten, helemaal wit lijkt me ook wel mooi eigenlijk.
 
Mbt die RVS planten om om het hout te leggen, moet dit aan een bepaalde dikte voldoen om hete roosters enzo te kunnen dragen?
Of moet je met hete roosters/onderdelen sowieso uitkijken op RVS?
 
Heb na eerdere tips op dit forum mijn Douglas overkapping ook in de HK lazuur gezet. Erg tevreden over de kleur moet ik zeggen. Het zou ook voor jaren beschermd moeten zijn tegen verkleuring en houtrot schimmels en algen
 
Heb na eerdere tips op dit forum mijn Douglas overkapping ook in de HK lazuur gezet. Erg tevreden over de kleur moet ik zeggen. Het zou ook voor jaren beschermd moeten zijn tegen verkleuring en houtrot schimmels en algen
Heb je een foto van het resultaat?
 
Ik zit eraan te denken om een werkblad op mijn tafel te leggen. Nu zie ik bij Ikea mooie werkbladen voor weinig geld, als ik zoiets koop en daar een gat inmaak er ervoor zorg dat er goed vilt tussen de kamado en de rand zit ivm de warmte, dan moet dat toch werke of niet?

1604911434711.png
 
Dat kan werken, maar je moet wel een van de betere werkbladen hebben. Ze moeten watervast verlijmd zijn. De goedkopere zijn vaak van spaanplaat of niet watervast verlijmd.
 
Dat kan werken, maar je moet wel een van de betere werkbladen hebben. Ze moeten watervast verlijmd zijn. De goedkopere zijn vaak van spaanplaat of niet watervast verlijmd.

Vanwaar moet het dan watervast verlijmd zijn? Ik geen klusser dus weinig verstand van dit soort zaken :)
De tafel staat wel altijd binnen in de garage die vast aan het huis zit (met verwarming), daar is het niet vochtig.
 
Als hij altijd droog staat en er zou nooit geen vocht bijkomen dan zou dat niet nodig zijn. Maar als je er een beschadiging in krijgt (lees gat in zaagt) en er komt een keer vocht in, biertje wat omvalt, condens van een deksel, etc etc. dan zwelt het werkblad op die plaats op. En dat wil je niet.
 
Toch nog aan gedacht. Tafel is bijna 5 jaar oud. Staat onder overkapping. Is van cypressen
20201110_153940.jpg
dacht ik dus zacht hout.
 
Eigenlijk de oorspronkelijke kleur, misschien iets warmer maar kan ook de foto zijn. Nadeel van zacht hout zo Als ook Douglas is dat er butsen in komen.

Voordeel van pu siegel is dat het een uv filter heeft. Gebruik het best veel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan